Bedrijfsbus aanschaffen

willemk

Nieuw lid
21 jan 2025
5
1
Tilburg
Beste mede houtbewerkers

Inmiddels ben ik mij steeds verder aan het ontwikkelen als meubel- interieurbouwer maar in de basis bedrijfsmatig actief als breed inzetbare klusser voor vanalles en nog wat. Het enige wat ik nog mis is een goede bedrijfsbus. Omdat ik een net startende eenmanszaak run en graag mijn bus als prive auto voor gezin zou willen gebruiken ben ik benieuwd naar jullie ervaring met dubbele cabine bus. Als klusser is het nog wel te doen. Maar hoe vaker ik met hout en plaatmateriaal aan de slag moet denk ik dat ik meer laadruimte nodig hebben. Wat is jullie ervaring / advies..Ik vind het trouwens een fantastisch forum. Al veel mogen leren hier. Hoor graag.
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
175
76
Zaanstreek
kijk goed naar je laadlengte. onze "basis" transporter had precies genoeg plek voor een volle plaat MDF of multiplex. Als je een 250cm lange plaat had (populierenplex bijvoorbeeld) dan moest 'ie al diagonaal in je laadbak staan (van schuifdeur naar achterlichten zegmaar). Dus ja, misschien dat een crafter twincap wel die lengte heeft, of een L2 bus.
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
475
291
‘s-Hertogenbosch
Werk appart van privé houden…., qua lengte laadruimte indien mogelijk 3,00 aanhouden. Ikzelf prefereer een dubbele schuifdeur. Trekhaak met een treeplank is ook aan te bevelen……
Staar je niet blind op een sprinter of crafter ( restwaarde) andere merken voldoen ook.
Kijk naar een vierkant model laadruimte i.v.m. eventuele stellingen of rekken, en/of stahoogte in de laadruimte…..
 

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.700
488
Dordrecht
MPV is dan een optie mits de stoelen eruit kunnen, dan kun je behoorlijk laden. Classificcert als een personenwagen, dus kom je er overal nog mee de steden in. Nadeel is dat je de boel echt goed moet beschermen als je het enigszins heel wilt halen, maar daar zijn oplossingen voor te bedenken.
DC is bagger qua laadlengte, maar een echte laadruimte is wel veel makkelijker in gebruik.
Vraag is dus ook wat je markt is, waar je woont, wat je gebruiksfrequentie is voor beide doelen etc.
 

willemk

Nieuw lid
21 jan 2025
5
1
Tilburg
Echt?

een tweede auto is een stuk praktischer helemaal als je wederhelft ook een rijbewijs heeft
We hebben op dit moment 2 personenauto's maar ja een bus erbij is of een hele volle oprit of 1 auto inruilen voor bus of bus met dubbele cabine en daarnaast een kleine pa. Of 1 bus en een ruime pa.
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
171
100
Ik zou privé en zakelijk gescheiden houden. Privé de auto die je nodig hebt en zakelijk de bus, dan kun je de bijtelling ook vergeten.
 

Friendly_joe

Nieuw lid
4 feb 2022
9
13
Assenede
Ik rij met een dubbele cabine Vivaro Lange versie. Laadruimte is +-2m lang. Werkt goed voor mijn gereedschap en klein materiaal. Maar langere stukken moeten op het dakrek of aanhangwagen.

Als ik ooit nog eens moet vernieuwen wordt het een model met enkele cabine en meer laadruimte
 

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.700
488
Dordrecht
Als je 2 auto's hebt dan idd max. laadruimte. Moet voor mij minimaal 2600mm in kunnen, dan kom ik met gipsplaten ook weg.
Vaak kom je met een L2 dan een heel eind, en die kun je ook nog een beetje normaal parkeren in een vak.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.145
466
hilversum
Een L2 is aan te raden.
Ik heb een opel vivaro daar kan ik 280 op de bodem kwijt en als het moet 300cm schuin.

Zou em puur zakelijk nemen.
Gezien je op de bijtelling leegloopt.
En als je hem privé neemt je minder kosten kan afboeken en goedkoop is een bus niet.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.281
479
We hebben op dit moment 2 personenauto's maar ja een bus erbij is of een hele volle oprit of 1 auto inruilen voor bus of bus met dubbele cabine en daarnaast een kleine pa. Of 1 bus en een ruime pa.
Ik ken jou situatie niet maar er zijn ook busjes waar je met 3 personen voorin kan.
En het is niet heel moeilijk om er bijvoorbeeld tijdens de gezinsvakantie een extra achterbank in te zetten.
(zo deed mijn vader dat tenminste vroeger)

ik zou voor dagelijkse dingen een personenauto gebruiken als dat even kon
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.445
2.095
Terkaple
www.woodworking.nl
Een mooie dichte aanhanger, kost wat maar gaat ook heel lang mee, kun je meenemen achter elke auto met een trekhaak. Maak een goede afweging qua volume inhoud en laadvermogen. Eventueel een elektrische mover er onder voor parkeren in de stad oid.
Zelf vind ik die van Debon erg mooi, maar dat is persoonlijk.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

jorisvh

Post veel
ik heb enkele maanden geleden ook de markt verkend.
vermits je privégebruik overweegt, veronderstel ik dat je naar een middelgrote bus/camionette kijkt. dan zijn er fundamenteel, op esthetische aspecten na, maar een 4-tal opties:
  1. Ford Transit Custom = Volkswagen Transporter
  2. Opel Vivaro = Peugeot Expert = Citroen Jumpy = Fiat Scudo = Toyota Proace
  3. Mercedes Vito
  4. Renault Traffic = Nissan Primastar
ik denk niet dat hier een model tussen zit waar met dubbele cabine ook nog een volledige plaat in de laadruimte past.
in een enkele cabine L1/L2 met buitenlengte +/-5m past een volledige plaat (2m40/2m50/2m60?) meestal enkel plat op de vloer of rechtopstaand diagonaal.
om een volledige plaat rechtop tegen de zijwand kwijt te kunnen moet je naar L2/L3 gaan en dat wordt de bus een stuk langer dan 5m.

als je een volledige dubbele cabine + ruimte voor een volledige plaat wil, kom je uit bij een grote bus (VW Crafter, Ford Transit, Opel Movano, Mercedes Sprinter, ...). die zijn niet erg praktisch als privé wagen, vrees ik.


de nieuwe Ford Transit Custom zou bestaan met een L-vormige scheidingswand. als je meer dan 3 personen + volledige platen wil vervoeren, is dat misschien een optie. (als die al naar BE/NL komt want de enige info die ik er over vind is op UK sites).
1737541214159.png.
 

jorisvh

Post veel
ik zie net dat de "multicab" op de BE site van Ford al vermeld wordt:
1737551755722.png
maar geen extra details, prijs, ...
ik veronderstel dus dat die in BE wel degelijk te koop is of zal zijn.

op de NL site is het woord multicab niet te vinden dus misschien dat er inderdaad een reden is waarom die daar niet beschikbaar komt?
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.700
488
Dordrecht
Had ik ook gezien. Zal wel weer regeltechnisch een probleem zijn. De knakenpoetsers in NL zitten de praktische bruikbaarheid vaak aardig in de weg....
 

willemk

Nieuw lid
21 jan 2025
5
1
Tilburg
Top! bedankt voor de vele en nuttige reacties. Het wordt dus een enkele cabine en waarschijnlijk een L2 en we zullen 1 personenauto houden. Ik zal dan de bus wel ook prive moeten rijden zodat mijn vrouw met de gewone auto naar haar werk etc kan. Nu kijk ik naar een bus van een jaar of 5 of meer oud zo rond de 15.000. Wat is jullie ervaring? ik lees namelijk dat het interessant kan zijn om deze prive aan te schaffen maar zakelijk te rijden, omdat je dan goedkoper uit bent dan met de bijtelling. Of is zakelijk aanschaffen interessanter? 2e hands financial lease zou ook nog kunnen, maar als starter vind ik het eng om meteen voor een jaar of 5 daar aan vast te zitten. Maar dan heb ik wel wat meer spaargeld/buffer over.
Mijn exacte inkomen weet ik nog niet dus een precieze berekening kan ik niet maken.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.145
466
hilversum
Bijtelling vriendelijk zijn de youngtimers min 15 jaar oud.(dus je mag geen milieuzones in...)
Gezien je geen duidelijke indicatie hebt hoeveel je gaat verdienen zou je hem puur zakelijk kunnen aanschaffen dus geen prive km's, of prive kopen en dan 0.23 cent per km boeken.
Het ligt puur aan hoeveel prive km's of zakelijk je gaat rijden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.