Balk tegen hoek gevel monteren

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Heren, even een dubbelcheck of ik op de goede weg zit:
Voor een houten constructie in de tuin wil ik een balk 10x10 aan de ene zijde achter de hoek van een halfsteens schuurtje monteren. De balk hoeft alleen wat flinke klimplanten te dragen.
Van boven dus dit:
20230518_104705.jpg
Om dit te monteren dacht ik een balkje van een centimeter of 30 verticaal op de hoek te monteren zodat de balk daar opgelegd kan worden. Ik heb al tellerkopschroeven 6x160 voor de rest van de montage. Kwestie van 4 stuks in een plug in de gevel en klaar is Henk?

20230518_104655.jpg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Als je dit gaat boren dan is er een gerede kans dat je steen afscherft. Kan die klos niet wat verder naar achteren op de zijwand van de schuur?
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
In principe niet; alleen de wand onderin de tekening is gezamenlijk, de zijwand hoort bij de buren. Als ik alleen de stenen in de lange zijde pak en op ca 6 cm van de hoek blijf, loop ik dan minder risico?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik zou pas in de 2e kop boren, dus ca. 16cm terug, dan heb je meer zekerheid. Waarom die balk anders niet in de gezamelijke muur iets naar rechts? Hij ligt nu ook niet in lijn met de zijkant vd schuur en als hij begroeit is zie je er weinig tot niets meer van...
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Verder 'terug' gaat niet i.v.m. de plaatsing van de tegenoverliggende paal. Zo achter de schuur net op het hoekje leek ideaal te zijn maar als er een grote kans is dat hiermee de stenen gaan uitbreken dan zit er niets anders op dan toch een extra paal in de grond te plaatsen. Of toch even informeren of er bezwaar is om een steentje op te schuiven...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Je kan een rvs draadeind op 5 cm van de hoek in de muur lijmen en daar de balk op schuiven.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Het boren is niet het probleem. Maar als je pluggen gebruikt, zet je bij het aandraaien spanning op de stenen, waardoor je grote kans hebt, dat de stenen breken. Daarom moet je bij het gebruik van pluggen verder van de rand blijven, zodat er genoeg steen over blijft om die krachten op te nemen. Steen kan veel druk opnemen, maar weinig trek.
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
52
24
Zuid Holland
Beetje voorzichtig boren en chemisch anker gebruiken en dan moet het wel lukken. Hier ging het goed toen ik aantal gaten op de hoek van de muur boorde.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Het boren is niet het probleem. Maar als je pluggen gebruikt, zet je bij het aandraaien spanning op de stenen, waardoor je grote kans hebt, dat de stenen breken. Daarom moet je bij het gebruik van pluggen verder van de rand blijven, zodat er genoeg steen over blijft om die krachten op te nemen. Steen kan veel druk opnemen, maar weinig trek.
Ook het boren is een behoorlijk risico, hameren scherf ook af, zelfde principe.
Daarbij heb je niet genoeg dekking op je plug of anker bij windbelasting.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.