Barst in antieke kerkbankje

Belgje

Actieve deelnemer
Dag vrienden van het internet,

Deze week ga ik deze oude kerkbank ophalen. Mijn bedoeling is om hem te restaureren,kaal schuren en met matte kleurloze vernis of olie te behandelen.
Ik heb de bank nog niet in het echt gezien dus.
Wat moet ik denken van deze barst? Lijkt jullie dit oppervlakkig of een echt probleem? Zou ik die kunnen lijmen en terug dichtklemmen?

Bijlagen

• Screenshot_20260316_121011_2dehands.jpg
    Screenshot_20260316_121011_2dehands.jpg
    61,6 KB · Weergaven: 35
  • Screenshot_20260316_120330_2dehands.jpg
    Screenshot_20260316_120330_2dehands.jpg
    43,9 KB · Weergaven: 34

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.245
1.088
Enschede
ingoogni.nl
't is lastig voorschot te nemen op zaken en waarom koop je toch steeds van die moeilijke dingen ;)

Als je de barst voorzichtig open kunt buigen, zou ik de barst vullen met beenderlijm of als er wat ruimte zit zelfs beenderlijm gemengd met zaagstel. Dan goed klemmen. Met een beetje geluk zie je er niets meer van.

afspeellijstje over vanalles met huid- en beenderlijm en voornamelijk restauratiewerk.

• Leuk
Waarderingen: Belgje

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
681
159
Oss
Volgens mij is er vanaf te voorkant al soort deuvels zijn ingeboord. ( zie op foto 3 donkere rondjes) Dus vermoedelijk is deze bank al eerder hersteld. Je zou deze ook uit kunnen boren en opnieuw er iets in kunnen zetten. Zo te zien is het helemaal door en door gescheurd dus vermoed dat het alleen aan die 3 deuvels of doken vastzit.

Helaas hebben we in December houten zittingen van eiken kerkbanken weggegooid. Ouders gingen kleiner wonen en dat hout lag er al zolang ik wist ( ben inmiddels 4
4 jaar toen kwam ik er pas achter wat de herkomst was) 5 container zijn afgevoerd.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.450
903
‘s-Hertogenbosch
Deuvels uitboren en helemaal door de zitting heen…
Scheur verder openen al dan niet kloven… splinters verwijderen lijm ertussen en draadeinden door de gaten aantrekken… moeren verzonken aanbrengen en grotere deuvels aanbrengen of mooier nog een prop.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.