Baptist 40 jaar jubileum op 25 en 26 mei 2024, Papendal in Arnhem

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.676
721
Antwerpen
en ter ere van de gelegenheid ook een limited edition japanse zaag met walnoot handvat (ligt al in mijn werkplaats ;))
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.742
1.967
Emmen
bigbeardbuilds.nl
zaagjes.jpgruler.jpgschaaf.jpg

ik ben weer voor gaas gedaan potdorie...

ik echo de punten van @Wim Kluck wat betreft de drukte (het zal goed vol). Ik heb het jubileumschaafje á 40 euro gezien maar ik vond hem waardeloos (niet dat het troep zou zijn, maar gewoon niet zinvol voor mij om te bezitten). Ik heb een tijd met de Luban low angle in mijn handen bestaan als goedkoper alternatief voor de Lee Nielsen maar de doorslag gaf voor mij dat de Luban nog wel wat werk nodig heeft uit de doos en dat Lee Nielsen er echt in zit voor de liefde voor het vak - de Chinezen proberen gewoon een slaatje te slaan uit deze business. Ik bezit een klein Luban schaafje (low angle kantenbreker) en daar is in principe niks mis mee, kwaliteit stuk gereedschap, maar de mensen van Lee Nielsen hebben mijn stem puur vanwege de aandacht die ze erin steken.

En dat werd beloond: Ik ben met mijn nieuwe aanschaf terug naar de Lee Nielsen stand gegaan en ik kreeg prompt een mini cursus waarbij ik mijn eigen beitel van een 'microbevel' heb voorzien onder toeziend oog van medewerker 1, waarna medewerker 2 mij leerde de schaaf goed in te stellen voor surface (face) planing ofwel oppervlak-vlakken. Na wat stellen kreeg ik prachtige flinterdunne krullen uit een stuk berkenhout.

De japanse haak en zaagjes heb ik van de 2 aanwezige stands waar echte Japanse mensen stonden ;). En dat vond ik gelijk een van de leukste elementen aan deze open dag: Waar Laguna b.v. vertegenwoordig werd door IGM tools heb ik direct met de mensen van Shiwa gesproken en daar een mooie haak gekocht, zo ook voor de zaagjes. Ze waren super vriendelijk en ook dankbaar voor de aanschaf, en de man bij Shiwa heeft me gelijk laten zien waar alle handigheden zitten op deze haak (meer dan je zou vermoeden!!).

Ik heb ook een leuk gesprek gehad, deels in het Zweeds, met de vertegenwoordigster van Sjoberg. Zelf geen interesse in een van hun werkbanken maar het was leuk deze van dichtbij te bekijken en dat ook deze besproken konden worden met iemand direct van de fabrikant (uit land van herkomst).

Baptist heeft dus voor mij een hele goeie zet gedaan door me echt direct in contact te laten treden met de fabrikant danwel vertegenwoordigers uit dat land. Dat gaf me toch een beetje het gevoel dat ik op een soort internationale beurs aan het winkelen was - zeker omdat de amerikanen ook constant alles in inches bleven opgeven, en de Lee Nielsen man nog een case maakte dat het imperische systeem zoveel 'natuurlijker' werkt dan metrisch... ik heb hem maar in de waan gelaten.

Ik heb ook nog even met een klem van woodpeckers in mijn handen gestaan (zo eentje die heel handig is voor tafelbladen omdat hij alles gelijk recht trekt tijdens het aanklemmen) maar voor 200 euro per klem heb ik ze heel snel teruggelegd, dan haal ik zelf wel wat vierkant ijzer en bouten...

Dus ja, ondanks dat het helaas een dure dag was (bij een aanschaf zoals deze vind ik dat ze dat toegangskaartje wel mogen terugstorten :ROFLMAO:) heb ik het samen met @Rdl heel erg naar mijn zin gehad. Bovendien heb ik van @Rdl nog een mooie zak fineer gekregen, iets wat ik nog nooit gedaan heb en dus nu ook fijn kan gaan leren.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.870
2.680
Gaanderen
ik echo de punten van @Wim Kluck wat betreft de drukte (het zal goed vol). Ik heb het jubileumschaafje á 40 euro gezien maar ik vond hem waardeloos (niet dat het troep zou zijn, maar gewoon niet zinvol voor mij om te bezitten). Ik heb een tijd met de Luban low angle in mijn handen bestaan als goedkoper alternatief voor de Lee Nielsen maar de doorslag gaf voor mij dat de Luban nog wel wat werk nodig heeft uit de doos en dat Lee Nielsen er echt in zit voor de liefde voor het vak - de Chinezen proberen gewoon een slaatje te slaan uit deze business. Ik bezit een klein Luban schaafje (low angle kantenbreker) en daar is in principe niks mis mee, kwaliteit stuk gereedschap, maar de mensen van Lee Nielsen hebben mijn stem puur vanwege de aandacht die ze erin steken.
Ik heb met het kleine lubanschaafje geschaafd. Deze was scherp en goed afgesteld. Hiervoor had ik met de Luban lowangle geschaafd. Deze viel mij erg tegen. Ik weet niet of dat kwam door verkeerd afstellen of dat ie niet echt scherp was. Aangezien ik al een tijdje de LN low angle heb heb ik niet verder gekeken waaraan het lag. Ik vind de LN echt beter. Dat mag dan ook weer wel vanwege de meerprijs. Ik ben er van overtuigd dat met een beetje werk dit tot een prima schaaf kan leiden.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.742
1.967
Emmen
bigbeardbuilds.nl
en ter ere van de gelegenheid ook een limited edition japanse zaag met walnoot handvat (ligt al in mijn werkplaats ;))
Ja wij hebben ons gehaast naar de winkel om ons op tijd zo'n limited edition zaag aan te schaffen, en we waren net op tijd, want er lagen er nog maar 3!

Tot de lunch dan toch, want toen we zaten te eten kwam er een medewerker om vlug nog 20 van die limited editions op te hangen in het winkeltje :ROFLMAO:.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.806
966
Leeuwarden
Vandaag al geweest samen met mijn houtmaat Henk. In de file naar het parkeerterrein en inderdaad op de ochtend in een bomvolle bovenzaal. Toch een hele leuke dag gehad en nog de forummers @rendew en @Wim Kluck gesproken. Naar mijn beleving best wel andere gezichten gezien dan op de Open Dag Hout. Ook waren vrouwen wel goed vertegenwoordigd is mijn indruk. Mooi initiatief van Baptist!

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc en jaap

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.789
1.001
Omgeving Eindhoven
Ik ben ook vandaag geweest, samen met 2 collega's. Gezellige dag gehad, ik vond het juist gezellig druk en niet te druk. Weinig echte bekenden gezien en gesproken, maar ook omdat ik met de 2 collega's was en daarmee minder om me heen heb gekeken of er nog bekenden waren. Wel heb ik @trigger nog voorbij zien lopen toen wij net wat aan het eten waren.


Baptist heeft dus voor mij een hele goeie zet gedaan door me echt direct in contact te laten treden met de fabrikant danwel vertegenwoordigers uit dat land. Dat gaf me toch een beetje het gevoel dat ik op een soort internationale beurs aan het winkelen was
Dat was voor mij inderdaad ook pre, inderdaad goed om te zien dat je hier echt direct de fabrikant spreekt die ook alle ins en outs kent van het product. Zeker bij de stands waar ze daadwerkelijk aan het demonstreren waren.
Wel had ik verwacht dat er ook een houthandelaar echt aanwezig was, om daar ook inspiratie op te doen. Vreemd dat bijvoorbeeld AF er niet was met een stand.

En zo te zien moet ik mijn spaarvarken gaan slachten…
Ligt eraan met welke intentie je gaat. Ik had me voorgenomen om geen impuls-aankopen te doen en puur inspiratie op te doen, dat is me gelukt. Mijn collega's hebben wel allebei een japanse zaag en enkele attributen gekocht.
Ik heb ook nog even met een klem van woodpeckers in mijn handen gestaan (zo eentje die heel handig is voor tafelbladen omdat hij alles gelijk recht trekt tijdens het aanklemmen) maar voor 200 euro per klem heb ik ze heel snel teruggelegd, dan haal ik zelf wel wat vierkant ijzer en bouten...
Ik heb 'm ook vastgehad, maar ook ik heb me ingehouden. Het lijkt me best wel een mooi en handig systeem, maar ik verlijm te weinig panelen om het te kunnen verantwoorden dat ik er zoveel geld aan uitgeef.
Ik ben (achteraf gezien) alleen vergeten goed te kijken hoe het systeem nu precies in elkaar zit, want het is wel ingenieus omdat je zowel vanaf de zijkanten klemt als de kokers tegen het hout om bolstaan te voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.742
1.967
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik volg al een lange tijd "Shoyan, Japanese carpenter" op JijBuis en die doet vrijwel al zijn meetwerk met een grote/lange Japanse 'haak' en soms een rolmaat. En dat viel me op omdat het ding blijkbaar erg veelzijdig is. Dus ja, toen ik die zag liggen op de beurs vandaag.... was te verleiding te groot. Sowieso maken die Japanners machtig mooie spullen.

De low-angle schaaf is vanwege mijn recente ervaringen met het schaven van Iroko met een #4 schaaf, dat werkt dus gewoon niet en met deze zou het beter moeten gaan. Morgen even flink huishouden in de werkplaats en dan plek maken voor mijn nieuwe aanwisten :).

Een houthandelaar heb ik zelf niet gemist, maar ik snap wat je bedoelt. Volgende keer mag je me gewoon aan mijn mouw trekken hoor, altijd leuk mede ww'ers in het echt te spreken!
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

PDR87

Nieuw lid
28 okt 2023
16
6
Vlaanderen
Ik ga morgen ook. Heeft iemand vandaag gezien of er 'deftige' kortingen te scoren vallen bij de stands? Ik ga vooral voor de inspiratie, maar heb wel een machine of 2 op het lijstje staan...
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.473
715
Emst
Het was goed druk vandaag, maar net niet te druk.
Buiten waren nog 2 draaibanken die door mankracht aangedreven werden.
Zijn door Vershout gemaakt volgens mij, daar stonden ze ook.
Alleen een set houtboren gekocht.
Was al meer dan de planning was.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.742
1.967
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Voor zover ik heb gezien worden er nauwelijks tot geen kortingen aangeboden
Sommige stands hebben op hun prijstlijst 1 of 2 speciaal geprijsde artikelen staan, maar de rest is normale prijs. Je moet niet voor de aanbiedingen gaan, dat vind ik zelf ook niet heel 'sustainable' overigens, maar wat wel tof is, is dat je direct met de makers kan praten en veel uitleg/info krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtsoort, 48rmc en jaap

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.789
1.001
Omgeving Eindhoven
Heeft iemand vandaag gezien of er 'deftige' kortingen te scoren vallen bij de stands?

Nee geen korting, je betaalt gewoon de normale winkelprijs.
Alleen geen verzendkosten op zaken die ze niet bij zich hebben dit weekend (ook op machines etc) als je dat ter plekke bestelt. Dus als je een stationaire machine wilt aanschaffen die normaal flinke verzendkosten heeft, is dat wel de moeite waard om dat tijdens de beurs te doen.

Volgende keer mag je me gewoon aan mijn mouw trekken hoor, altijd leuk mede ww'ers in het echt te spreken!
Wij stonden net wat te eten, zag je eigenlijk te laat en van een afstandje langslopen. Halen we een volgende keer in, mogelijk bij de ODH.

Ik zie trouwens nog geen producten van Woodpeckers op de site bij Baptist staan. Is de samenwerking dan echt zo nieuw dat er nog geen (verkoop)voorraad is? Ben wel benieuwd wat de levertijd gaat worden (al is het meeste van dat assortiment te duur voor wat ik daaraan wil uitgeven).
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
532
167
Middelburg
Ik ga morgen ook. Heeft iemand vandaag gezien of er 'deftige' kortingen te scoren vallen bij de stands? Ik ga vooral voor de inspiratie, maar heb wel een machine of 2 op het lijstje staan...
Voordat ik naar Papendal reed, heb ik eerst nog een adresje aangedaan in Breda. Een goed maandje geleden, kist met gereedschap weten te scoren uit grootmoederstijd via Marktplaats, en vandaag opgehaald. Dit was dan ook gelijk het enigste koopje van de hele dag:LOL: om precies te zijn 25 euro, helaas waren de koopjes bij Baptist ver te zoeken, ik heb ze niet kunnen vinden:cry:.

Ik ben 2 Japanse zagen rijker, heb ze vooraf bij verschillende stand uitgeprobeerd en ik ben helemaal enthousiast geworden (dat is toch de kracht van als je iets mag uitproberen).
Het was enorm druk in de ochtend alleen al om de snelweg te verlaten richting Papendal, en het uiteindelijk vinden van een parkeerplek duurde al een half uur. lange wandeling vanaf de parkeerplek door een mooi bosrijk gebied richting Baptist, duurde ook al gauw een minuut of 10? Dus ja wees er vroeg bij, dan kun je misschien parkeren dichtbij de Sportcomplex? Binnen heb ik eigelijk alleen de benedenverdieping gezien met zijn handgereedschap en demonstraties. Wellicht had ik wat meer vaart achter moeten zetten, maar de demonstratie's en het praten met de standhouders, vind ik ook boeiend. De ambachtsman van Narex had mijn bijzondere aandacht, niet alleen zijn sandalen maar ook de manier van werken was leuk, en interessant om te zien. Er waren ook veel standhouders vertegenwoordigd die een opleiding runnen in de meubelmakerij, ook met hen heb ik aandachtig zitten praten. En voor je het weet gaat de schoolbel en is de tijd om, en moet je richting de uitgang. Al met al vond ik het heel leuk, helaas ik heb geen mensen van dit forum gesproken,.....en misschien ook wel, maar dan heb ik het niet geweten (Trigger had ik graag gesproken, al was het alleen maar om de gatensteker). Nou Baptist, het is voor herhaling vatbaar, als het aan mij ligt tot over 10 jaar?,....50 jarig jubileum?
 

Bijlagen

  • IMG_1212.jpeg
    IMG_1212.jpeg
    217,1 KB · Weergaven: 25
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes en jaap

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
532
167
Middelburg
en ter ere van de gelegenheid ook een limited edition japanse zaag met walnoot handvat (ligt al in mijn werkplaats ;))
Jeetje jij bent snel, je zit al achter je computer tekst en uitleg te geven 6 uur s'avonds, heb je dan ook nog Massave in Zwolle en AF bezocht???.....snelle Jelle uit Antwerpen:oops:🚀
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.004
410
hilversum
Ik zie trouwens nog geen producten van Woodpeckers op de site bij Baptist staan. Is de samenwerking dan echt zo nieuw dat er nog geen (verkoop)voorraad is? Ben wel benieuwd wat de levertijd gaat worden (al is het meeste van dat assortiment te duur voor wat ik daaraan wil uitgeven).
De vertegenwoordiger zei dat Baptist het sinds 2 weken het in de collectie heeft.
Dus dat is vrij nieuw.

Was er gisteren een beetje te vroeg :)
Maar dat pakte met parkeren goed uit.
Terug weg was wat minder met de a1 afgesloten...toeristisch van Barneveld naar Bunschoten moeten rijden in een lange rij .
Maar dat was het wel waard.

Van het forum alleen @Wim Kluck en @rendew een paar keer tegen gekomen.
En misschien wel gesproken met meer Leden maar niet herkent.

Was zeer vermakelijk om met een aantal vertegenwoordigers te spreken.
Zelfs als de mannen van Lie nielsen @trigger de logica van imperiaal wouden uitleggen :p

Was een goedkoop dagje ben alleen met de japanse zaag naar huis gegaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.