De keuze om het klassikaal te doen lijkt me een hele goede! Bij het zoeken naar houten puzzels kwam ik op deze website, waar ook allerlei wiskunde toetsen op alle schoolniveau's staan.
jaap
Opgeslagen in de favorieten, bedankt Jaap!
De keuze om het klassikaal te doen lijkt me een hele goede! Bij het zoeken naar houten puzzels kwam ik op deze website, waar ook allerlei wiskunde toetsen op alle schoolniveau's staan.
jaap
In mijn studentenjaren (Technische Natuurkunde) heb ik aan havo/vwo scholieren o.s. bijles wiskunde gegeven.
Wat mij is opgevallen is dat al mijn studenten niet konden omgaan met breuken.
Het kunnen omgaan met breuken is essentieel voor vereenvoudigingen en ook voor formules met variabelen oplossen.
Kun je (eenvoudig/vlot) 1/3 + 1/5 optellen 8/15 , of 1/3 + 3 2/8 ? 3 7/12
1/3 - 1/5 ? 2/15
1/5 delen door 3? 1/15
1/3 delen door 7 1/21
7 delen door 1/3 21
7 vermenigvuldigen met 1/3 2 1/3
1/7 vermenigvuldigen met 2 1/3 ?
1 2/3 + 3 4/5 optellen 5 7/15
Zo zijn er nog meer geintjes te bedenken met breuken.
Mogelijk erg basaal, ik weet het. Maar zoals aangegeven, mijn ervaring met mijn studenten was dat ze dit niet konden.
Mede hierdoor liepen ze vast, vonden het vak niet meer leuk en ging het bergafwaarts.
Mocht je moeite hebben met één van deze breuken, dan is mijn eerste advies over wiskunde gaan leren: leer breuken.
En verder is wiskunde gewoon een mooi vak.
Dit leerden wij vroegah gewoon op school... Maar ik realiseer me dat mijn zoon hier - uit het hoofd althans - ook moeite mee zou hebben.
Hee, het was geen kritiek - het was voornamelijk om aan te geven dat het iets is waar hedendaagse studenten waarschijnlijk moeite mee hebben omdat ze het gewoon nooit tegen zijn gekomen...
Het werken met breuken komt vrij weinig voor in beschaafde landen. Men prefereert decimale getallen. En kom je nu en dan een breuk tegen in berekeningen dan maakt de rekenmachine daar korte metten mee. Maar in Amerika wordt nog veel met breuken gewerkt door het bezopen inch-systeem. Dus heb ik die weetjes of ezelsbruggetjes voor het werken met breuken weer uit het stof moeten opvissen.
Ook kom je zaken tegen waar je indirect met breuken wordt geconfronteerd. In winkels kom je soms aanbiedingen tegen. Product 1 is: 3 for $4 en product 2 is: 4 for $5. Dan is een beetje handigheid in het hoofdrekenen wel handig. Dan reken ik het om naar een bedrag van $20. Dan heb je 15 stuks van product 1 en 16 stuks van product 2.
En inderdaad, als je een vraag hebt, stel die op dit forum. Het barst hier van de kennis.