Badkamermeubel

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Dag Allen,

Vorige week is de aannemer gestart met de bouw van onze nieuwe woning. En voor de badkamer wil ik het meubel zelf gaan maken. Materiaal waarschijnlijk+- 20mm eiken. Ik heb een aantal vragen, maar eerst even het huidie / voorlopige ontwerp:

Hahne-Variatie_4-09.jpg


De onderkast:
Onderkast.jpg

En een 'werktekening' van de onderkast:
Detail Onderkast.jpg


1. Verbindingen
Ik heb nog geen goed plan voor de verbindingen van de hoeken. Ze zijn nu onder verstek getekend, zou een lijm verbinding voldoende zijn? Of welke methode zou de voorkeur hebben? Dit geld ook voor het schap waar de waskommen op staan, daar wordt de rand opgedikt door er onder verstek een strook tegen aan te zetten.

2. Afwerking
De kast en het schap moete zwart worden gebeitst en daarna voorzien worden van een geschikte waterbestendige afwerking. Welke afwerking zorgt voor een goede bescherming zonder te veel onderhoud. Ik denk eerder aan een epoxy of parket lak dan aan hardwax?

3. Werkplaats
We wonen nu tijdelijk gehuurd zonder enige ruimte voor een werkplaats. Weet iemand in de omgeving van arnhem waar ik (onder begeleiding eventueel) hier aan werken kan? Er zou minimaal een zaagtafel en vlak vandikte bank moeten zijn. Ik zal er ergens dit najaar aan moeten werken.

Alle andere commentaar en opmerkingen zijn van harte welkom!

Alvast bedankt,
Thom
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Je zou kunnen overwegen om vochtbesteding multiplex of MDF te nemen, en dat te fineren.
Dan heb je geen last van het werken van het hout. Want eiken is behoorlijk gevoelig voor luchtvochtigheid.
De kast kan je dan gewoon met lijm en schroeven in elkaar zetten, en dan de eiken fineer er op.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Onder verstek zal ik niet snel doen, gaat makkelijker vocht in zitten dan wanneer je het in een rechte hoek op elkaar monteert, eventueel met een kleine sleuf. Als je een houtsoort overweegt zal ik je adviseren een houtsoort te nemen die iets minder werkt. Je kan bijvoorbeeld Abachi nemen, is stabiel en kan goed tegen vocht en makkelijk te verwerken + niet zo duur. zie ook http://www.abachi.nl/

werkplaats... er is iemand in velp dacht ik die een werkplaats te huur had. moet je maar even zoeken op het forum op `werkplaats`
succes!
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Dag Allen,

Bedankt voor jullie reacties! Het meubel maken van vochtvast MDF en dan fineren is ook in mij opgekomen. Het is inderdaad eenvoudiger te maken maar omdat ik geen ervaring heb met fineren en massief hout wellicht duurzamer is, hou ik dit vooralsnog als plan 2. Abachi is misschien een alternatief voor masief eiken, maar de structuur is wat minder sprekend, en zal waarschijnlijk onder een zwarte beits wat saai worden.

@Joris, waarom heb je epoxy en Skylt gebruikt? Is 1 van beide niet voldoende? (ik vind dit wel een interessante afwerking omdat het erg duurzaam klinkt!) Hoe heb je van jouw meubel de hoek constructie gedaan? Stomp of in verstek? Met deuvels oid verlijmt?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
In verstek is geen probleem, zolang je maar goed en zuiver haaks kan werken.
Een D4 houtlijm gebruiken en aflakken met een 2K ultra matte parketlak. Een laag of 4.
Dan zit het goed opgesloten en kan er geen vocht bij.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dag Allen,

@Joris, waarom heb je epoxy en Skylt gebruikt? Is 1 van beide niet voldoende? (ik vind dit wel een interessante afwerking omdat het erg duurzaam klinkt!) Hoe heb je van jouw meubel de hoek constructie gedaan? Stomp of in verstek? Met deuvels oid verlijmt?

Excuses voor de late reactie, ik ben een tijdje niet online geweest.
Ik heb iei epoxy gebruikt om alle naden/gaatjes/scheurtjes gevuld te krijgen om te voorkomen dat er ook maar ergens water in kan trekken. Echter de glansafwerking (+het vergelen onder epoxy) is niet wat wij wilden, dus het moest mat worden. Ga je echter epoxy schuren dan, is mijn ervaring, de afwerking 'wit'. Nadien dus voorzien van een laagje skylt (had ik toch staan) en het resultaat is super strak.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
EB3CF9E6-8FB8-45B8-A060-A7FD922AEA2C.jpeg
Niet de beste foto, maar ook dit project is al een tijdje afgerond. Even zoeken naar nog wat foto’s van het bouwprocess
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Alles gemaakt van massief eiken. Het blad opgedikt door zijkanten onder verstek te zagen en te verlijmen. Kast haaks gezaagd, gelijmd en met pocketholes / schroeven verbonden. Lades van blum met soft close en geheel zwart gebeitst en vervolgens aantal maal ultramat skylt afgelakt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.