ik ben weer voor gaas gedaan potdorie...
ik echo de punten van
@Wim Kluck wat betreft de drukte (het zal goed vol). Ik heb het jubileumschaafje á 40 euro gezien maar ik vond hem waardeloos (niet dat het troep zou zijn, maar gewoon niet zinvol voor mij om te bezitten). Ik heb een tijd met de Luban low angle in mijn handen bestaan als goedkoper alternatief voor de Lee Nielsen maar de doorslag gaf voor mij dat de Luban nog wel wat werk nodig heeft uit de doos en dat Lee Nielsen er echt in zit voor de liefde voor het vak - de Chinezen proberen gewoon een slaatje te slaan uit deze business. Ik bezit een klein Luban schaafje (low angle kantenbreker) en daar is in principe niks mis mee, kwaliteit stuk gereedschap, maar de mensen van Lee Nielsen hebben mijn stem puur vanwege de aandacht die ze erin steken.
En dat werd beloond: Ik ben met mijn nieuwe aanschaf terug naar de Lee Nielsen stand gegaan en ik kreeg prompt een mini cursus waarbij ik mijn eigen beitel van een 'microbevel' heb voorzien onder toeziend oog van medewerker 1, waarna medewerker 2 mij leerde de schaaf goed in te stellen voor surface (face) planing ofwel oppervlak-vlakken. Na wat stellen kreeg ik prachtige flinterdunne krullen uit een stuk berkenhout.
De japanse haak en zaagjes heb ik van de 2 aanwezige stands waar echte Japanse mensen stonden
. En dat vond ik gelijk een van de leukste elementen aan deze open dag: Waar Laguna b.v. vertegenwoordig werd door IGM tools heb ik direct met de mensen van Shiwa gesproken en daar een mooie haak gekocht, zo ook voor de zaagjes. Ze waren super vriendelijk en ook dankbaar voor de aanschaf, en de man bij Shiwa heeft me gelijk laten zien waar alle handigheden zitten op deze haak (meer dan je zou vermoeden!!).
Ik heb ook een leuk gesprek gehad, deels in het Zweeds, met de vertegenwoordigster van Sjoberg. Zelf geen interesse in een van hun werkbanken maar het was leuk deze van dichtbij te bekijken en dat ook deze besproken konden worden met iemand direct van de fabrikant (uit land van herkomst).
Baptist heeft dus voor mij een hele goeie zet gedaan door me echt direct in contact te laten treden met de fabrikant danwel vertegenwoordigers uit dat land. Dat gaf me toch een beetje het gevoel dat ik op een soort internationale beurs aan het winkelen was - zeker omdat de amerikanen ook constant alles in inches bleven opgeven, en de Lee Nielsen man nog een case maakte dat het imperische systeem zoveel 'natuurlijker' werkt dan metrisch... ik heb hem maar in de waan gelaten.
Ik heb ook nog even met een klem van woodpeckers in mijn handen gestaan (zo eentje die heel handig is voor tafelbladen omdat hij alles gelijk recht trekt tijdens het aanklemmen) maar voor 200 euro per klem heb ik ze heel snel teruggelegd, dan haal ik zelf wel wat vierkant ijzer en bouten...
Dus ja, ondanks dat het helaas een dure dag was (bij een aanschaf zoals deze vind ik dat ze dat toegangskaartje wel mogen terugstorten
) heb ik het samen met
@Rdl heel erg naar mijn zin gehad. Bovendien heb ik van
@Rdl nog een mooie zak fineer gekregen, iets wat ik nog nooit gedaan heb en dus nu ook fijn kan gaan leren.