Behandeling multiplex / Kopse kanten multiplex

DR_101

Nieuw lid
16 jul 2023
2
0
Nederland
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een inbouwkast in de keuken.
Veel materiaal aan de binnenkant van de kast is van MDF, maar er komt ook een nis in van berken multiplex.
Ongeveer vergelijkbaar met dit idee: klik hier voor een linkje

Nu heb ik twee vragen:
In de nis komt o.a. een koffiezet apparaat te staan, ik wil het hout graag beschermen tegen vocht / viezigheid. Ik heb ooit eens Skylt lak gebruikt voor het lakken van onze eiken eettafel. Dat is me toen goed bevallen. Zijn er nog mensen met andere suggesties om het multiplex te beschermen, maar tegelijk de kleur te behouden? Of is Skylt lak de beste optie?

En hoe moet ik omgaan met de kopse kanten? Ik lees ook wel wat over randsealers, maar is dat in dit geval ook nodig? Of kun je gewoon de Skylt lak gebruiken voor het behandelen van de kopse kanten?

Ik hoor graag,

Mvg,
Dennis
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Volgens mij is randsealer vooral bedoelt om het zuigende effect op te heffen voordat je dekkend gaat lakken. Die sealer heeft ook vaak een kleur. Mits je de laagjes structuur van het multiplex wil blijven zien kan je Skylt gewoon aanbrengen. Anders kan je ook nog berken kantenfineer aanbrengen en daarna behandelen met Skylt.

Zorg wel dat je genoeg ruimte om je koffiemachine hebt om te ventileren! Zou erg jammer zijn als het in de nis gaat schimmelen.
 

DR_101

Nieuw lid
16 jul 2023
2
0
Nederland
Ik wil de laagjes inderdaad in het zicht houden, dus dan behandel ik die met Skyld. Wel zo makkelijk ;)

En bedankt voor de tip, ik zal dat nog even controleren!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.