Behandelen russisch grenen platen

Flipper01

Nieuw lid
22 okt 2020
1
1
Ik ben bezig met het bouwen van een bed voor m'n zoontje van russisch grenen multiplex platen. Boven komt een speelgedeelte met bureau en aan de rechterkant moet nog een trappetje komen.
Nu wil ik voorkomen dat het hout gaat vergelen en zou ik het zelfs een lichte white wash willen geven.

Ik heb eerder meubels afgewerkt met een blanke lak, maar die vergeelden sterk. De white wash lak van de bouwmarkt vond ik ook niet mooi en glansde nog teveel.

Ik zat zelf te denken om het hout met een olie te behandelen. Rubio Monocoat zou met 1 laag al voldoende zijn. Ik lees op het forum ook goede ervaringen met Skylt, maar volgens mij worden daarvoor 3 lagen geadviseerd. Dus ik vroeg me af wat jullie aanraden voor dit project?
 

Bijlagen

  • 43EDF936-16CD-4271-8B4E-A33BE22CF6E3.JPG
    43EDF936-16CD-4271-8B4E-A33BE22CF6E3.JPG
    627,5 KB · Weergaven: 40
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Cats

Actieve deelnemer
28 jun 2020
56
14
Ik heb zelf laatst een zolderkamer gemaakt met zulke underlayment platen als wanden en heb het behandeld met Danish oil. Dat werkte voor mij best goed. De eerste laag verdunnen met 30% terpentijnolie en de tweede laag gewoon puur. Dit behoudt in ieder geval de, naar mijn mening, mooie structuurtekeningen van de platen. En het is nog makkelijk toe te passen ook nog.
 

Schaap

Nieuw lid
10 sep 2020
6
0
Ik gebruik voor afwerking van triplex figuurzaagstukken en ander hout : Glitsa Parketlak PT mat
al jaren bij mij een groot succes en verkleuring valt mij niet op. Is op waterbasis, dus kindvriendelijk.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Behandelen met olie is de beste garantie voor vergelen die je maar kunt indenken, dus die weg moet je maar niet inslaan.....

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Dat weet ik niet, daar heb ik nooit mee gewerkt, ik weet het van lijnolie en druivenpitolie. Misschien dat iemand anders hier meer ervaring mee heeft.

Fons
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik neem aan dat je nog wel wat restjes hebt om te proberen?

De whitewash lak kun je altijd nog licht opschuren met een hele fijne korrel (2000 ofzo) om de glans er af te halen.
Of je koopt een beetje wit pigment (titaandioxide, niet giftig, zit ook in tandpasta) en wrijft dat over het kale hout en lakt dan af. Probeer eens wat.

Persoonlijk heb ik goed ervaringen met wit gepigmenteerde olie, maar niet met spullen die 10 jaar in de zon staan...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.