Alaskan Mill + stammen zagen

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Ik heb maar eens de stoute schoenen aangetrokken en een langgekoesterde wens in vervulling gebracht. Een Alaska Mill (Granberg Mk IV) met een sterke Husqvarna 592XP. 7.6PK dus lekker wat vermogen om ooit ook dikkere stammen te kunnen zagen. Wat een genot om met zon zware kettingzaag en dikke ketting te zagen. Om te proberen eerst met het 60 cm blad en een normale ketting wat haardhout gezaagd. Met een goede scherpe ketting bomen zagen van 40 / 50 cm alsof het helemaal niks is.

Daarna maar het lange blad erop en de Alaska Mill geïnstalleerd. Via een vriend een flinke stam Eiken bemachtigd om in plakken te zagen.

E97F9A71-D0F5-47A9-831F-A1E98FF4912E.jpeg

1e plak eraf zagen om hem recht te maken

26AED56E-22E2-4684-9135-94F7DB599007.jpeg

Toen wat plakken van 65mm eraf gezaagd, wat een kracht heeft die zaag, als een mes erdoorheen, alhoewel bij de laatste plak hij wel wat minder scherp werd.

3C8F73B0-6FDF-4CC0-8402-F3CD693150E6.jpeg

9A796B95-0990-439E-8BD6-D9BFC91E5DF5.jpeg

98D79E63-A821-4824-AC9F-ADFF071EFC3C.jpeg

7E79DE44-C3B7-45AA-A996-95660F4609FE.jpeg

Supermooi werk om te doen. komen vast nog meer stammen binnenkort.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
mooi hout
de eerste zaagsnede lijkt erg schuin maar misschien is dat gezichtsbedrog
Ik zou denken dat je hem evenwijdig met de as van de boom zaagt in iedergeval
 

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Ik kan je de winch erg aanraden, dan gaat het nog soepeler:

Ik zie geen wiggen liggen, is ook handig, als je op 1,5 meter zit achter je even een wig er in slaan. Misschien heb je dit wel gedaan! Leuk werk!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Ik kan je de winch erg aanraden, dan gaat het nog soepeler:

Ik zie geen wiggen liggen, is ook handig, als je op 1,5 meter zit achter je even een wig er in slaan. Misschien heb je dit wel gedaan! Leuk werk!
Op de 1 na laatste foto zie je onderaan wel een wig liggen. Wel netjes gebruikt om de snede open te houden.

Winch heb ik nog niet gekocht, mij werd verteld dat het er niet heel veel makkelijker van werd.
 

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Ja nu zie ik hem liggen inderdaad. Ik heb zelf wel de winch en ik merk dat ik dan met een constantere snelheid door de plank ga waardoor hij rechter blijft. Het einde van de zaagsnede is het soms wat onhandig maar ik heb met de winch meer vertrouwen om in mijn eentje ook grote stammen te zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
270
70
Oldenzaal
Dat ziet er goed uit Scheppie. Dat wil ik wel een keer in actie zien aangezien ik er ook over aan het denken ben. Te veel hout hier gaat de kachel in. Erg zonde.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Dat ziet er goed uit Scheppie. Dat wil ik wel een keer in actie zien aangezien ik er ook over aan het denken ben. Te veel hout hier gaat de kachel in. Erg zonde.
Ja alles wat aan planken kan hoeft niet de kachel in….. de reststukken kan altijd nog
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Gisteren even de eerste planken recht gezaagd met mijn nieuwe Mafell KSS80, wat een beest is dat zeg. Ik wilde al een tijd een hand cirkelzaag met meer capaciteit, nou dat heeft deze wel. Als een warm mes door de boter met 12 tanden. Platen zijn ruim 60 dik. Geen centje pijn.

IMG_0704.jpeg

IMG_0706.jpeg

IMG_0711.jpeg

Netjes latjes ertussen, kan het voorlopig lekker drogen. En dan binnenkort de rest opzagen en nog een Essen stam.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Goede houtvester ben je geworden! Daar kom je met je Hammer niet meer mee uit….. Al aan het kijken naar de Felder reeks?

Groet van Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Goede houtvester ben je geworden! Daar kom je met je Hammer niet meer mee uit….. Al aan het kijken naar de Felder reeks?

Groet van Fons
Hoi Fons, ja dat is echt superieur om te doen. Tsja en die Hammer wordt inderdaad wel klein, de breedste plank is 42 cm en ik heb wel ambities om dikkere stammen te zagen. Mijn 31 cm schaafbank wordt dan inderdaad te klein. Zou het liefst naar een bredere dan om de hele plank in 1 x te kunnen schaven…. Maar ja waar kom je dan uit, een 41 is nog niet breed genoeg en nog breder wordt schaars en wel heel groot en duur denk ik……. Maar ja doorzagen en weer verlijmen is ook zo wat. Wel beter voor de stabiliteit natuurlijk. Keuzes…keuzes….. Heel veel bredere planken worden ook gewoon onhandelbaar, ik kan deze nog net tillen in mijn eentje. Genoeg naar de sportschool geweest de laatste tijd zeg maar…. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Wat kost deze klus aan tijd? Van stam tot plank?
Meeste tijd zit in voorbereiding…… als je eenmaal een frame hebt om de eerste plak te kunnen zagen zodat de stam recht is is het een kwestie van de stam schoonmaken…. Anders ijsje zaag zo bot. Dan je frame voor de eerste snede monteren, daar ben je zo een half uurtje mee bezig. Dan de snede zelf dat gaat met een scherpe zaag heel snel, ik denk zo 5 minuten max per snede. Elke volgende snede is dus ook max 10 minuten tot een kwartiertje inclusief het hout verleggen etcetera. Als je de spullen klaar hebt , weet wat je doet en je zaag scherp is dan zou je een stam op kunnen zagen in goed anderhalf uur in 5 of 6 planken denk ik.

Met 102 schakels in je 75 cm blad ben je daarna wel weer even bezig om je ketting te slijpen :) maar het is allemaal hobby hé dus tijd is niet het aller belangrijkste….. meeste tijd zit in drogen van de planken daarna.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.