Belevenissen uit mijn nieuwe werkplek

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.293
2.311
Klein-Brabant, Vlaanderen
de zaagmotor van mijn (hout)combi uit 2015 met een zaagblad van 350 mm staat op 4.000
min zaagblad is volgens constructeur 250
ik ga er van uit dat de snelheid van de tanden het belangrijkste is
de verkoper raadde mij af om een veranderlijke snelheid te nemen, omdat ik enkel hout zaag
voor metaal/alu moet de snelheid vermoedelijk minder zijn

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
610
442
Als ik bij zaagbladen bij ecotools kijk staat er voor een 450mm blad een 3800RPM voorgeschreven, voor een 400mm blad een 4200.
Overigens om het blad volledig in de tafel te laten zakken zou er een kleiner blad moeten worden gemonteerd, 350mm.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.804
485
Wat een bakbeest! Bij zo'n ding zou ik nog durven denken dat het niet zoveel uitmaakt dat het zaagblad verder weg staat van de roltafel, ik ga er van uit dat de roltafel heel rigide is?

Ik zou verder ook altijd eerder voor een kleiner/net groot genoeg zaagblad opteren. Goedkoper in aankoop en herslijpen.. Tenzij je regelmatig hout van grote diktes wilt gaan (ver)zagen uiteraard.

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
610
442
Er zitten nu twee zaagbladen bij van 400mm.

Wat een bakbeest! Bij zo'n ding zou ik nog durven denken dat het niet zoveel uitmaakt dat het zaagblad verder weg staat van de roltafel, ik ga er van uit dat de roltafel heel rigide is?

Ik zou verder ook altijd eerder voor een kleiner/net groot genoeg zaagblad opteren. Goedkoper in aankoop en herslijpen.. Tenzij je regelmatig hout van grote diktes wilt gaan (ver)zagen uiteraard.

Ja de roltafel is super rigide. De roltafel en geleider is niet in je eentje te tillen (gelukkig heb ik een kraan) maar ook al staat die op z'n verst weg, de zaag valt niet om. Het is een serieus gewicht.

Hunto

Post veel
21 jan 2014
834
40
Drenthe
Gefeliciteerd met je zaagtafel. Wat een bakbeest! Levert in ieder geval nog een bom duiten op bij de oudijzerboer als hij overtollig wordt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.