Beitels en gutsen Rodrigues Amsterdam

ChristiaanRipken

Nieuw lid
29 dec 2013
2
1
Hallo Ornament,

Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar wat vorm en uitvoering betreft lijken ze als twee druppels water op STUBAI gutsen, een merk dat ook door de firma L.Rodrigues werd geleverd. Mijn vader kocht zijn snijgereedschap altijd bij Rodrigues, ik heb zodoende alle twee de merken in mijn bezit.

IMG_2508.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je ChristiaanRipken,

dit klinkt zeer aannemelijk. Het is trouwens goed mogelijk dat de gereedschapsmaker enkel gedurende en bepaalde periode bereid was gereedschap te produceren met het handelaren kenmerk erin. En daarna , of ervoor, enkel onder de eigen naam.

Groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Bonte knaagkever

Nieuw lid
26 jul 2013
4
0
Hallo ChristiaanRipken,

Bedankt voor je reactie. Leuk om steeds wat meer over de achtergrond te weten te komen. Voor die tijd was 16 gulden inderdaad een heel bedrag!

Groet, Bonte knaagkever
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
hallo,

Ik kom uit zaanstad, niet ver weg van amsterdam, en inderdaad ik herinner mij daar ook wel meerdere keren geweest te zijn met mijn vader en moeder als wij op visite gingen bij familie die daar toen in de buurt woonde.
Indertijd, en volgens mij kon je de beitels met de firma naam, gratis of tegen een gereduceerd bedrag laten slijpen, wetten moest je zelfdoen, deze beitels werden verkocht zonder heft, net als de vijlen, en kwamen van verschillende fabricanten, maar het meest Duits (buiten nooitgedagt om die waren er het meest) ,dit was gewoon prijs technisch de engelse of amerikaanse waren in verhouding veel duurder, dat weet ik omdat mijn vader absoluut geen gereedschap of wat dan ook zou kopen waar "made in germany" op zou staan, en dan praat ik over begin '70er jaren, één ieder begrijpt natuurlijk wel waarom!

losse heften kosten indertijd van 0,25G tot 1,00G, en 2G tot 3,50G voor de steenbeuken, de duren waren volgens mij dezelfde die e.a berg gebruikte. de goedkope van nooitgedagt of pabst(achtkantig meestal gutsen).

En volgens mijn oom hadden zij ook "waarschijnlijk" ook nog een winkel of dependance in alkmaar of hoorn daar wil ik van af wezen.

Groet
Marco
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Marplesfan,

Heb je enig idee over welke Duitse merken van gutsen het zou kunnen gaan? Er is een denkpiste dat het wel eens over Stubai gutsen zou kunnen gaan, maar dat is een Oostenrijkse firma.

Ik kreeg zag toevallig een klein guts van Rodrigues bij een collega maar had toen de tijd niet om die te fotograferen. Ik weet niet hoe een gelijkaardige kleine guts van Stubai eruit ziet, dus ik kan niet vergelijken.

Weet je ook wanneer die winkel verdween?

groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Hallo ornament,
Dat zou heel goed mogelijk stubai kunnen zijn eigenlijk denk ik dit ook wel was een zeer geëerd product, vergis je niet in de hoeveelheid herstellers en bedrijven in de '50,'60 en '70er jaren ijzerwaren produceerden met name de duitse of landen die de zelfde methode van produceren handhaafden, denk aan oostenrijk, zwitserland, tsjechoslowakije, tot zelfs een zelfdehoogte polen gek genoeg zeer goed ijzer producerend.

Tot dat in de 80er jaren er de klad in kwam, en er veel kleine firma's verdwenen, groten werden opgesplitst, of grotere werden nog groter, denk aan pfeil en witte, en volgens mij was het midden jaren '80 zal Rodrigues er de drui aan hebben gegeven.
Ik heb het mijn nooit gevraagd, maar vanaf dat moment ongeveer ging mijn vader veel naar alkmaar als hij wat gereedschap of dergelijks nodig had wat bij ons niet aanwezig was.

Maar als je dat echt interesseert en daar het fijne van wilt weten, probeer het eens bij het stadsarchief of de kamer van koophandel in amsterdam, mailtje is genoeg, en je bent altijd welkom daar.
 

eric wolff

Nieuw lid
21 mei 2014
1
1
ijzerwarenhandel rodrigues

Hallo Allen

Herinneren Amsterdammers, en mensen uit de brede omgeving van Amsterdam zich nog iets over de gereedschapshandel L.Rodrigues ? Heeft iemand er informatie over, een oude catalogus? Was er iemand klant?

groeten ,
Ornament,
http://www.houtsnijden.eu

beste Ornament,
zojuist het forum binnengekomen. Begin jaren zeventig kwam ik regelmatig bij de Fa. Rodrigues, ze hadden naast heel veel gereedschap en ijzerwaren ook een grote collectie diverse (jacht)messen. Kennissen van mij kochten daar ook.
Het echtpaar Rodrigues is omgekomen bij de KLM vliegramp op Tenerife, daarna is de winkel bij mijn weten nooit meer opengegaan en nog hetzelfde jaar verdwenen. Verder heb ik ook geen informatie. Ik hoop dat je toch iets verder geholpen heb.
Vriendelijke groet,
Eric Wolff
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim56

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Eric Wolff,

welkom op het forum!
Dank voor de informatie over de gereedschapshandel van Rodrigues. Het is wel heel slecht voor ze afgelopen. Twee vliegtuigen botsen in de lucht tegen elkaar op 27 maart 1977.
http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/auto-en-vervoer/22242-grootste-vliegtuigramp-ooit-583-doden.html


Hiermee hebben we dan tevens de datum van het verdwijnen van de winkel. Ik schreef eerder dat de winkel niet voor 1979 zou opgehouden hebben te bestaan, omdat de firma werd aangeraden in een boek dat rond deze tijd is gepubliceerd (eerste druk): blijkbaar was dat toen reeds achterhaald.


groeten ,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Twee vliegtuigen botsen in de lucht tegen elkaar op 27 maart 1977. www.houtsnijden.eu

Nou, niet echt in de lucht. Meer op de startbaan. Een KLM 747 die in volle startvaart, net los van de grond, een van de baan af taxiënde Pan Am 747 vrijwel vol raakte. Waarbij de schuldvraag nooit afdoende is beantwoord - er speelden te veel samenlopen van omstandigheden, maar waarbij iig wel duidelijk was dat die KLM vogel op dat moment nog niet had mogen starten.
 

Aldrik

Nieuw lid
8 nov 2020
1
2
De winkel is niet direct opgeheven na de vliegramp. Ik was er klant in die tijd. Het verhaal gaat dat de schoonzoon, chirurg of tandarts geen zin had om de zaak voort te zetten. Grote uitverkoop.
Ik heb er prachtig handgesmede, zeer stevig uitgevoerd gutsen gekocht, maar ook een dissel en nog een boomzaag .
Ik begreep dat de gutsen in Oostenrijk werden gesmeed voor Rodrigues
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim56 en jaap

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Ik kan mij deze zaak nog wel herinneren. Tijdens een bezoek aan Amsterdam. Toevallig liep ik binnen, toen ze opheffingsuitverkoop hadden. Ik schat in 1978. Het was wel een begrip in Amsterdam en vooral bekend vanwege de gudsen waar men een zeer grote collectie van hadden. Maar ze verkochten ook ander gereedschap. Het oogde als een 'volle' gereedschapswinkel. Tijdens die uitverkoop heb een professionele handzaag van het merk Joker gekocht (made bij Sandvik).
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Ik ben altijd gek geweest op dit soort winkels en kwam vroeger vaak over het Rokin gereden. Die winkel herinner ik me goed. Maaaaarrrrrrr....Nooit binnen geweest, helaas...
 

cnederveen

Nieuw lid
8 jun 2021
1
1
Almere
Ik kwam na dat ongeluk bij de winkel langs. Ze waren uiteraard gesloten. Er zat een briefje op de deur waaruit viel af te leiden dat ze waren omgekomen. Dat vond ik toen wel heftig.Ik kocht daar wel gereedschap. Ik heb alle Belzer steek en ringsleutels nog.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
De eerste krantenadvertentie die te vinden is op Delpher is van 1947. In augustus 1948 stond deze reclame in de Tijd.

De tijd 13 08 1848.jpg

De overlijdens advertenties zijn terug te vinden in het Parool van maart 1977

Het parool 29 maart 1977.jpg
 

Channa56

Nieuw lid
21 okt 2022
2
1
Amsterdam
Voor wie nog geïnteresseerd is: ik heb in de jaren 1974 en 1975 bij Rodrigues in de winkel gestaan. Ik herinner me dat hij deze gutsen uit Zwitserland importeerde. Het was altijd een heel feest als ze weer binnenkwamen. Dan moesten er mensen van een wachtlijst gebeld worden.
De zoon van het echtpaar heeft na het ongeluk nog wel heel even geprobeerd de zaak open te houden, maar hij was geen zakenman.
Vorige week heb ik hun graf/gedenksteen op Beth Haim te Ouderkerk nog bezocht.
Er moet ergens een foto zijn van Louis Rodrigues met een wandrek vol gereedschap, met de tekst "Vakmanschap is Meesterschap" in de serie van Grolsch. Die is nergens meer te vinden.

Hartelijke groet, Channa Kistemaker
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Voor wie nog geïnteresseerd is: ik heb in de jaren 1974 en 1975 bij Rodrigues in de winkel gestaan. Ik herinner me dat hij deze gutsen uit Zwitserland importeerde. Het was altijd een heel feest als ze weer binnenkwamen. Dan moesten er mensen van een wachtlijst gebeld worden.
De zoon van het echtpaar heeft na het ongeluk nog wel heel even geprobeerd de zaak open te houden, maar hij was geen zakenman.
Vorige week heb ik hun graf/gedenksteen op Beth Haim te Ouderkerk nog bezocht.
Er moet ergens een foto zijn van Louis Rodrigues met een wandrek vol gereedschap, met de tekst "Vakmanschap is Meesterschap" in de serie van Grolsch. Die is nergens meer te vinden.

Hartelijke groet, Channa Kistemaker
Welkom op dit forum Channa 65,

jawel, er is nog steeds interesse voor alle informatie over de zaak Rodrigues.
Die Zwitserse gutsen , is een nieuw feit.
Tot nu toe waren het Duitse of eerder Oostenrijkse gutsen die daar verkocht werden. De vormen van de gutsen op de foto's gingen ook die richting uit. Dat zijn geen Zwitserse (Pfeil) modelllen.

Heb je nog meer herinneringen, details?

groeten

Ornament
 

Channa56

Nieuw lid
21 okt 2022
2
1
Amsterdam
Beste Ornament,

In mijn herinnering zijn die gutsen verbonden met Zwitserland, maar 100 % zeker weten doe ik het niet. Het is bijna een halve eeuw geleden dat ik daar in die winkel stond.
Andere herinneringen heb ik nog wel. Een ander product uit Zwitserland, heel fijne veerunstertjes, waren altijd binnen enkele uren weer uitverkocht. Als ze binnenkwamen ging dat als een lopend vuurtje rond onder de hasj-dealers, die zich rond de Dam ophielden. Andere hippies kwamen vooral om messing draad in verschillende diktes, waar ze sieraden van maakten.
Als het heel druk was in de winkel en er duidelijk hippies onder de klanten waren, riep hij van boven - waar een soort kantoortje was - heel luid over iedereen heen: "Zijn er nog voldoende schroefoogjes?" Dat was een verzoek om extra alert te zijn op winkeldiefstal.
Een andere code betrof alleen meneer van S., die zich altijd over de vertegenwoordigers ontfermde. Die vond dat soort gesprekken vaak iets te gezellig. Meneer Rodrigues liep dan even dicht langs hem en fluisterde hem toe: "Meneer van S., denkt u nog even aan de kopspijkers?" Dan wist hij dat het de bedoeling was om "spijkers met koppen te slaan".
Er werkte ook nog een ander meisje, maar die ging altijd met mevrouw Rodrigues mee naar de Nieuwendijk, waar ze ook nog een winkel hadden.
Meneer en mevrouw woonden boven de winkel. De rest van het pand was geloof ik magazijn. Dat was het domein van de oude meneer Koster, die met een mandje aan een touw allerlei naar beneden bracht. Hij deed ook allerlei boodschappen en bezorgklusjes op de fiets. In de winkel stond hij niet.
Mijn eigen taak speelde zich af in een soort keldertje onder het kantoortje achterin de winkel en bestond uit het berekenen van de verkoopprijzen en het prijsjes plakken op de binnengekomen artikelen, waarna ik die zoveel mogelijk in de winkel zelf probeerde weg te werken. Daar hoorde ook het controleren van paklijsten bij. Als er iets ontbrak of verkeerd geleverd was, speelde ik dat door aan meneer van S., die dan ging bellen met de leverancier.
Meneer Rodrigues had een enorme kennis en een scherp gevoel voor als er een klant binnenkwam die veel te besteden had. Die nam hij dan meestal zelf onder zijn hoede.

Het echtpaar Rodrigues werkte ontzettend hard en ze waren trots op hun zaak. Ze veroorloofden zich niet meer dan twee weken vakantie per jaar en daar kwamen ze de laatste keer niet van terug.

Nog even over die gutsen: in mijn herinnering waren die wel twee of drie keer zo duur als de "hobby gutsen", die Rodrigues ook verkocht. Voor de houten handvatten gold dat ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.