Aigner geleiders

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.240
3.083
Die handgreepjes zit een veer in . Je kan hem uittrekken en dan in een andere stand weer vergrendelen.. Die kan je ook in een kleinere maat kopen, of vervangen door bijvoorbeeld een sterknop. Als ze te lang zijn zaag je ze af. Als de aluminium blokjes waar je de greepjes in draait zo'n dikker stuk over de gehele lengte hebben, kan je een nieuw kleiner gat aan de andere kant boren en tappen. Anders een helicoil in het bestaande gat.

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
387
165
Eindhoven
De stang is toch wel af te zagen? Bij mij zijn er kunststof blokken tussen geplaatst, zodat dit niet nodig is. De oranje hendels zijn met een veer, ik weet de naam hier niet voor. De hendel kan steeds uitgetrokken worden en teruggedraaid worden, zodat er maar een kleine slag nodig is om vast te zetten.
EDIT: De hendel met veer heet spangreep

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.240
3.083
Lijkt een metalen plaatje te zijn met wat gaatjes er in. Hoe zitten je geleiders nu vast op je scm? Kon er niet echt een goed idee van krijgen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.096
2.249
Klein-Brabant, Vlaanderen
Lijkt een metalen plaatje te zijn met wat gaatjes er in. Hoe zitten je geleiders nu vast op je scm? Kon er niet echt een goed idee van krijgen.
hier onder wat ik naar mijn ijzerboer doorstuurde + zijn voorstel
op mijn vraag of ik ze terugbetaald kan krijgen wanneer ze niet passen, kreeg ik geen antwoord
tja, voor hen is hier niet veel aan te verdienen

mijn huisleverancier beweert aigner op een scm-kap gezet te hebben, maar daartoe hebben ze de stangen doorgezaagd + er andere op gelast
blijkbaar zijn de scm-hulpstukken niet voor alle scm-kappen bruikbaar
binnen een paar weken neem ik de scm-kap + de aigner-geleiders mee naar een andere verdeler van aigner

1661197168839.png

1661197223389.png

1661197260836.png
1661197304785.png

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.240
3.083
Misschien dat ik het niet goed begrijp, maar als je twee van die plaatjes, waar nu die oranje greepjes opzitten, voorziet van een m8 draadgat, is je probleem opgelost en hoef je niets te kopen?

• Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.096
2.249
Misschien dat ik het niet goed begrijp, maar als je twee van die plaatjes, waar nu die oranje greepjes opzitten, voorziet van een m8 draadgat, is je probleem opgelost en hoef je niets te kopen?
je hebt het goed begrepen !
door de stangen van de cirkelvormige voeten af te slijpen + op een excentrische plek een draadgat te trekken zou ik de spangrepen van scm kunnen gebruiken
het enige wat ik nog moet controleren, is de lengte van de stang van de spangrepen
alhoewel spangrepen niet scm-specifiek zijn
dus hopelijk in de gepaste lengte te verkrijgen, of er tot inkortbaar
bedankt !

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.240
3.083
Ik begrijp uit je verhaal dat de oranje greepjes los zijn en dat het draadeind aan het rondje met het rechthoekje vast zit? En als ik het goed zie, zit er een sleufgat in het rechthoekje? Als dat zo is kan je toch 2 van die draadstangen er af slijpen en vervangen door de door jouw gewenste maat? en dan met 2 nieuwe krukjes. Of de sleuven in je freeskap naar de gewenste maat frezen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.096
2.249
als - in tegenstelling wat ik van aigner begrijp - voor mijn freeskap van scm geen koppelstukken bestaan, dan is de eenvoudigste doe-het-zelf-oplossing wat jij eerst voorstelde
namelijk draadeinden er af + een m8-draadgat maken waar mijn scm-spangrepen in passen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.240
3.083
Je hebt kans dat het draadeind aan het plaatje zit vast gelast omdat het niet aan de achterkant mag uitsteken. Dan loopt het volgens mij precies vast op de brug die in het midden van de aigner geleider zit. Je kan volgens mij gewoon een stukje rechthoekige plaat in de geleider schuiven en daar een stuk m8 draadeind op lassen. Je moet dan wel een paar nieuwe m8 greepjes kopen. Ik ben scm geleiders tegen gekomen die met twee kleinere boutjes vast zaten. Ik denk dat daar die plaatjes met dat blindenschrift voor zijn.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.096
2.249
Je kan volgens mij gewoon een stukje rechthoekige plaat in de geleider schuiven en daar een stuk m8 draadeind op lassen.
het draadeind van die oranje spangrepen staat excentrisch op het ronde plaatje dat in de geleider schuift
door die excentrische plaats kan je het draadeind op hoogte van de gleuf in de freeskap brengen
die werkwijze kan ik bij het m8-draadgat aanhouden
een draadgat kan ik nog maken
voor lassen moet ik elders zijn

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.240
3.083
Bij je eigen scm weet je toch de hoogte? Dan hoef je toch niets te stellen met een excenter? Ik zou die dingen gewoon heel laten en een paar nieuwe plaatjes met een m8 draadeind maken.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.096
2.249
Bij je eigen scm weet je toch de hoogte? Dan hoef je toch niets te stellen met een excenter? Ik zou die dingen gewoon heel laten en een paar nieuwe plaatjes met een m8 draadeind maken.
inderdaad
desnoods een verdikking tussen de spangreep en de freeskap om de draadeinden van de spangreep niet in te moeten korten

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.240
3.083
Koop gewoon 2 nieuwe spangreepjes m8 met binnendraad. Kost je misschien 10 euro voor 2 stuks.

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
387
165
Eindhoven
En deze set heeft 2 bevestiging per geleider, op mijn scm tecnomax zit de aigner geleider met 1 bevestiging per geleider vast.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.240
3.083
Maar de set met de oranje handgreepjes komt toch niet van zot zijn scm? Ik begreep dat op zot zijn scm de geleiders met een m8 bout vast zaten. Maar ik kan het prima mis hebben.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.096
2.249
En deze set heeft 2 bevestiging per geleider, op mijn scm tecnomax zit de aigner geleider met 1 bevestiging per geleider vast.
inderdaad
komt van jouw oude freesmachine
ik veronderstel dat de freeskap groter was
de alu-geleiders op mijn scm zitten telkens met 1 spangreep vast
Maar de set met de oranje handgreepjes komt toch niet van zot zijn scm? Ik begreep dat op zot zijn scm de geleiders met een m8 bout vast zaten. Maar ik kan het prima mis hebben.
die oranje komen van Marijn
op mijn scm zitten de geleiders met die zwarte M8 vast
je hebt het juist

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.240
3.083
Je hebt dus twee plaatjes nodig , die in de sponning van die zwarte strippen vallen, met daar op een stuk m8 draadeind gelast. en twee m8 handgreepjes met m8 binnendraad. Of je gebruikt twee van de bijgeleverde bevestigingen met de oranje handgreepjes, maar dan moet je even een freesje door de sleuven van je freeskap halen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.