Bescherming hout met figuurschildering tegen UV.

phronese

Nieuw lid
23 jun 2020
2
0
Hoi allen,

Ik heb een houten plank geërfd die beschilderd is in Hindeloopen-stijl. Ik wil deze plank graag beschermen tegen vaal worden/verkleuren. Wie weet of er een kleurloos UV-beschermend middel bestaat op de Nederlandse markt?

groet,

Oskar
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik ben ook wel benieuwd. Heb nu wat voor in huis gemaakt van populieren multiplex. Ik vind dat mooi spul om meubels en kastdeuren van te maken, maar de vrees is dat na lakken het toch gaat vergelen.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik gebruik zelf binnen polyvine vernis. 1 component en heel makkelijk aan te brengen. Zou ook uv bestendig moeten zijn maar het zit er bij mij nog niet lang genoeg op om daar te kunnen bevestigen
 

Schaap

Nieuw lid
10 sep 2020
6
0
Ik "zweer" bij Glitsa Parketlak voor dit soort dingen af te werken. Niet vergelend, wordt keihard.
Bij nieuw hout, triplex enz. geen probleem, bij geverfde ondergrond beschermen : altijd even een klein stukje uit het zicht proberen, sommige verven kunnen er even zacht van worden en als je dan een te "harde"kwast gebruikt, kan de verf wel eens mee bewegen
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik "zweer" bij Glitsa Parketlak voor dit soort dingen af te werken. Niet vergelend, wordt keihard.
zonder twijfel te willen zaaien over de kwaliteiten van de glitsa parketlak . . .

de vermelding 'niet vergelend' heb ik tot mijn verrassing anders moeten begrijpen
oorspronkelijk dacht ik dat je na het aanbrengen van lakken/vernissen waar op de verpakking 'niet vergelend' staat, je j geen zorgen over vergeling door zonlicht/uv hoeft te maken
de werkelijke betekenis van 'niet vergelend' zou zijn dat het hout na de behandeling er niet geler uit zou zien
een waarborg op niet-vergeling door zonlicht/uv houdt dat dus niet in
 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Top spul is een uv blokker wel mat.

NCoat UV Beschermingslak Mat​


NCoat UV Beschermingslak is een watergedragen, transparant-witte, PU gemodificeerde beschermingslak met een matte uitstraling. Deze beschermingslak / blanke lak is verrijkt met een speciale combinatie van UV-filters voor de bescherming van hout in binnensituaties
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Eh sorry voor de schreeuwende dikke letters
wanneer je een tekst van elders kopieert, staat die niet altijd in de verwachte grootte
die kan je desgewenst met de 3de keuze aanpassen
't is niet altijd zo vanzelfsprekend
sorry hoeft dus niet


1 = 10
2 = 18
3 = 26
2
3
1604645344273.png
 

Bijlagen

  • 1604645239116.png
    1604645239116.png
    3,5 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hoi allen,

Ik heb een houten plank geërfd die beschilderd is in Hindeloopen-stijl. Ik wil deze plank graag beschermen tegen vaal worden/verkleuren. Wie weet of er een kleurloos UV-beschermend middel bestaat op de Nederlandse markt?

groet,

Oskar
zie ook =>> Lascaux Acryl UV Vernis verkrijgbaar bij kunstbenodigheden winkel. vlg mij alleen busje maar wellicht ook in spuitbus.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Er bestaat geen beschermlaag die verkleuring voorkomt.
transparant vernis remt de verkleuring maar als je de heft een jaar afplakt zal je toch het verschil zien
standaard is hoe meer pigment een lak bevat hoe beter het uv filter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.