Avid

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
Beste collega’s ,

is hier ook iemand die ervaring heeft met het Amerikaanse merk Avid CNC ( Avid CNC )

Ik ben mezelf aan het oriënteren om een soortgelijks systeem te kopen. Uit diverse Ytube filmpjes komt de machine goed uit. Ben m.n. benieuw naar import en aansluiting .

Een van de belangrijkste functies is voor mij om ook hogere onderdelen tussen het frame te laten zakken, hierdoor zijn er grotere onderdelen te bewerkt.
Dit is bij veel bestaande merken niet haalbaar.

gr, Woody
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Geen ervaring met de avid cnc, eigenlijk is alles wat moet geimporteerd worden uit amerika een stuk duurder helaas, daarom dat dit misschien niet gedaan wordt... Heb zelf van toolstoday een paar bits gekocht, daar kwam een groot stuk importkosten bij, helaas!

Zelf heb ik een ooznest workbee cnc, deze is opgebouwd uit aluminium profielen, ook voor de bevestiging van het spoilerboard, maar ik zag af en toe op de facebookgroup (the workbee cnc group) mensen voorbij komen die de onderste profielen niet gebruikten, een stevige tafel hadden opgebouwd om de cnc op vast te vijzen, en zo een stuk uit de tafel konden laten om werkstukken vertikaal te kunnen opspannen en te bewerken...
Ook bij de openbuilds machines (is hetzelfde principe...) kan je zo'n systeem toepassen.

Wellicht ben je hier iets mee, de avid cnc is een redelijk dure cnc, mede doordat hij geimporteerd moet worden uit amerika...
De ooznest workbee is gemaakt in engeland en zodus (nog geen) importkosten, dit scheelt toch wel een pak in hetgeen je dan kan uitgeven aan een cnc!

Groetjes,

Christophe
 
  • Leuk
Waarderingen: Woody65

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
Geen ervaring met de avid cnc, eigenlijk is alles wat moet geimporteerd worden uit amerika een stuk duurder helaas, daarom dat dit misschien niet gedaan wordt... Heb zelf van toolstoday een paar bits gekocht, daar kwam een groot stuk importkosten bij, helaas!

Zelf heb ik een ooznest workbee cnc, deze is opgebouwd uit aluminium profielen, ook voor de bevestiging van het spoilerboard, maar ik zag af en toe op de facebookgroup (the workbee cnc group) mensen voorbij komen die de onderste profielen niet gebruikten, een stevige tafel hadden opgebouwd om de cnc op vast te vijzen, en zo een stuk uit de tafel konden laten om werkstukken vertikaal te kunnen opspannen en te bewerken...
Ook bij de openbuilds machines (is hetzelfde principe...) kan je zo'n systeem toepassen.

Wellicht ben je hier iets mee, de avid cnc is een redelijk dure cnc, mede doordat hij geimporteerd moet worden uit amerika...
De ooznest workbee is gemaakt in engeland en zodus (nog geen) importkosten, dit scheelt toch wel een pak in hetgeen je dan kan uitgeven aan een cnc!

Groetjes,

Christophe
Ik ken dit merk nog niet ga me er eens in verdiepen.

gr, Woody
 
  • Leuk
Waarderingen: blommetje92

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Woody,

Als je hier wat vragen over hebt, stuur me gerust een pb of neem eens een kijkje op Instagram (zoek achter waverwoods), daar staan een aantal filmpjes en een aantal dingen die ik al gemaakt heb...

Verder zijn er nog veel verschillende Europese merken, waaronder de cnc frezen van stepcraft, sorotec, cnc-step, hammer,....

Veel verschillen in stijfheid, gebruikte geleiding, aankoopprijs, toepassingen,... Het is maar wat je er aan wil uitgeven, goedkoop is het zeker niet!

Ohja, hier op het forum zitten 2 personen die zelf ook een cnc pakket bouwen, @JOHN LAMERS en nog iemand dacht ik??
Daar wil ik natuurlijk ook wel reclame voor maken maar weet niet hoe het daar nu verder mee gaat....

Veel keuzeplezier!


Groetjes Christophe
 

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
Woody,

Als je hier wat vragen over hebt, stuur me gerust een pb of neem eens een kijkje op Instagram (zoek achter waverwoods), daar staan een aantal filmpjes en een aantal dingen die ik al gemaakt heb...

Verder zijn er nog veel verschillende Europese merken, waaronder de cnc frezen van stepcraft, sorotec, cnc-step, hammer,....

Veel verschillen in stijfheid, gebruikte geleiding, aankoopprijs, toepassingen,... Het is maar wat je er aan wil uitgeven, goedkoop is het zeker niet!

Ohja, hier op het forum zitten 2 personen die zelf ook een cnc pakket bouwen, @JOHN LAMERS en nog iemand dacht ik??
Daar wil ik natuurlijk ook wel reclame voor maken maar weet niet hoe het daar nu verder mee gaat....

Veel keuzeplezier!


Groetjes Christophe

Dank voor je antwoord.

Blijft een hele uitzoekerij. ‘Tis een afweging tussen stijfheid, nauwkeurigheid en kosten.

Heb een voor en nadeel dat ik in het verleden veel met metaal heb gewerkt en de daarbij behorende machines. Draai en freesmachines conventioneel en CNC. Hierdoor vind ik vaak dingen te instabiel, resultaten te beperkt en maatvoering te onnauwkeurig.🤔
 

WeBe

Nieuw lid
17 sep 2020
2
0
Hallo Woody,

Ben je nog verder gegaan met je onderzoek naar AVID CNC?
Ik ben mij ook aan het oriënteren op een zelfbouw CNC machine. Ik zit te denken aan de AVID PRO4848 of iets vergelijkbaars. De reviews die ik tot nog toe heb gezien zijn allemaal positief. Verder levert de firma ook goede support.
Ik heb met name interesse in het mechanische deel van de machine. De rest (HW + SW ) koop ik lokaal in. Ik heb genoeg ervaring om dit zelf aan de praat te krijgen.

Gr. Wil
 

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
Hallo Woody,

Ben je nog verder gegaan met je onderzoek naar AVID CNC?
Ik ben mij ook aan het oriënteren op een zelfbouw CNC machine. Ik zit te denken aan de AVID PRO4848 of iets vergelijkbaars. De reviews die ik tot nog toe heb gezien zijn allemaal positief. Verder levert de firma ook goede support.
Ik heb met name interesse in het mechanische deel van de machine. De rest (HW + SW ) koop ik lokaal in. Ik heb genoeg ervaring om dit zelf aan de praat te krijgen.

Gr. Wil
We zijn er nog steeds mee bezig. Covid-19 heeft wel voor vertraging gezorgt. €€ zijn wat lastiger te vinden nu.

Wat in het mechanische deel vind je dan zo intressant?
Voor mij/ons zou het complete plaatje de weg zijn. Avid heeft alles juist op een goede manier bij elkaar gebracht.
 

WeBe

Nieuw lid
17 sep 2020
2
0
Wat ik bedoel is dat ik minimaal de mechanica (als bouwpakket) wil inkopen en de rest (motoren, drivers, voedingen + SW etc.) zelf zou kunnen samenstellen en assembleren. Het mooie van Avid is natuurlijk wel dat ze een totaal oplossing hebben die volledig op elkaar is afgestemd. Ook dat zou nog eventueel een mogelijkheid kunnen zijn om alles als totaalpakket te kopen.

Enkele pluspunten van Avid:
  • Goede support
  • Duidelijke documentatie
  • Goede recencies
Wat de Pro series van Avid betreft vind ik dat het mechanisch goed in elkaar steekt (stabiele gantry, lineaire bearings etc.). Er is veel van te vinden op YouTube.

Gr. Wil
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.