Bandschuurmachine als aanvoerapparaat

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik ben al wat langer aan het broeden om zelf goedkoop een aanvoerapparaat te maken. De meest goedkope versies kosten al gauw enkele honderden euro's. Zelf bouwen is niet direct zo eenvoudig.

Maar stel dat je een bandschuurmachine langzaam genoeg kunt laten draaien, dan zou je (in theorie) een prima aanvoerapparaat hebben. Mits geen slip optreedt, kan je gewoon een fijne schuurband gebruiken. Maar hoe laat ik die langzaam genoeg draaien? Ik zat zelf te denken aan door middel van een trafo, daar een frequentieomvormer voor het doel veel te duur is. Zou dat kunnen lukken? Het gaat wel echt om een serieuze reductie. Van pak hem beet 200 m/minuut naar 1 meter per minuut. Zou een machine van normaal 230V nog willen draaien op 12 V?
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Ik ben elektrotechnisch niet zo heel breed onderlegd, maar ik verwacht dat je dan weinig kracht meer over houd... zou je niet met een externe vertragingskast/versnellingsbak kunnen werken? veel van deze bandschuurders zijn riem aangedreven dacht ik?
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Motor met vertraging kast daar dacht ik ook aan , Maar zo iets zal ook niet goedkoop zijn ,
Of met grote poellies werken/ zelf een tandwiel kast bouwen kan ook
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het vermogen is inderdaad wel een ding. Zelfs als die zou draaien, houd je wel erg weinig over. Een klein apparaat is al 180 W. Reductiekasten en dergelijke maakt het ingewikkeld.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Wellicht kan je iets fabrieken met wat skeelerachtige wieltjes en een (accu?)boormachine.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Matthias Wandel heeft daar een leuk filmpje van gemaakt. Het verbaast me hoe goed het werkt, al is het alleen voor kleinere stukken.
Hier de link

@Superkees ik vind het idee leuk, en ik ben benieuwd of je er iets van kan maken.
De uitdaging wordt meerdere wielen. Maar het idee van een band of een soort van rupstracks voelt wel logisch aan. En ik vraag me wel af hoe hij die boormachine zo langzaam laat draaien. Maar ik zit nog heel erg in de ideeën fase.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De boormachine is een koolborstel loze (brushless)
Die kunnen langzamer dan de gene met koolborstel en zijn op lage toeren veel sterker.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
290
118
Prima. Ik gebruik hem alleen niet voor het doel wat ik destijds voor ogen had ;-) en ik gebruik hem niet echt vaak. Als ik hem gebruik, is het op de (schulp)zaag.
Ik heb laatst heel veel korte plankjes in stroken van 2 cm moeten zagen. Het laatste stukje aanduwen met mijn duimstok, nam nu het aanvoerapparaat over. Aanvoerapparaat stond direct achter de zaag. Gelukkig heb ik een lange langsgeleider.

Ik denk dat dit (kleine)aanvoerapparaat het beste tot zijn recht komt op een (boven)freestafel. Ik heb echter een grote tafelfrees en daar zit al een (groot) aanvoerapparaat op. Ik zou op een tafelfrees echt niet zonder aanvoerapparaat willen werken. Met een (boven)freestafel heb ik nog nooit gewerkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.