Berken multiplex beitsen/olien

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
48
4
Teuven, Belgie
Ik wil berken multiplex graag oliën of beitsen om het een warme kleur geven. Ik had onderstaand filmpje gezien waarin wordt uitgelegd dat berken een onregelmatige zuiging heeft, waardoor je geen mooie kleuring krijgt.


Volgens het filmpje zou je het probleem met de zuiging kunnen oplossen met een primer. Ik heb even gekeken hier in de bouwmarkt, maar kon zo'n primer 1-2-3 niet vinden. Zou het ook kunnen met een eerste laag blanke beits/olie?

Wat zijn jullie ervaringen met het oliën/beitsen van berken multiplex? Wat geeft het mooiste resultaat?
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Als ik berken mpx olie met Rubio monocoat Oil Plus 2C gebruik ik eerst
dat is een reiniger eerder dan een primer.
voorbereidende reiniger voor het reinigen van alle types hout.
  • Het product verwijdert resten schuurstof
  • De schuurfouten en eventuele krasjes worden geminimaliseerd.
  • Verbetert de intensiteit van de gekleurde Rubio Monocoat olie door een betere pigmentopname
  • Verbetert de hechting op van nature vettige en olierijke houtsoorten
sinds ik dat doe vind ik het resultaat veel mooier.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jorisvh

Post veel
@jorisvh
zou je dat ook met massief hout doen ?
Ja, ik gebruik het altijd. Je staat versteld hoeveel schuur stof er nog afkomt na grondig stofzuigen.
Ooit ergens gelezen dat je het niet mag gebruiken op MDF.

edit:
gevonden:
Ging over de cleaner ipv de woodprep maar sowieso denk ik dat MDF en water gebaseerde producten geen goeie vrienden zijn.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.