Beginnen in steigerhout

Taxidriver

Nieuw lid
21 mrt 2022
4
1
Belgie
Beste,

Ben compleet nieuw hier. Zat er aan te denken om een zaak op te starten in steigerhout. Heb de plek en het materiaal.
Lijkt mij een volle markt als ik zo op internet kijk.
Is er eigenijk nog genoeg vraag naar meubelen in steigerhout?

Mvg
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb makkelijk praten (want ik ben voor mijn inkomen niet van het houtbewerken afhankelijk) maar als een markt al overvol is, ga ik er uit principes niet tussen zitten. Niet alleen gaat het teveel frustratie kosten om er een redelijke winst uit te trekken, vanuit een kapitalistisch perspectief ga ja automatische geld wegnemen bij andere partijen die al actief waren (want er word niet magischerwijs meer afname opgewekt omdat jij besloot 'mee' te doen). Het is gewoon weer het herverdelen van geld (evt met behulp van een flinke dosis reclame via diverse kanalen).

Ik verkoop wel eens een object, maar doe geen werk meer in opdracht.

In direct antwoord op je vraag: Ja, ik denk dat er vreselijk veel aanbod is. Je hoeft marktplaats/google maar open te trekken je word overspoeld met opties. Zelfs marktplaats laat al flink wat jaar niet alleen prive aanbieders maar ook stapels betaalde advertenties zien voor jouw zoekopdracht. Vaak meer dan daadwerkelijk het 2ehands aanbod dat je zocht...

Er word vaak beweerd dat je van je hobby je werk moet maken (als je leuk werk hebt, werk je geen dag van je leven) maar in de praktijk vind ik dat niet altijd terecht. Ik vind het stressvol en jammer om mijn hobby daaraan te verknallen. Ik wil bouwen wat ik wil, niet naar een ander zijn of haar pijpen dansen.

Bovendien moet je ook de markt delen met de grote namen. Niet makkelijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.704
2.570
Gaanderen
Ondernemen is risico nemen. Ja je kan een marktonderzoek doen en een ondernemersplan maken etc etc.
Zeer zeker doen want je leert er veel van. Wat doe je als je tot de conclusie komt dat de markt voldoende aanbieders heeft?
Er is altijd ruimte voor iemand die met passie kan verkopen en zoek je eigen USP. Als je het op prijs moet doen dan zou ik zeggen niet doen. Ze zeggen altijd hij was de goedkoopste.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ben compleet nieuw hier.
vooreerst . . . welkom als totaal nieuw lid
Zat er aan te denken om een zaak op te starten in steigerhout.
we kennen je voorkennis met hout en houtbewerking niet
met impulsieve ideeën raak je even snel van de markt als je er op geraakt
zaak in bijberoep of hoofdberoep ?
eenmanszaak of juridische struktuur ?
Heb de plek en het materiaal. Is er eigenijk nog genoeg vraag naar meubelen in steigerhout?
dus geen steigerhout maar steigerhouten meubelen verkopen ?
hoe vaardig ben je + welke machines heb je ?
hoeveel winst denk je op 1 stuk te kunnen maken & hoe lang ben je daar mee bezig ?
er gaapt een groot verschil tussen hobby en om den brode
Lijkt mij een volle markt als ik zo op internet kijk.
steigerhouten meubelen kunnen wel origineel zijn, maar zijn technisch geen unieke meesterwerken
denk ik toch
+1 met @trigger
dus je moet enkel met je prijs opboksen tegen de concullega's (uit lagere-loonlanden ?)
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.238
535
Eanske
ingoogni.nl
Het is niet het materiaal wat je gebruikt, het is wat je er van maakt.

Naast steigerplanken zijn er ook kaasplanken, steenschotten, pallets etc.

Hoogwaardige resultaten vergen geen luxe exotische houtsoorten. Met het "spijker maar raak voor een knaak" meubilair is niets te verdienen.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Ik denk dat je voor steigerhout meubelen echt te laat in stapt. Ik maakte hobbymatig 7 jaar geleden al wat steigerhouten meubels. Daarna ging het snel, op het moment dat het bij de bouwmarkten ligt is de markt niet interessant meer. Inmiddels ligt het daar alweer minder, maar staat mp vol met tweedehands meubelen van steigerhout.
 

Taxidriver

Nieuw lid
21 mrt 2022
4
1
Belgie
vooreerst . . . welkom als totaal nieuw lid

we kennen je voorkennis met hout en houtbewerking niet
met impulsieve ideeën raak je even snel van de markt als je er op geraakt
zaak in bijberoep of hoofdberoep ?
eenmanszaak of juridische struktuur ?
Dank u! Zou gaan over een bijberoep.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ertrike

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Ik ken een paar mensen die een aantal jaren hiermee zijn begonnen en ook weer mee zijn gestopt. Vooral om kwaliteitsproblemen. Tuinmeubels maar ook binnen meubels werken enorm in steigerhout, mensen gaan klagen, alles gaat kieren, krom trekken etc. Waardoor er klachten kwamen. Zal zeker ook te maken hebben met het hout zelf wat je natuurlijk kan krijgen. Droog hout inkopen is lastig en al helemaal gedurende een langere termijn, 3 maanden later kan het een hele andere vochtigheidsgraad hebben.
Zelf heb ik een BBQ meubel gemaakt van steigerhout 4 jaar geleden, toen met speciale steigerhout verf behandelt maar nu 4 jaar later vind ik hem in een staat dat hij vervangen moet worden.
Oftewel wat ik wilde zeggen. Voor kwaliteitsspullen is er altijd nog wel een markt. Goede materialen, mooi afgewerkt etc. Steigerhout is gebaseerd op puur prijs. Elke klant gaat zoeken naar iemand die het net iets goedkoper maakt, met gevolgen van dien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Niet meer doen. Steigerhout is niet bedoeld voor meubels en die stijl is op z'n retour. Bovendien is de prijs van het ruwe bouwhout nu zo gestegen dat het niet meer aantrekkelijk is.

Het was een tijdje hip om zulke robuuste, "industriële" meubels in huis te hebben, al dan niet gecombineerd met oude fabriekslampen. Het "voordeel" was dat men vergevingsgezind was onder het mom van geleefd uiterlijk. Daardoor konden veel mensen instappen, niet gehinderd door gebrek aan kennis en kunde. Als gevolg is/was er veel lage kwaliteit spul, niet alleen door de houtkeuze. Daar moet je ook tegen concurreren, terwijl de doelgroep het verschil niet herkent.

"spijker maar raak voor een knaak"
Mooie uitspraak!

Mijns inziens is meubelmaken een ambacht waarin kwaliteit en uniciteit leidend zijn. Dat rechtvaardigt een hogere prijs ten opzichte van goedkope massaproductie, want daarmee concurreren is onbegonnen werk.
Als kleine zelfstandige heeft het geen zin om een verzadigde tot overvolle markt met goedkope concurrenten binnen te gaan. Zo'n markt kom je alleen binnen met kapitaal en een agressieve strategie die erop mikt de concurrent af te troeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.