Balken voor trapgat bevestigen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Schroeven en houtdraadbouten zijn niet taai. Die worden daarom voor zulke houtverbindingen niet voor geschreven. De lengte van de spijker is voor mij een optel som van wat normaal gebruikt werd plus de extra dikte van de raveel balk. Normaal zijn die balken 75 mm breed. Op een meter uit de muur heb je vooral afschuifkrachten op de balk . Daarom is het geen probleem om zo een trap raveling te maken. De overspanning van het trapgat is 2, 7 meter. Daar heb je dus geen balk van 120 x 240 voor nodig. In de praktijk werd daar gewoon de zelfde balk voor gebruikt , als waar de rest van de vloer van gemaakt was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
je moet die schroeven ook schuin aanbrengen vanuit het raveelhout de raveelbalk in
ik zou voor tellerkopschroeven gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
De rechter balk is tegen de muur aan en ga ik verankeren, de linkerbalk ga ik ondersteunen met een balk (zit een gipswandje onder). De HoH afstand van de balken zijn ongeveer 53 cm. De vloer boven is een zit/slaapkamer. Ik verwacht daar niet echt een grote belasting. De balken zijn bevestigd in een natuurstenen muur, waar in het verleden een wand van 5 cm beton tegenaan is gestort.
Je hebt dus een gat met 2,65m overspanning waarbij de beide uiteinden van de raveelbalk (die de grootse belasting krijgt) ondersteund zijn. Nu weet ik niet wat de overspanning is van de overige vloerbalken, maar uitgaande van je tekening is die maat niet heel groot. Daarmee is de gelamineerde balk redelijk over gedimensioneerd verwacht ik.
Kijk de opleggingen van de balken wel goed na, want als ze alleen op die 5 cm liggen dan is dat mogelijk een probleem.

Ik zou ook in het zicht komende balken een stukje inlaten in de aangrenzende ligger over ca. 2/3 van de hoogte en dan fixeren met tellerkopschroeven van bovenaf. Zoals gezegd idd even verzinken, dan kan je beschot er strak overheen.

Klinkt als een leuk projectje, die Franse huizen zitten vaak heerlijk simpel maar doordacht in elkaar. Fotootjes worden altijd gewaardeerd!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Een schroef in kopshout van vloerbalken wordt eigenlijk alleen op afschuiving belast. Dus het belangrijkste is dat de diameter voldoende is. Draai er met die houtmaat een stuk of 5 in dan is het ruim voldoende. Een stuk of 5 spijkers werkt exact hetzelfde.

Het hoeven ook geen tellerkopschroeven te zijn.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Een schroef in kopshout van vloerbalken wordt eigenlijk alleen op afschuiving belast. Dus het belangrijkste is dat de diameter voldoende is. Draai er met die houtmaat een stuk of 5 in dan is het ruim voldoende. Een stuk of 5 spijkers werkt exact hetzelfde.

Het hoeven ook geen tellerkopschroeven te zijn.
Het gaat niet om de schroeven, het gaat om de sterkte van het hout bij dergelijke verbindingen, daarom in inlaten aan te raden...
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als de sterkte van het hout bepalend zou zijn, vermoed ik dat je niet de juiste constructie kiest ;) Maar het is verder een beetje koffiedik kijken zo zonder constructietekening.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Als de sterkte van het hout bepalend zou zijn, vermoed ik dat je niet de juiste constructie kiest ;) Maar het is verder een beetje koffiedik kijken zo zonder constructietekening.
Verbindingen in houtconstructies zijn veelal bepalend voor de dimensionering. Uitscheuren/bezwjken van het hout tpv de verbinding is de bepalende factor, niet het afschuiven van de schroeven, zodra je ook maar enigszins fatsoenlijke maten en hoeveelheden gebruikt.
Daarom worden balken vaak ingelaten als het op afschuiving aankomt, dat vermindert de geconcentreerde druk op de bevestigingsmiddelen. Of om het moderner te doen; er zijn niet voor niets balkschoenen uitgevonden.....

Hier is idd lastig iets zinnigs over te zeggen zonder de exacte maatvoeringen en verbindingsdetails te kennen
 

Woody-Ellen

Nieuw lid
9 jan 2017
7
1
www.ikbenfrits.nl
Je hebt dus een gat met 2,65m overspanning waarbij de beide uiteinden van de raveelbalk (die de grootse belasting krijgt) ondersteund zijn. Nu weet ik niet wat de overspanning is van de overige vloerbalken, maar uitgaande van je tekening is die maat niet heel groot. Daarmee is de gelamineerde balk redelijk over gedimensioneerd verwacht ik.
Kijk de opleggingen van de balken wel goed na, want als ze alleen op die 5 cm liggen dan is dat mogelijk een probleem.

Ik zou ook in het zicht komende balken een stukje inlaten in de aangrenzende ligger over ca. 2/3 van de hoogte en dan fixeren met tellerkopschroeven van bovenaf. Zoals gezegd idd even verzinken, dan kan je beschot er strak overheen.

Klinkt als een leuk projectje, die Franse huizen zitten vaak heerlijk simpel maar doordacht in elkaar. Fotootjes worden altijd gewaardeerd!
Hi Emilio, nog even checken of ik dit goed begrijp. Jij zou de balk inlaten. Bedoel je dat je een halfhoutverbinding zou maken? Is zo'n verbinding even sterk als het gebruik van een raveeldrager?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Hi Emilio, nog even checken of ik dit goed begrijp. Jij zou de balk inlaten. Bedoel je dat je een halfhoutverbinding zou maken? Is zo'n verbinding even sterk als het gebruik van een raveeldrager?
Niet halfhout, maar een stukje inlaten om de afschuiving op te vangen. Deze verbinding is traditioneel, zichtwerk en ca. net zo sterk indien goed uitgevoerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.