Bankschroef aan MDF blad

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Het huidige blad van mijn werkbank is gemaakt van een oud tafelblad. Massief en zwaar, maar inmiddels ook hol getrokken. Het is lastig om daar werkstukken op te maken omdat je van te voren al weet dat je niet haaks kan werken.
Ik wil dit daarom gaan vervangen door 2 platen 18mm MDF. Dit om zo de juiste hoogte te houden om de tafel als outfeed voor de zaagtafel te gebruiken.
Probleem is alleen dat mijn huidige bankschroef op een vrijhangend gedeelte is geplaatst. Ik vind dat eigenlijk wel makkelijk en zou hem het liefst weer op deze plek hebben. Is het überhaupt mogelijk om een oude Woden bankschroef aan 36mm MDF te hangen? Ik zal de onderzijde dan opdikken met multiplex oid om de juiste afstand te krijgen, maar ik ben bang dat dit te zwaar zal worden.
Alternatief is dat de bankschroef wordt bevestigd aan de ligger van het frame, met flink wat extra stroken multiplex erachter. Maar dan komt hij meer midden in je werkblad te staan....
Of op de kopse kant natuurlijk.....

Wat denken jullie?

20201121_115659-2.jpeg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is het überhaupt mogelijk om een oude Woden bankschroef aan 36mm MDF te hangen?
dat hier een mogelijk probleem ontstaat, zie ik niet
de draagkracht van de mdf hangt af van de afstand tussen de laatste ondersteuning van de mdf & de bevestiging van de bankschroef
heb je nog altijd schrik dat de bankschroef de mdf naar beneden gaat trekken, dik dan inderdaad de mdf buiten het bereik van de bankschroef op
hoe is de bankschroef nu bevestigd ?
(maw we missen een deel van de info ;-)
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Nou, de bankschroef hangt nu aan de linkerkant van het blad, maar dat gedeelte is niet ondersteund door door het frame. Het is een soort van overhang van het blad. Als ik dit met een nieuw MDF blad ga doen dan is er maar aan 1 kant ondersteuning....
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik zie hier geen probleem in, de overhang is niet zo groot.
Je kunt natuurlijk ook je bestaande blad verzagen, schaven en opnieuw verlijmen, heb je weer een perfect werkblad.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Tja, dat verzagen en opnieuw schaven gaat pas als ik een vandiktebank heb.
Ik heb nog wat foto's toegevoegd van de huidige opstelling. Als jullie denken dat dit ook met 36mm MDF stevig genoeg is dan is dat voor mij de makkelijkste oplossing. natuurlijk.

thumbnail_20210421_102225.jpgthumbnail_20210421_102130.jpgthumbnail_20210421_102141.jpgthumbnail_20210421_102153.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
ik zie een mooie zaag staan waarmee je het huidige blad prima zou kunnen opdelen en opnieuw samenstellen zodat hij weer recht is.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Je kunt het uitstekende deel van het blad ook schoren. Dan win je stevigheid en stabiliteit, maar houd je de vloer eronder vrij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.