Airco binnenunit aan hsb voorzetwand

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
147
115
Oss
Hoi allemaal,
Wij zijn recent verhuisd naar een woning uit 1993 (6 of 7cm pir muur isolatie rc tussen 2 en 2.5) . In de woonkamer, een ruimte van 5.5x4m wil ik graag op de lange wand die tevens buitenmuur is een hsb voorzetwand opgetrokken uit 44x69 plaatsen gevuld met 7cm steenwol, afgewerkt met dampdichte folie en 12mm lichtblauw viltplaat, vloer tot plafond.
Voornamelijk ter verbetering van de akoestiek omdat ik ook goed geluid kan waarderen, maar ook gelijk om als ik toch bezig ben de isolatie te verbeteren.
Op 20cm onder het plafond komt een mhi 3.5kW binnenunit te hangen.
Mijn idee is om eerst het hsb frame te plaatsen en ten plaatse van de binnenunit een tussenafstand van 50cm aan te houden ipv 60 ivm de montageplaat. Aan de Bovenkant en onderkant van de montageplaat dan een extra dubbele horizontale balk voor stijfheid tegen meetrillen.
De binnenmuur is een betonstenen muur (schoon metselwerk grijze betonnen baksteen) dus massief en zwaar.
Wat zijn de gedachten over het monteren van de hsb ten plaatse van de binnenunit? Juist tegen de binnenmuur aan met extra verankering, of alsnog volledig vrijstaand?
Of eventueel een klein subframe verankerd aan de muur, los van de rest van de hsb wand afgezien van de vilt afwerklaag?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.854
1.237
Riemst
Viltplaat om een binnenunit (IDU) tegen te hangen lijkt me niet helemaal een goed idee. Die plaat is zacht waardoor ophangbeugel en IDU niet stabiel gaan zijn. Die gaan wegzinken in de viltplaat. Een stuk OSB waar de IDU komt lijkt me een beter idee. Wat geluid betreft zullen resonanties geen rol spelen. Er is wel een behoorlijk verschil tussen verschillende merken en types. De goedkope gaan over het algemeen luidruchtiger zijn. Vergelijk dus de specificaties en het geluidsniveau dat wordt opgegeven (hoewel die niet altijd helemaal te vergelijken zijn).
Vergeet niet om een opening naar buiten voor leidingen, condensafvoer en kabel te voorzien (minimaal 80 mm).

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
416
129
61
Sint Odilienberg
Viltplaat om een binnenunit (IDU) tegen te hangen lijkt me niet helemaal een goed idee. Die plaat is zacht waardoor ophangbeugel en IDU niet stabiel gaan zijn. Die gaan wegzinken in de viltplaat. Een stuk OSB waar de IDU komt lijkt me een beter idee. Wat geluid betreft zullen resonanties geen rol spelen. Er is wel een behoorlijk verschil tussen verschillende merken en types. De goedkope gaan over het algemeen luidruchtiger zijn. Vergelijk dus de specificaties en het geluidsniveau dat wordt opgegeven (hoewel die niet altijd helemaal te vergelijken zijn).
Vergeet niet om een opening naar buiten voor leidingen, condensafvoer en kabel te voorzien (minimaal 80 mm).
60mm is voldoende.

fred

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.854
1.237
Riemst
60mm is voldoende.

fred
Aircoleiding 3/8-1/4 is met isolatie 55 mm. Dat krijg je inderdaad in een opening van 60 mm gepropt. Als daar je kabel en condensafvoer van 20 mm bij moet wordt het erg knus. Leuk voor de monteur die het netjes wil aansluiten. Ik zal er in ieder geval niet blij van worden als ik dit tegenkom. De opening iets ruimer werkt zoveel gemakkelijker.

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
416
129
61
Sint Odilienberg
Aircoleiding 3/8-1/4 is met isolatie 55 mm. Dat krijg je inderdaad in een opening van 60 mm gepropt. Als daar je kabel en condensafvoer van 20 mm bij moet wordt het erg knus. Leuk voor de monteur die het netjes wil aansluiten. Ik zal er in ieder geval niet blij van worden als ik dit tegenkom. De opening iets ruimer werkt zoveel gemakkelijker.
Ik monteer er regelmatig en mijn collega's dagelijks en onze kernboor is 60mm en das ruim voldoende.
Als er buiten een goot op komt is deze 75 mm breed en dus met een gat van 80 krijg je openingen rond erom.
Ik heb nog nooit problemen gehad met een gat van 60 zelfs met 5/8-3/8 is het nog te doen.

Fred

• Leuk
Waarderingen: teunos

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
147
115
Oss
Gat van 70 komt er uiteraard, binnen eerst vanaf rechts naar links zodat de koppeling niet half in de muur zit.
Heb voorheen ook een mitsubishi heavy industries (mhi) gehad, die zijn constructief degelijker dan de goedkopere merken, nu weer.
Ja ik ga er ook mee (bij)verwarmen naast vloerverwarming op cv, nee er komt geen vloermodel want er komt ook een bank en ik wil er mee kunnen koelen.
Wbt indrukken vilt dat is een goede, ik kan onder de schroeven het vilt rond wegboren en daar ringen plaatsen maar mm dunner dan het vilt, dan dempt het vilt alsnog licht mechanische trillingen zonder in te deuken.

• Leuk
Waarderingen: mathieu

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.423
303
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Dit soort plaatsen is bij mij in de woonark (volledig HSB) een ruim stuk multiplex in de contruktie gezet, dan hoef je ook niet zo precies te zijn waar je de bevestiging maakt.
Als je bang bent dat de viltplaten in gaan deuken, kun je achter de bevestigings plaat altijd een afstandsbus plaatsen op de plek van de montage gaten die door de viltplaat heensteekt.

• Leuk
Waarderingen: teunos

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
147
115
Oss
Dit soort plaatsen is bij mij in de woonark (volledig HSB) een ruim stuk multiplex in de contruktie gezet, dan hoef je ook niet zo precies te zijn waar je de bevestiging maakt.
Als je bang bent dat de viltplaten in gaan deuken, kun je achter de bevestigings plaat altijd een afstandsbus plaatsen op de plek van de montage gaten die door de viltplaat heensteekt.
Dat ik daar nog niet aan had gedacht 😅. Dit ga ik zeker doen.

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
147
115
Oss
Afgelopen weekend de oude grenen skihut wand verwijderd en het HSB frame gezet.
6147a7a5-39f4-4e49-b4d8-194f3c51871d.jpeg
De onder, boven en zijbalken zitten met slagpluggen aan de binnenmuur. De staanders en horizontale liggers allemaal met 3 pocketschroeven per verbinding omdat ik geen tacker heb en die hiervoor niet wilde aanschaffen. Miofol buitenlangs is steeds een halve baan geniet aan balk, waarop butyltape zit die tegen wand/vloer/muur luchtdicht afsluit.
IMG_6029.jpeg
Bij de airco multiplex gezet zoals aangeraden.
IMG_6030.jpeg
De stalen van het vilt zijn binnen en de kleur is gekozen door de opdrachtgever. Dat vilt is wel veel steviger dan ik dacht, daar hoeven zeker geen ringen achter oid.
7fed5fc1-79ad-4cd5-aacd-7e0450b962d3.jpeg

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
416
129
61
Sint Odilienberg
Gat van 70 komt er uiteraard, binnen eerst vanaf rechts naar links zodat de koppeling niet half in de muur zit.
Geen koppelingen gebruiken gewoon hardsolderen hoef je ook niet achter de unit door dan sluit ook alles beter.
En als je echt iets moois wil tegen die muur kijk dan eens naar een Toshiba Haori unit.
De kap is in verschillende kleuren en als je het helemaal mooi wil laat je van je eigen stof een bijpassensende kap maken.
1749455630686.png

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
147
115
Oss
Geen koppelingen gebruiken gewoon hardsolderen hoef je ook niet achter de unit door dan sluit ook alles beter.
En als je echt iets moois wil tegen die muur kijk dan eens naar een Toshiba Haori unit.
De kap is in verschillende kleuren en als je het helemaal mooi wil laat je van je eigen stof een bijpassensende kap maken.
Bekijk bijlage 157389
Hardsolderen klinkt leuk, maar dat wordt dus op de viltmuur en dat ga ik niet riskeren. Bovendien moet dat bij airco leidingen wil je her goed down met stikstof in de leiding, wat lastig is als je de leiding buiten open hebt liggen. Met een moment sleutel aangedraaide flare koppeling vertrouw ik wel.
De airco had ik ook al, dat is een MHI 3.5kW geworden.

• Leuk

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
147
115
Oss
Gisteren het gat geboord, steenwol geplaatst en de folie gesloten.
IMG_6073.jpeg
IMG_6075.jpeg
IMG_6078.jpeg
Ook de vilt platen opgehaald bij Dutchvilt, goed geholpen daar door Dave!

• Leuk

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
416
129
61
Sint Odilienberg
Je gaat dit dus zelf doen? Ook vacumeren?
Het hardsolderen kan iemand die doet vacumeren best doen. En eerst de leidingen aan de binnenunit en dan het geheel naar buiten steken. Die koppelingen zijn altijd de zwakste schakel, geloof me ik doe veel storingen aan die dingen en een koppeling achter een binnendeel das echt niet leuk te repareren.

Fred

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
147
115
Oss
Het hardsolderen kan iemand die doet vacumeren best doen. En eerst de leidingen aan de binnenunit en dan het geheel naar buiten steken. Die koppelingen zijn altijd de zwakste schakel, geloof me ik doe veel storingen aan die dingen en een koppeling achter een binnendeel das echt niet leuk te repareren.

Fred
Nee ik ga zeker niet afpersen en vacuumeren, wel de flare binnen monteren.
De binnenunit kun je gewoon met een houten blokje oid onder de binnenunit omhoog zetten terwijl die op de montageplaat hangt. Dan kun je overal prima bij. Voorwaarde is dan wel dat de leidingen eerst van rechts naar links gaan en het gat ook links zit, anders kan de unit niet van de muur af.
Heb dat in de vorige woning ook zo gedaan en dat ging prima.

• Leuk

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.854
1.237
Riemst

Fred
Zijn dat toestellen die je zelf geplaatst hebt, of reparaties van anderen? Een goed verzorgde flare gaat normaal gezien niet lekken. De buitenunit kan je niet solderen, zonder flare verbindingen gaat het niet.

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
416
129
61
Sint Odilienberg
Zijn dat toestellen die je zelf geplaatst hebt, of reparaties van anderen? Een goed verzorgde flare gaat normaal gezien niet lekken. De buitenunit kan je niet solderen, zonder flare verbindingen gaat het niet.
Ja das mijn beroep. en flare verbindingen zijn hier vele jaren verboden geweest, ivm vele lekkages.(sinds enkele jaren mag het weer) Nu zijn er las koppelingen die veel beter zijn dan een flare verbinding. Vandaar dat we ook altijd achter de unit de leidingen eraan lassen en niet met een koppeling er aan zetten.

• Leuk

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
147
115
Oss
Afgelopen dagen het raster gemaakt waar de vilt en lambrisering op gelijmd wordt.
IMG_6146.jpeg
Daarna het gat in de folie doorgestoken waar de aircoleiding door komt en zo goed mogelijk met een kokertje folie door het vilt gebracht.
IMG_6152.jpeg
En de eerste paar vilt platen gelijmd.
IMG_6155.jpeg
Nu eerst verder met de airco en daarna de wand afmaken.

• Leuk

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
147
115
Oss
Dit is pet vilt, schapenwol vilt had hier ook niet gewerkt omdat het dan nooit strak was geworden op het frame voor de folie.
Toen het steenwol er net in zat was het inderdaad extreem dood, dat werd iets minder door de folie en is nu weer als voorheen met het vilt erop wat ook vooral het mid en hoogfrequent dempt.
De angst voor een te stille kamer was ook deels de reden onderaan lambrisering toe te passen ipv kamerhoog vilt.
Zoals het nu is, is het heerlijk zonder tapijt erin, ik hoop straks met meubels en kleed terug, plus de houten lambrisering dat het perfect wordt.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.