Weer een onderdeel klaar: het nieuwe verrijdbare onderstel.
Dank je Martijn. Ik heb nog een paar duwstokken op de planning staan: een paar kleintjes voor het fijne werk en nog een paar andere modellen, wat groter. Komt nog. Een mens kan nu eenmaal niet alles tegelijk...
Eerst het nieuwe verrijdbare onderstel nu. Die had de prioriteit, omdat die meteen het werken met de tafelzaag een stuk prettiger maakt, omdat ik dan gemakkelijker kan positioneren in de werkplaats.
Eerste juk voor de wielstellen in de vorm. Ik heb de maatvoering toch iets aangepast, omdat het anders te massief werd: hoogte 70mm, breedte 35mm.
De gaten om de zwenkwielen te kunnen monteren heb ik voorgeboord, voordat ik de verjonging er in zaagde met de lintzaag.
De koppen netjes afgerond op de bandschuurmachine, die ik voor dit soort werk stationair heb opgesteld. Jukken klaar. Dan het kader maken waar de zaagtafel op komt te staan in dit onderstel. Ik gebruik daarvoor eiken planken, 120x20mm, zoals gemeld in m'n vorige post uit een oud stuk vensterbank gezaagd/geschaafd
. En ja hoor! Weer een leermoment!!
Dit leermoment betrof het zwarte ding hier op de foto: een deuvelmal van de bouwmarkt
. Die ligt dus nu in de vuilbak. Het plan was om de plankjes rondom te verbinden met deuvels 10mm, 3 stuks op elke verbinding. Ik heb nu eenmaal geen domino, en ik wilde in dit geval geen klassieke pen/gat verbindingen toepassen. Had ik achteraf gezien beter wel kunnen doen. Wat ging er fout? De gaten gingen niet loodrecht het hout in, waardoor de plankjes niet strak tegen elkaar kwamen, maar onder een hoek stonden van een pakweg 5 graden. Bij nadere controle van de mal bleek dat de metalen bus niet loodrecht in het plastic van de mal stond, omdat de mal tijdens het klemmen uit boog. Die gaten kon ik dus niet gebruiken. Ik kwam daar achter tijdens het lijmen. Deuvel verbindingen doe ik in de regel niet droog passen, omdat die zo verschrikkelijk lastig los te krijgen zijn. Dus.....plankjes lostrekken, deuvels afzagen en lijmvlakken schoonmaken. En toen? Hoe lossen we dat nu weer op?
Een nachtje slapen doet wonderen, in ieder geval voor je creativiteit
. Ik had besloten de verbindingen (waar dus nog de deuvelgaten zaten) uit te frezen tot een sleuf en daar een multiplex veer in te zetten. Zo krijg je toch een sterke verbinding.
Aldus: eerste freeswerkje op de nieuwe freestafel: sleuven frezen. (Ja! verlichting in de freestafel!! Die ledjes zitten in het Bosch motorblok en schijnen dus nu omhoog
).
Veertjes gemaakt uit een reststukje berken multiplex 12mm dik, 30mm breed.
En hop! lijmen die handel! Hier kun je de verbinding op een van de hoeken goed zien. Het kadertje zelf staat in de pijpklemmen en op elke verbinding een snelspanner voor de zekerheid. Tijd voor een bammetje.
Na de boterham het hele zwikje gaan samenbouwen: het kader tegen de twee jukken aan gezet. Hier ligt het geheel op z'n kop > je kijkt dus tegen de onderkant van het onderstel aan. De zaagtafel komt met z'n 4 pootjes op de twee doorlopende planken te staan. De korte plankjes hebben slechts de funktie van afstandhouder. Het eiken kader is met lijm, schroeven en deuvels tegen de wieljukken gemonteerd. Ik ben hier net met een natte lap bezig geweest om de uitgeknepen lijm weg te poetsen, vandaar dat het er allemaal wat natjes uit ziet. Het losse plankje met de afgeronde zijden dat er nu op ligt, is een van de sluitstukken, die straks tegen de lange planken worden aangezet. Die zorgen er straks voor dat de zaag opgesloten staat op het onderstel en ze helpen tegen het doorbuigen van de lange planken.
Het vaste sluitstuk gemonteerd. Deze is wederom geschroefd, gedeuveld en gelijmd. De andere wordt alleen geschroefd. Die kan pas gemonteerd worden als de zaag er op staat, maar moet ook wegneembaar zijn voor eventuele demontage van de zaagtafel.
Dit is de business side, ofwel de bovenkant. Ik denk dat het plaatje veel verklaart: de zaagtafel wordt er straks ingeschoven aan de open zijde. Het vlak in het onderstel waar ie op komt te staan, ligt 3-3,5cm boven de vloer.
Het geheel in de gekookte lijnolie gezet. 't wordt zo nog een deftig onderstel....hij kleurt mooi op zo. Ik ben er tevreden mee
.
De wielen gemonteerd. Even controleren of ze inderdaad, zoals bedoeld, 360 graden vrij kunnen draaien.......hier wel.
Yep, hier ook. Check! De bedachte maatvoering klopt hier in ieder geval. De gekozen wielen kunnen elk 80kg hebben. Dat moet dus met een zaagtafel van 140kg geen probleem zijn
.
En viola! Klaar is Klara. Het losse opsluitdeel ook in de olie gezet en voor de foto even laten poseren op het onderstel. Voor de duidelijkheid: die komt dus tegen het kader aan geschroefd en zit dan op dezelfde hoogte als z'n broer aan de andere kant.
En dit is het originele DeWalt onderstel dat ie volgende week gaat vervangen. Hardstikke sterk, maar de twee achterwielen kunnen niet draaien, dat kan alleen het wiel aan de voorzijde. Eerst weer een weekje werken. Wordt vervolgd....