Kan hij stellen dat er mensen zijn in Nederland die niet 1 vezel hebben ingeademd? Doorgaans zijn dit wetenschappelijke conclusies die je met de onderbouwing moet lezen. Elke keer dat ik adem kan ik longkanker krijgen, is het niet fijnstof dan is het wel een andere chemisch verbinding (industrie) of radon. Dan is het belangrijk te weten wat "veilig" inhoudt. Het lijkt mij dat ieder individu wel een vezel ooit heeft ingeademd en waarschijnlijk wel meerdere, asbest zat in zoveel verwerkingen, van wegverharding, kit, lijm, isolatie, hardboard, afsluitkoorden van ovens, beton, zeil en weet ik veel wat. Als het eenmaal vrijkomt, zal het ergens neerdalen en wachten op een moment dat het weer zal opwaaien. Het schoonmaken van de omgeving na een brand en het vervolgens schoon verklaren is in mijn ogen dan ook de grootste onzin die er is. Die vezels kan je niet opruimen zeker niet in een ongecontroleerde omgeving als de buitenlucht. Ik wil het gevaar niet bagatelliseren, maar eenmalig een plaat verwijderen die je eventueel voor verwijdering nog verft of lijm op smeert ik zou het wel aandurven. Zou het om losse vezels als isolatie gaan omwikkeld in papier dan zou het voor mij een ander verhaal zijn.
Ik vind Nederland ook een zeer onrechtvaardig/hypocriet land in dat opzicht. Eerst hebben ze tot '96 het in bepaalde toepassingen goedgekeurd, terwijl de gevolgen allang bekend waren. Zo is het in de meeste Scandinavische landen al begin jaren 80 verboden. Nu is het bijna vijand nummer 1 in Nederland en wordt het als een soort nucleair afval beschouwd en zijn ze in bijvoorbeeld Zweden veel soepeler in de verwijdering van asbest. Als het zo gevaarlijk is waarom wordt verwijdering dan niet gigantisch gesubsidieerd, betalen we daar geen belasting voor, is het niet een soort meten met twee maten?
Ik herhaal nogmaals asbest is zeker een risico op meerdere kankersoorten.