Alternatieven voor Hammer n4400?

kryota

Nieuw lid
30 okt 2020
11
0
Hi All,

In mijn zoektocht naar een lintzaag kom ik op het moment uit op een hammer n4400. Dit omdat ik wat oud Indonesisch hardhout heb van goeie 15cm dik waar ik planken van wil maken (schulpen).

Nu heb je het over een flink bedrag bij de hammer n4400 (naar wat ik begrepen heb 2200 EUR of hoger). Om die reden wil ik toch nog eens wat breder kijken. Heb bij baptist gekeken nasar de record sabre serie; maar dat voelde net niet als een solide machine. Ze hadden ook een laguna staan, erg mooie machine om te zien, maar kan niet echt een 400v (krachtstroom) model vinden in de catalogus, en daarnaast is 'american made' in mijn hoofd niet echt perse een pluspunt.

Hebben jullie ideeen van vergelijkbare machines waar ik eens naar zou kunnen kijken?
Of juist redenen om juist voor die hammer te gaan?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
heb je nog andere machines staan ?
met een tafelzaag kan je hout van 150 mm langs beide zijden bv 60 mm inzagen
het middendeel zaag je er nadien met (een kleinere ?) lintzaag uit
2.200 euro is veel om een paar planken te schulpen
tenzij je de lintzaag later voor wat anders gebruikt
 
  • Leuk
Waarderingen: McTucker

kryota

Nieuw lid
30 okt 2020
11
0
heb je nog andere machines staan ?
met een tafelzaag kan je hout van 150 mm langs beide zijden bv 60 mm inzagen
het middendeel zaag je er nadien met (een kleinere ?) lintzaag uit
2.200 euro is veel om een paar planken te schulpen
tenzij je de lintzaag later voor wat anders gebruikt
Nog niet echt nee. Een afkortzaag, en een invalzaag. Daarmee kan ik eigenlijk wel alles doen wat ik wil.
Maar een goeie lintzaag leek me handig voor schukpen, en hoop ander zaagwerk wat met een invalzaag wat lastiger is (dunne latten schuin zagen bijvoorbeeld).

Een tafelzaag staat eigenlijk niet op de lijst om te kopen. vind het maar gevaarlijke apparaten en denk met de combi lintzaag/afkort/invalzaag hem ook eigenlijk niet nodig te hebben.

Wel heb je gelijk dat het een flink bedrag is, vandaar dat ik even goed na wil denken. Tis onder andere ook wel mooi om er fineer mee te kunnen maken, en te bookmatchen.
 

kryota

Nieuw lid
30 okt 2020
11
0
Krijg binnenkort de sleutel van een bedrijfshal en ben ook voornemens een lintzaag aan te schaffen.
Maar het verzagen van 15cm dik hardhout tot planken zou ik uitbesteden.
Tis oud hardhout van bijzondere immateriële waarde; gemiddelde zaaghuis hier wil liever niet beginnen aan onbekend materiaal (zijn bang voor metaal o.i.d. te vinden) .

Bedenk me net dat op een goeie lintzaag het openzagen van kisten die met de hand zijn gebouwd ook wel heel makkelijk wordt
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Het idee van ZotVanHout is ook niet verkeerd.
Vanaf beide zijden over de zaagtafel.
Kan ik je mee helpen, als je in het oosten van het land woont.
Mag je alleen een 254mm zaagblad met 30mm gat meenemen.
En je hout natuurlijk :)
 
  • Leuk
Waarderingen: kryota

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Krijg binnenkort de sleutel van een bedrijfshal en ben ook voornemens een lintzaag aan te schaffen.
Maar het verzagen van 15cm dik hardhout tot planken zou ik uitbesteden.
Niet om je af te vallen? Maar 15cm is toch niet zo dik voor een lintzaag? Waar zou je precies bang voor zijn? Slijtage? Onzijvere zaagsnedes? Ik ben benieuwd.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
oh dat is wel echt interessant. ik heb nog geen 2e handsjes voorbij zien komen van hammer. waar kijk je dan?
Met wat geduld en speurwerk kun je alles vinden. Ik heb voor 1500 zelfs een zimmermann bzu lintzaag kunnen kopen. Max wat ik er mee heb gezaagd is 50cm, en volgens mij kan de zaag nog wel meer aan.
Kijk eens op eBay Kleinanzeigen
Daar worden soms pareltjes verkocht voor redelijke prijzen. Je moet er soms wel een stuk voor rijden, maar dat kun je natuurlijk ook laten doen.
Succes!
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Waarom ben je bang voor een zaagtafel
Zowel de lintzaag als de zaagtafel hebben geen moeite met vingers
Kijk dat de lintzaag wat minder herrie maakt
maakt hem niet perse vriendelijker voor je vingers
Ik zou toch ook eens kijken naar een zaagtafel
Succes met je zoektocht
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Ligt eraan welke lintzaag men voorhanden heeft.
En natuurlijk is van alles te vinden.
Maar voor het éénmalig verzagen van wat hardhout tot een paar planken zou ik geen grote lintzaag aanschaffen.
Dat is natuurlijk waar... misschien is mijn beeld van een lintzaag anders dan die van anderen mensen. Lintzagen gemaakt plaatmateriaal in mijn beeld vrijwel altijd ongeschikt. Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat een goed afgestelde gietijzeren lintzaag met wielen van 200-300 mm nog steeds door een balkje hardhout van 150mm moet kunnen zagen. Waar bijvoorbeeld mn oude Electra beckum (meta bo) lintzaag met wielen van 500-600 mm daar al behoorlijk moeite mee had.
formaat is niet alles in een lintzaag, kwaliteit is net zo belangrijk.
Je argument om niet een (grote) lintzaag aan te schaffen enkel voor het verzagen van een paar plankjes snijdt wel hout ja haha.

voor de topic starter: mocht je in de buurt van Landsmeer/Amsterdam wonen dan ben je welkom om die paar plankjes bij mij te zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: McTucker

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het idee van ZotVanHout is ook niet verkeerd.
Vanaf beide zijden over de zaagtafel.
opletten, collega
als je bij de 2de zaaggang helemaal door het hout wil gaan, dan moet je zorgen dat je nog voldoende greep op het hout hebt
je dient hier ook zonder spouwmes te werken, indien dat boven de zaag uitkomt
bij deels inzagen duwt het zaagblad het hout omhoog
voorzichtig zijn !
wanneer ik planken uit een balk zaag, dan doe ik dat eerst met mijn stationaire freesas
daar zet ik een zaag op, en dan neemt mijn aandrijver het hout mee
hout omdraaien, en er een 2de keer door
nadien staat in het midden nog minstens 1 cm hout
dat gaat vlot door de lintzaag
deze werkwijze geef redelijk vlakke/rechte brutoplanken
daarna is het uiteraard aan de vvd
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
opletten, collega
als je bij de 2de zaaggang helemaal door het hout wil gaan, dan moet je zorgen dat je nog voldoende greep op het hout hebt
je dient hier ook zonder spouwmes te werken, indien dat boven de zaag uitkomt
bij deels inzagen duwt het zaagblad het hout omhoog
voorzichtig zijn !
wanneer ik planken uit een balk zaag, dan doe ik dat eerst met mijn stationaire freesas
daar zet ik een zaag op, en dan neemt mijn aandrijver het hout mee
hout omdraaien, en er een 2de keer door
nadien staat in het midden nog minstens 1 cm hout
dat gaat vlot door de lintzaag
deze werkwijze geef redelijk vlakke/rechte brutoplanken
daarna is het uiteraard aan de vvd
Zeker opletten want dit is een heel slecht advies. Hardhout schulpen ZONDER spouwmes in twee gangen is vragen om problemen. Het spouwmes kan gewoon blijven zitten, je moet er alleen voor zorgen dat het niet boven het zaagblad uitkomt. In het slechtste geval moetje het spouwmes aanpassen (of een een tweede spouwmes voor deze toepassingen aanschaffen). Maar op de meeste machines ga je dit kunnen instellen. Instellen van spouwmes doe je om verdoken zaagsnedes te maken, maar ook als je een iets kleiner zaagblad monteert.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zeker opletten want dit is een heel slecht advies
uiteraard opletten
aan mijn advies in #16 zitten 2 randvoorwaarden
ik citeer daaruit
1) je dient hier ook zonder spouwmes te werken, indien dat boven de zaag uitkomt
des te beter als je het lager dan de zaagpunt kan stellen
2) als je bij de 2de zaaggang helemaal door het hout wil gaan, dan moet je zorgen dat je nog voldoende greep op het hout hebt
ik gaf ook het advies om met de vertikale freesas + aandrijver te werken
is veel veiliger
 
  • Leuk
Waarderingen: McTucker

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Nog niet echt nee. Een afkortzaag, en een invalzaag. Daarmee kan ik eigenlijk wel alles doen wat ik wil.
Maar een goeie lintzaag leek me handig voor schukpen, en hoop ander zaagwerk wat met een invalzaag wat lastiger is (dunne latten schuin zagen bijvoorbeeld).

Een tafelzaag staat eigenlijk niet op de lijst om te kopen. vind het maar gevaarlijke apparaten en denk met de combi lintzaag/afkort/invalzaag hem ook eigenlijk niet nodig te hebben.
Niet mee eens.
Een machine is meestal zo gevaarlijk als zijn gebruiker. Een tafelzaag is niet gevaarlijker in gebruik dan veel andere machines als je ze behoorlijk gebruikt, veiligheden laat zitten en er geen dingen mee doet waar de machine niet voor bedoeld is. Als je een invalzaag gaat gebruiken als alternatief voor een zaagtafel, ga je aan bovenstaande voorwaarden niet altijd kunnen voldoen. Bijvoorbeeld schulpen van smalle en korte stukken is een handeling waar een invalzaag niet voor ontworpen is.
Als je weet waar je mee bezig bent en je de nodige uitleg hebt gekregen over de werking, kan je een zaagtafel veilig gebruiken. Youtube is niet altijd de beste informatiebron. Er zijn te veel filmpjes die tonen hoe het vooral niet moet. Beperk je tot kanalen van vakmensen of opleidingen. En blijf weg van de Amerikaanse houtbewerkers. Hun machines zijn niet representatief voor Europa.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
uiteraard opletten
aan mijn advies in #16 zitten 2 randvoorwaarden
ik citeer daaruit
1) je dient hier ook zonder spouwmes te werken, indien dat boven de zaag uitkomt
des te beter als je het lager dan de zaagpunt kan stellen
2) als je bij de 2de zaaggang helemaal door het hout wil gaan, dan moet je zorgen dat je nog voldoende greep op het hout hebt
ik gaf ook het advies om met de vertikale freesas + aandrijver te werken
is veel veiliger
Als je het spouwmes niet lager kan stellen moet je deze handeling niet uitvoeren op je machine. Je gaat gegarandeerd een klapper krijgen. Heel wat tropische hardhoutsoorten (uitgezonderd goede kwaliteit kozijnhout) zijn berucht om hun wispelturig gedrag en durven nogal eens te gaan klemmen. Als je dan zonder spouwmes zaagt is het feest.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.