Even een vraagje: heeft er iemand ook nog oude handvatten van Nooitgedagt beitels ergens (zien) liggen? voor een 50 mm zoek ik nog een handvat.
Nooitgedagt had eerst de steelbeitels met die peervormige handvatten. Die beitels hadden ook opgelegd staal. Het staal kwam uit Sheffield. Dit noemde men het 'Hollands model'.
Rond 1928 is men bij Nooitgedagt begonnen met Zweeds staal en ook het 'Zweedse model' (zoals ook op de foto). Ze lijken op de beitels van Berg.
Het maakproces van Nooitgedagt beitels komt redelijk overeen met de procedure van Berg beitels. De Berg beitels zijn (vind ik) iets verfijnder.
Vaak wordt gezegd dat Nooitgedagt beitels zacht zijn, maar ik denk dat dit meer het gevolg is van 'even snel slijpen op de amaril', dus oververhitting. Zo slijpen gebeurde op grote schaal sinds de jaren zeventig. Een graadje meer of minder, dat maakte niet uit. Stoppen als de beitel blauw werd). Mijn eigen Nooitgedagt beitels dateren uit 1970 (met de doorzichtige rode plastic handvatten en zijn nooit oververhit geweest en blijven net zo lang scherp als de beitels van Berg (die ik ook heb).
De beitels van Ferdin Rubens lijken erg op die van Nooitgedagt. Ik denk dat beide bedrijven een goede 'samenwerking' hadden, maar niet elkaars producten maakten, maar dit is een veronderstelling van mijn kant. De zonen van de oprichter hebben het vak ook moeten leren en zijn onder andere bij Duitse bedrijven in het mekka van gereedschapsindustrie daar (Wuppertal e.o.). Daar was volgens mij Ferdin Rubens ook gevestigd.