Benodigdheden voor impossible hammer

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland
Hoi allemaal,

Na mijn zwaluwstaartdoosjes (zie hier: Eerste zwaluwstaartjes) wil ik een nieuwe uitdaging zoeken... en het lijkt mij leuk eens een impossible hammer te maken. Dit doe ik deels in het kader van COVID-revalidatie (zie hierboven) maar dit soort projectjes vallen wel buiten het gebruikelijke projecten-menu wat ze daar voeren. Dat is prima maar dat betekent dat voor sommige klusjes je eigen gereedschap moet hebben...
De hamer gaat gebruikt worden als houten-hamer-voor-beitels en om op werkstukken mee te kloppen. Absoluut niet voor spijkers ed, daar heb ik een stalen hamer voor.

Volgens mij heb ik nodig:

- De nodige (cirkel)zagen om zowel hamer als steel op maat te zagen. Check
- Figuurzaag + hand-afkortzaag: Check.
- Meet/aftekenspul ook aanwezig.
- Lijmklemmen, osmo, hoekjes-breek-schaafje allemaal aanwezig.
- Gewone schaven (4 en 7) , schraapstalen en schuurbenodigdheden.

Nu heb ik geen oneindig budget maar koop ik wel graag in 1x een goed ding, dus moet ik even kijken welke keuzes ik ga maken (2x een minder goed ding is verleidelijk, maar ik merk dat ik niet met plezier werk als ik met net-niet gereedschap werk)

Ik houd twee bewerkingen over waar ik spullen voor nodig denk te hebben. Is dat alles

Het maken van de gaten in de hamerkop.
Het betreft een vrij groot stuk hardhout. Een schietbeitel lijkt me de juiste oplossing, maar kan ik hier ook het gat met een kolomboor uitboren en dan met een set steekbeitels netjes afwerken? Ik heb goede steekbeitels, maar (nog) geen schietbeitels.

Houtsoort is nog nader te bepalen, maar het wordt wel wat harder hout ;)


Het vormen van de steel
Ik wil een stukje essenhout nemen om de steel van te maken, of evt een stuk beukenhout bietsen bij de revalidatie. Nu heb ik toen ik een hamer aanschafte gekeken wat ik de fijnste steelvorm vind en dan kom ik op deze vorm uit:

hammer2_1200x630.jpg

estwing-e24c-24oz-curved-claw-hammer-leather-grip-length-343mm.jpg

Bij mijn hamer is dat een ovaal met een lange zijde van 45mm (hij loopt iets taps toe, en waar ik mijn hand op zet is hij dus wat smaller) . Deze vorm wil ik in hout namaken, ik zaag eerst een balk uit, maak daar de verbindingsdelen in, verlijm de boel met de hamer en zaag dan de boel grof in vorm. Ik heb geen draaibank (wel aanwezig in de revalidatiekliniek, maar ik heb daar maar beperkte tijd per week en ik heb nog nooit gedraaid) en ik vind die ovalen vorm echt fijner dan een ronde vorm...

Het lijkt me dat ik met een spookschaaf ook een aardig eind moet komen. Hier zie ik niet echt een alternatief voor behalve heel lang en veel schuren.
Kan ik dan met een rechte spookschaaf toe? Dictum heeft ze nog op voorraad, dus wellicht ga ik die dan kopen :)
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland
Spookschaaf kan idd prima. Omdat er ook concave delen in die steel zitten zou ik denk ik een spookschaaf met bolle zool pakken.

Maar, je kunt dit ook op de draaibank doen - excentrisch draaien...
Ja ik heb dus nog nooit gedraaid, en in principe maar 2x 30 minuten per week ruimte in die werkplaats. Soms kan ik wat tijd erbij roggelen als mijn schema en zijn schema dat toelaten, maar dat is geen gegeven.

Met een spookschaaf kan ik eventueel thuis ook verder en hoef ik voor mijn gevoel minder een nieuwe bewerking te leren. Alleen nu nog een leverbare veritas vinden met ronde onderkant. Dictum heeft die met vlakke onderkant wel voorraad :(
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De Dictum eigen merk spookschaaf met ronde onderkant werkt ook prima. Da's volgens mij een Qangsheng...

Ah, ik zie dat die ook niet leverbaar is. Axminster heeft de Veritas wel op voorraad... En een eigen versie, maar die is zo te zien duidelijk minder van kwaliteit dan de Qangsheng modellen. De peaktool spookschaaf bol van baptist zou ook een optie zijn, maar ik kan nu even niet bij hun website (werkzaamheden zeggen ze...)
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland
De Dictum eigen merk spookschaaf met ronde onderkant werkt ook prima. Da's volgens mij een Qangsheng...

Ah, ik zie dat die ook niet leverbaar is. Axminster heeft de Veritas wel op voorraad... En een eigen versie, maar die is zo te zien duidelijk minder van kwaliteit dan de Qangsheng modellen. De peaktool spookschaaf bol van baptist zou ook een optie zijn, maar ik kan nu even niet bij hun website (werkzaamheden zeggen ze...)

Ik lees teveel gemengde ervaringen gelezen over de spookschaaf van Quangsheng/Juuma/Peaktools. Gezien dit voor mij een nieuw gereedschap is wil ik graag dat het ding gewoon goed werkt en slechte resultaten dus aan mij liggen.
Die eigenmerk axminster dingen staan dan weer een treetje lager op de ladder.

Die veritas bij axminster is mij wat te gortig qua prijs, 102 pond -> 122 euro, en dan komt er nog 21% btw bovenop (want invoer uit UK) -> 147.50 . Gereedschap mag geld kosten, maar dat is wel over the top omdat hij normaliter 100E zou zijn.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland
Hier is de Veritas ook nog op voorraad: https://www.hyvlar.se/en/veritas-round-spokeshave,-pm-v11
Geen invoerrechten.
Dank, ik zal hen eens mailen wat versturen kost. De schaaf zelf kost 120. Dat is te overzien.

Ik zit nog even in die winkel te kijken, is het slim om zo'n relatief grote veritas te nemen of zou een klein model handiger zijn?

Of juist de clifton (die is ook rond die prijs te vinden).

Keuzes keuzes keuzes
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Die veritas bij axminster is mij wat te gortig qua prijs, 102 pond -> 122 euro, en dan komt er nog 21% btw bovenop (want invoer uit UK)
Als het goed is, draagt Axminster de BTW al voor je af (IOSS-regeling) dat scheelt weer. Ze zeggen het ook op de website. Zeker de grotere jongens hebben gewoon een btw nummer voor de EU. Maar een mailtje is zo gestuurd..
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland
Goed, net toch maar die Veritas spookschaaf besteld bij axminster. Schietbeitels vorige week bij Baptist opgepikt en toen ik daar toch was een blok essenhout bij de AF.

Nog even de huidige projectjes afronden en dan kunnen we aan de slag. Ben benieuwd hoe ver ik kom.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.