Hallo Werkbank,
het is inderdaad geen werk voor mensen die niet van een beetje ploeteren en strijden op zijn tijd houden
maar vooral ook erg kunnen genieten van het resultaat! Het is echt zwaar, slopend werk maar als er als beloning dan weer een vers gezaagd blad tevoorschijn komt, wordt ik meestal toch weer erg vrolijk
Zagen gaat op zich goed met deze opstelling, maar het gaat niet hard meer als de stam in de buurt van de maximale breedte komt. Het kan goed zijn dat ik 20-30 minuten sta te zagen voor een groot blad van een meter of 3 lang.
Wat dat betreft kijk ik jaloers naar de snelheid waarmee Mark zijn zaag door die grote stam trekt
Doorbuigen vind ik inderdaad net als Rik ook nog geen onoverkomelijk probleem op deze lengte, met een beetje vogelen is het nog wel tegen te gaan is mijn ervaring.
Ik verwacht dat het bij nog langere geleiders zoals deze van Mark wel snel iets wordt wat niet meer te verhelpen is maar zoals hij ook al aangeeft; bladen van meer als anderhalve meter breed mogen best een paar millimeter rond staan na het zagen, het is maar de vraag hoe het na het drogen is.
Ik vind het lastiger om hem vlak te houden over de lengte van de zaagsnede, zeker bij langere stammen. Dan gebeurt het nogal eens dat hij gaat klimmen, dalen of buigen. Maar dat heeft meer te maken met de staat van de ketting en de stand van het blad.
groeten Bo