Amerikaans notenhouten tafelblad verlijmen

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.306
637
Moordrecht
Ik heb t altijd gedaan met terpentine, omdat de verpakking zei verdunnen met terpentine. echte Thinner vervliegt denk ik sneller en volgens mij kan beide.

@henkverhaar heeft hier wellicht antwoord op?
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.098
43
Leiden
Kijk eens op youtube en zoek naar Blaktail Studio, die man doet niks anders dan dit soort tafels maken en tot hoogglans op poetsen. Die heeft ook allerlei tips (is ooit klein begonnen als hobby en is nu zijn volledige baan.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.859
1.051
Omgeving Eindhoven
Nu mosterd na de maaltijd en dus te laat, maar… Wat je altijd moet doen met een afwerking die je niet kent (of nooit hebt gebruikt op die bepaalde houtsoort) is een proefstukken opzetten op wat resthout. Als dat verkeerd gaat heb je niet je hele werkstuk verknald.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.984
997
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb t altijd gedaan met terpentine, omdat de verpakking zei verdunnen met terpentine. echte Thinner vervliegt denk ik sneller en volgens mij kan beide.

@henkverhaar heeft hier wellicht antwoord op?
Beide producten zijn niet nader gedefinieerde aardoliedestillaten (behalve die vieze troep van bioaceton en biowasbenzine en zo - daar zou ik verre van blijven...), die vooral geproduceerd worden (als destillaatfractie of mengproduct) om aan een bepaald kooktraject te voldoen. Ik zou moeten checken wat de exacte eigenschappen zijn, maar voor de vuist weg zouden 'terpentine' en 'thinner' een vergelijkbaar kooktraject moeten hebben, waarbij thinner waarschijnlijk meer aromatische koolwaterstoffen bevat dan terpentine. Maar vwb oplosmiddeleigenschappen zouden ze redelijk uitwisselbaar moeten zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.