Beginnend, ambitieus houtwerker vraagt.

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
Een goedemiddag allen
Deze week dan toch maar eens eindelijk aangemeld alhier

We gaan binnenkort verhuizen naar een nieuw huis.
Ik heb hier dadelijk eindelijk de ruimte om me te storten op handwerken (zoals met hout) en ben dus nu langzaam maar zeker een stapeltje gereedschap aan het verzamelen.
Vermoedelijk zal ik projecten gaan doen die een zowel powertools als hand gereedschap nodig gaan hebben. (hybride?)
Ik ben redelijk agnostisch in handtools vs powertools, al ambieer ik wel om skills te bouwen.
De ruimte die ik zal hebben zal zo'n 10m2 schuur zijn als een 12m2 workshop binnenshuis.
Hoe ik dat ga verdelen weet ik nog niet direct, e.g wat binnen te doen en wat in de schuur.
Dingen die boven aan mijn lijstje staan is een (cosman) werkbank bouwen, boekenkast(en), werktafels dovetail doosjes, tuinbankjes maar ook meubels voor mijn 1.5jaar oude dochters slaapkamer.
Wat zou voor jullie een top10 zijn om als tools te scoren? dingen waar je niet zonder kan?
Stategie is om de tools te scoren voor een project zodra ik ze nodig heb, maar ik heb gemerkt dat je vrij snel een gereedschap gat in getrokken wordt en de hoeveelheid is enigzins overweldigend.
Youtube channels zijn gevaarlijk aangezien de meeste een hoeveelheid aan gereedschap hebben waar je gek van wordt.
Bijvoorbaat en alsvast bedankt, en ik hoop in de loop van het jaar wat projecten te kunnen tonen :)

groets!
Thijn
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
goeiemiddag
welkom
goeie verhuis
met in totaal 22 m² werkruimte ben je niet slecht af
aan een opsomming van hand- & elektrisch materiaal ga ik me niet wagen
heel wat nieuwe leden stellen bij hun aansluiting deze vraag
je kan alvast daar kijken
geleidelijk aan zal je afhankelijk van je budget + projekten bijkopen
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Welkom!
Oh damn!! wat een binnenkomer.. in de verkeerde thread geplaatst!
Gelukkig merkte je het zelf. Waarschijnlijk zal een moderator het wel naar de juiste rubriek willen verplaatsen.

Wat je in welke ruimte wilt gaan doen... Waarschijnlijk bedenk je iets, verandert het plan 10x voordat het zover is en wijzig je de komende x jaar alles nog 10x. Als je stationaire machines gaat kopen, houd dan alles mobiel door het bijvoorbeeld op wielen te zetten en bij niet-gebruik aan de kant kunt zetten. En als je lage kastjes maakt, zet deze ook op wielen op dezelfde hoogte zodat ze als ondersteuning kunnen dienen.
Het is creatief zijn met de ruimte, en zorg dat aanpassingen in de toekomst altijd mogelijk zijn.

Qua gereedschap, het ligt eraan wat je budget is en wat je met de hand en wat machinaal wilt doen. En je ervaring uiteindelijk.
Maar in ieder geval een goede rolmaat, blokhaak en zaag heb je wel nodig. Schroef/boormachine is ook aan te raden. Bij elektrisch gereedschap: investeer ook in goede gehoorbescherming.
Of die zaag een handzaag wordt of een invalzaag + lineaal, moet je zelf beslissen. Het ligt er ook aan of je je hout op maat kunt krijgen of dat je het zelf pas moet maken wat je vanaf het begin nodig hebt.

Ik ben ooit ook begonnen met een simpele workmate en een handzaag, en heb steeds in kleine stapjes gereedschap bijgekocht naar gelang ik op dat moment nodig had en naar gelang mijn kennis groeide. Begonnen met simpel bouwmarktspul, later vervangen door of bij uitbreiding betere merken gekocht. Maar steeds omdat ik merkte dat ik eraan toe was.

Vul bij je profiel ook even je woonplaats (of in ieder geval regio, mag ruim zijn) in. Het is hier op het forum gebruikelijk om dingen samen te doen (bijvoorbeeld als je iets geschaafd wilt hebben, stel de vraag wie het kan doen voor je). Maar ook als je je afvraagt waar je iets kunt kopen. Dan is het handig als we je niet naar een winkel in Heerenveen sturen terwijl je aan de Belgische kust blijkt te wonen.
Of misschien woont er in het dorp naast je wel iemand waar je ff binnen mag kijken voor tips. Zo woont er hier in de straat iemand die nav een topic van mij zag dat ik een bepaald merk zaagtafel had waar hij over twijfelde. Doordat hij bij mij kon kijken kon hij zijn keuze maken + heb ik hem geholpen om de zaag uiteindelijk te monteren toen hij een bouwpakket binnenkreeg en er even niet uitkwam.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
Ik ben ooit ook begonnen met een simpele workmate en een handzaag, en heb steeds in kleine stapjes gereedschap bijgekocht naar gelang ik op dat moment nodig had en naar gelang mijn kennis groeide. Begonnen met simpel bouwmarktspul, later vervangen door of bij uitbreiding betere merken gekocht. Maar steeds omdat ik merkte dat ik eraan toe was.
ik sluit me hier bij aan, al heb ik geen idee wat jouw huidige ‘skills’ zijn.
Ook ik ben begonnen met een Bosch cirkelzaag onder een Workmate te hangen en zagen/beitels van een DIY. Ik kocht mijn hout oa bij Rick, haaks en geschaafd, en werkte daarmee verder. Op een gegeven ogenblik wil je meer/beter werken met je hout en ga je verder in je aankopen. Nu zit ik bij een 2de handse Erika, Japanse beitels* en Veritas schaven*
Alles op zijn tijd ......

* niet dat ik daardoor beter ben gaan werken of dat dat zoveel beter is als goed 2de hands materiaal maar zie bijdrage Jaap deze week
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dag Thijn. Welkom hier. Inderdaad, het is een groeiproces zoals hierboven al meermaals aangegeven. Begin simpel. Al naar gelang je skills toenemen, zul je ook zien dat je de lat qua gereedschap steeds hoger gaat leggen. Maar dat is qua financiën dan ook steeds beter uit te leggen en te motiveren. Succes!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
Klusrob heeft een mooie samenvatting gemaakt. Daar is niet zoveel meer aan toe te voegen, behalve dan dat ik aanraad een echte goed blokhaak te kopen of een combinatie winkelhaak zoals een Starrett.
Zijn inderdaad kostbaar, maar helaas moet ik je uit ervaring vertellen dat meetgereedschap dat niet zuiver is het plezier danig ondermijnt. Je begint dan al met fout te meten, uit te zetten, zodat je later weer moet knoeien om het in orde te maken.
De cosman werkbank is een mooi project voor een combinatie van machine en handwerk. Zeker verstandig om een werkbank boven aan de lijst te zetten. Plaatmateriaal kan je laten zagen ( of reden om een invalzaag, danwel zaagtafel aan te schaffen) en de rest met handgereedschap en accuboormachine in elkaar zetten.
 

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
Top!
Oh dit is dus een reactie op klusrob.
Ik moet nog even wenen aan dit forum en hoe te reageren op posts, (vergeef mijn kneuterigheid) :)
Ja daar heb je wel een goed punt, dingen mobiel houden.
Gereedschap, in retrospect wellicht zo'n breede vraag dat ik em wellicht niet had moeten stellen.
Mijn budget is "flexibel", ik ben doorgaans van mening dat je beter iets direct goed kan kopen dan twee keer.
Dat gezegd hebbende ben ik ook van mening dat je het gereedschap enigzins waard moet zijn.
Maar ik weet ook dat fijn gereedschap het werken fijn maakt, en besef ook dat het welicht een goed idee is om "ok" tools te scoren en degene die je slijdt vervangt met wat beter spul..
Dus ik ga niet direct voor Lien Nielsen maar heb mijn zinnen gezet op bv Peaktools schaven.
Momenteel beschik ik over een Festool invalzaag (geleend) maar zie ook wel dat een zaagtafel enorme mogelijkheden biedt.

Ik heb inmiddels mijn profiel aangepast, en het interesant dat je het puntje kruisbestuiving aan tikt, het elkaar helpen. zat al te kijken naar opties als openbare werkplaatsen met name voor bv vandiktebank werk eventueel.
Want een stuk gereedschap is ng enigzins buiten mijn scope,

Dank!
Thijn,
 

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
behalve dan dat ik aanraad een echte goed blokhaak te kopen of een combinatie winkelhaak zoals een Starrett.
Zijn inderdaad kostbaar, maar helaas moet ik je uit ervaring vertellen dat meetgereedschap dat niet zuiver is het plezier danig ondermijnt. Je begint dan al met fout te meten, uit te zetten, zodat je later weer moet knoeien om het in orde te maken.
De prijs van meetgereedschap is enigzins shocking,(maar ik snap de absolute waarde van goede meet tools). Deze tijd is eigenlijk helemaal niet zo'n goede tijd om te starten met deze hobby aangezien veel spullen niet leverbaar zijn of vertraagd.
:)
 

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
ik sluit me hier bij aan, al heb ik geen idee wat jouw huidige ‘skills’ zijn.
Ik heb niet direct skills specifiek voor houtbewerking, ben redelijk handig, kan aardig klussen, ik heb denk ik wel gevoel om mijn handen te werken.
Op dit moment ben ik in de beginfase, en mijn sterkste skill mbt houtbewerking is inspiratie opdoen bij youtube woodworking channels. Daar ben ik echt een kei in!
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
dag, een andere manier van redeneren. Ga niet voor de top 10. Kijk per project wat je nodig hebt en doe dan die specifieke aanschaf. De vershout-bewerkers hebben echt ander gereedschap nodig als de houtsnijders, als de meubelmakers. Wellicht helpt dit in je denken.
 
  • Leuk
Waarderingen: thijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.