heb je gelijk inMeestal doet houtdraadbout niet zoveel in kopshout.
in het algemeen pakken schroeven in kops hout minder
heb je gelijk inMeestal doet houtdraadbout niet zoveel in kopshout.
Je hebt dus een gat met 2,65m overspanning waarbij de beide uiteinden van de raveelbalk (die de grootse belasting krijgt) ondersteund zijn. Nu weet ik niet wat de overspanning is van de overige vloerbalken, maar uitgaande van je tekening is die maat niet heel groot. Daarmee is de gelamineerde balk redelijk over gedimensioneerd verwacht ik.De rechter balk is tegen de muur aan en ga ik verankeren, de linkerbalk ga ik ondersteunen met een balk (zit een gipswandje onder). De HoH afstand van de balken zijn ongeveer 53 cm. De vloer boven is een zit/slaapkamer. Ik verwacht daar niet echt een grote belasting. De balken zijn bevestigd in een natuurstenen muur, waar in het verleden een wand van 5 cm beton tegenaan is gestort.
Het gaat niet om de schroeven, het gaat om de sterkte van het hout bij dergelijke verbindingen, daarom in inlaten aan te raden...Een schroef in kopshout van vloerbalken wordt eigenlijk alleen op afschuiving belast. Dus het belangrijkste is dat de diameter voldoende is. Draai er met die houtmaat een stuk of 5 in dan is het ruim voldoende. Een stuk of 5 spijkers werkt exact hetzelfde.
Het hoeven ook geen tellerkopschroeven te zijn.
Verbindingen in houtconstructies zijn veelal bepalend voor de dimensionering. Uitscheuren/bezwjken van het hout tpv de verbinding is de bepalende factor, niet het afschuiven van de schroeven, zodra je ook maar enigszins fatsoenlijke maten en hoeveelheden gebruikt.Als de sterkte van het hout bepalend zou zijn, vermoed ik dat je niet de juiste constructie kiest Maar het is verder een beetje koffiedik kijken zo zonder constructietekening.
Hi Emilio, nog even checken of ik dit goed begrijp. Jij zou de balk inlaten. Bedoel je dat je een halfhoutverbinding zou maken? Is zo'n verbinding even sterk als het gebruik van een raveeldrager?Je hebt dus een gat met 2,65m overspanning waarbij de beide uiteinden van de raveelbalk (die de grootse belasting krijgt) ondersteund zijn. Nu weet ik niet wat de overspanning is van de overige vloerbalken, maar uitgaande van je tekening is die maat niet heel groot. Daarmee is de gelamineerde balk redelijk over gedimensioneerd verwacht ik.
Kijk de opleggingen van de balken wel goed na, want als ze alleen op die 5 cm liggen dan is dat mogelijk een probleem.
Ik zou ook in het zicht komende balken een stukje inlaten in de aangrenzende ligger over ca. 2/3 van de hoogte en dan fixeren met tellerkopschroeven van bovenaf. Zoals gezegd idd even verzinken, dan kan je beschot er strak overheen.
Klinkt als een leuk projectje, die Franse huizen zitten vaak heerlijk simpel maar doordacht in elkaar. Fotootjes worden altijd gewaardeerd!
Niet halfhout, maar een stukje inlaten om de afschuiving op te vangen. Deze verbinding is traditioneel, zichtwerk en ca. net zo sterk indien goed uitgevoerd.Hi Emilio, nog even checken of ik dit goed begrijp. Jij zou de balk inlaten. Bedoel je dat je een halfhoutverbinding zou maken? Is zo'n verbinding even sterk als het gebruik van een raveeldrager?