BBQ King - naam in balk

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
51
34
41
Voerendaal
Maand of drie geleden heb ik van een vriend een paar gebruikte stukken balk gekregen voor op de vuurkorf. Vinden onze jongens van 8 en 9 geweldig.
Een balk van een goede meter lang vond ik te mooi groot om op te branden. Leek me leuk om te zien wat ik hiermee kon maken voor die vriend. Wat afbeeldingen gemaakt in Canva en geprint. Met spuitlijm geplakt op de balk. Samen met de jongens de balk schoon geschaafd. En vervolgens gaan uitsnijden/-steken.

Gaandeweg kreeg de vorm steeds meer richting.
Voor.jpegKorte verklaring van de gekozen vormen: Trouwringen want hij is getrouwd. Vond het leuk om ook voor haar een icoontje te verwerken.

Viking-helm, want hij is een ruwe bolster, blanke pit. En dit paste prima bij hem.
Leidde gelijk ook tot de viking pijl onderaan. Ik had de helm en de naam Harold al uitgesneden toen ik me besefte dat hij BBQ King is (hij heeft mij aan beter BBQ'en gekregen door advies goede houtskool en kerntemperatuurmeter). Echter, het woord BBQ kon ik niet meer kwijt.

Achterzijde wilde ik oefenen met vrije vormen. En op Pinterest maar eens wat werken gaan bekijken en zelf een keuze gemaakt en uitgetekend. Bovenzijde is naar eigen inzicht. En vind ik persoonlijk erg mooi geworden.

Ik heb vooral gebruik gemaakt van de Stanley Sweetheart 8-delige beitelset. En wat Nooitgedagt-beitels, een Mora-mesje en Beavercraft-mesje en strop. Vooral na paar sneden effe stroppen, leidt tot scherpe resultaten.

Voor de afwerking (en om toch eer te doen aan de BBQ King) nagedacht over het Japanse branden van hout. Paar bijdragen op het Forum gelezen. Proefstukje gedaan en vervolgens gebrand met gasbrander (met natte doek erbij) en afgewassen/schoongeborsteld. Leuk om te doen. Je ziet gelijk resultaat.

Als laatste stap ingesmeerd met gekookte lijnolie aangelengd met wat terpentine.

Ik ben erg tevreden met het resultaat. En na een tijd weinig gedaan te hebben, was het weer heerlijk om lekker ontspannen te werken. Wat mij opviel, was dat het hout anders reageerde 4 a 6 millimeter onder de oppervlakte. Taaier was het, waardoor het lastiger werd om strakke snedes te maken en vezels lieten als draden los. Op andere plekken braken stukjes eruit. En mijn beitels waren vlijmscherp. Boeiende gewaarwording. Ik heb ook getest met de plantenspuit om nat te spuiten. Werkte soms prettig. Soms niet.

Een volgende keer zal ik vantevoren meer nadenken over het ontwerp. En de letters/afbeeldingen gelijk dieper insteken en vervolgens meer hout wegnemen zodat sneller diepte bereikt wordt en (hopelijk) strakkere lijnen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.
 

Bijlagen

  • IMG_1744.jpeg
    IMG_1744.jpeg
    107,8 KB · Weergaven: 70
  • IMG_1745.jpeg
    IMG_1745.jpeg
    87,8 KB · Weergaven: 67
  • IMG_1746.jpeg
    IMG_1746.jpeg
    102,1 KB · Weergaven: 69
  • IMG_1747.jpeg
    IMG_1747.jpeg
    153,4 KB · Weergaven: 82
  • IMG_1748.jpeg
    IMG_1748.jpeg
    143,6 KB · Weergaven: 82

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.