Toch leuk die samenwerking tussen Hegner en Einhell.
Heb ze zover gekregen dat Einhell de kennis van Hegner integreert om zo een degelijke ( lees zware ) machine met variabel toerental te creëren voor slechts €86,00 + € 15,00 Hegner klemmen.
Heb tevens de los trillende spanner aangepast, was toch bezig.
Geintje natuurlijk, maar kan wel een mailtje sturen naar Einhell voor deze door mij verbeterde versie. Oh wat zaagt hij nu fijn en precies.
Als ik dit had geweten hoefde ik ook geen Hegner .
Mijn ervaringen met de Hegner figuurzaagmachine
Ik heb een oud exemplaar, wellicht zelfs uit de tachtiger jaren. Het grootste type uit hun serie van destijds geloof ik. Het toerental is in stappen te kiezen, tussen zo'n 600 omw/min en 1400 omw/ min, door het v-snaartje te verleggen. Het motortje heeft een afgegeven vermogen van 180 watt, wat meer dan de nieuwere types van Hegner geloof ik.
Ik gebruik uitsluitend het laagste toerental. Echt fijn figuurzaagwerk doe ik bijna niet, maar ook dan gebruik ik het laagste toertal. Bij de hogere toerentallen vind ik de trillingen onaangenaam hoog, zeker voor een zo dure edelmachine -

.
Doordat bij mijn machine het toerental ingesteld wordt door het verleggen van een v-snaar en het wat grotere vermogen van het motortje is het bij dat lage toerental een relatief krachtige machine en zaagt het qua kracht (koppel) moeiteloos hardhout, delrin, nylon etc tot de maximale dikte die de slag toelaat. Dat is ruim 40 mm. Trespa gaat ook.
Vaak is het wel zo dat de snede dan wat hol/bol wordt, maar zulk dik hout/materiaal zagen is natuurlijk een wat oneigenlijk gebruik. Misschien zou dit effect niet of in veel mindere mate optreden bij gebruik van een stukje smal lintzaagje. Qua kracht kan dit machientje het bij dat lage toerental wel aan.
Ik vind het heel prettig dat de machine zo robuust is uitgevoerd. Uit een soort standaardonderdelen. Je kan overal bij.
Het blaasbalgje zorgt ervoor dag al het zaagsel effectief wordt weggeblazen .... in de richting van je gezicht. Een masker is zo een must. Eerder in dit draadje werd al een suggestie voor een betere oplossing gedaan.
Ofschoon ik vaak redelijk tevreden ben over de resultaten met deze oude Hegner kan ik me voorstellen dat mensen meer tevreden zijn over andere veel goedkopere merken. De Hegner is vooral een foolproof machine die relatief goed bestand is tegen mishandeling en geschikt voor scholen, mits de leraar erop toe ziet dat er tijdig wordt gesmeerd. Mijn machine komt van een school. Een van de lagers zat muurvast. Maar door de no-nonsens concept van de Hegner is hij relatief eenvoudig en goed zelf te repareren.
overigens FrecledBee: luguber mooi werk toon je
mvg
klaas0639