Balkdrager - vrije ruimte opvullen

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.849
406
39
Enkhuizen
De onderste ook een klein plat kantje geven zodat hij goed op de balkdrager ligt.
En eventueel opvullen met plastic plaatje zodat hij vlak af is bovenaan de ligger (voorste hoek bovenaan)
 

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.519
428
Dordrecht
Heb er ondertussen behoorlijk wat bekeken inclusief diverse bouwpakketten. In die laatste zie ik overigens geen koppelbalk en zijn de kepers/liggers veelal met een zwaluwstaart verbinding aan de muurbalk bevestigd en liggen ze (veelal maar niet altijd) met een kleine inkeping op de voorste ringbalk.

Ik ga geen zwaluwstaart verbindingen frezen want daar ben ik slecht in en ik wil/kan ook niet de keepers op de voorste ringbalk leggen omdat ik er dan niet meer onderdoor kan lopen omdat ik wel minimale afschot wil van minstens 3 graden.

Het dak (inclusief de golfplaten) mag aan de muurzijde niet hoger zijn dan 238 centimeter (onder de trim van het schuurdak). Aan de voorzijde wil ik minimale doorloophoogte hebben van 195 maar liever 200 centimeter.

Als ik voor balk aan de muur en de ringbalk 12 centimeter aanhou dan gaat het precies maar niet als ik de kepers op de ringbalk leg en dat gaat daarom of met schroeven of met balkdragers.

Heb ook wat proefjes gedaan met 6 mm bouwmarkt kwaliteit schroeven en als ik een balkje tussen de gordingen in mijn schuur schroef met 1 spaanplaat schroef van bouwmarkt kwaliteit aan ieder kant dan kan ik er gemakkelijk aan hangen en slingeren. Dus is ook nog wel een optie om gewoon alles met schroeven te doen.
Als je (ivm de hoogtes) een koppelbalk toevoegd en daar de balkdragers aan bevestigd is het al stukken netter en makkelijk te bouwen. Je staanders hoeven niet exact op de dakplaatbreedte te staan en je kunt de hoogte netjse stellen door de koppelbalk netjes waterpas te bevestigen. Kost je geen hoogte mits je koppelbalk niet hoger is dan je dakliggers.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.