Aggregaatje uitzoeken...

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
288
153
Leeuwarden
Zeer interessant draadje dat ook ons bezig houdt. Ik zit te denken een HBM inverter aggregaat 4200kw. Is niet te groot en dat vind ik wel heel fijn. geen idee hoelang deze draait op een tank benzine.

Ook hier kan het koken op de camping brander.

maar kwaliteit vind ik lastig in te schatten

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
228
163
Zuid Holland
Ik zou toch overwegen om iets met accus te doen. De kans dat je de backup nodig gaat hebben lijkt me erg klein, een generator heeft alleen toegevoegde waarde als backup apparaat terwijl een accu ook nut heeft om in de normale situatie je zonneenergie in de avond en nacht bruikbaar te maken. Dan heb je ieder geval ook wat aan je investering als het stroomnet niet in elkaar zakt.

Laatst bewerkt:

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.701
800
Prov. Groningen
Deze doet het altijd. 6500 watt continue. 14 PK Hatz diesel en veel lawaai, maar staat op de deel, dus weinig last van.'t Hele huis draait er op indien nodig.
DSCF8164.JPG

• Leuk
Waarderingen: AvdLinden

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.072
1.423
Riemst
Ik zou toch overwegen om iets met accus te doen. De kans dat je de backup nodig gaat hebben lijkt me erg klein, een generator heeft alleen toegevoegde waarde als backup apparaat terwijl een accu ook nut heeft om in de normale situatie je zonneenergie in de avond en nacht bruikbaar te maken. Dan heb je ieder geval ook wat aan je investering als het stroomnet niet in elkaar zakt.
Je kan een accu voor noodstroom niet gebruiken om je zonnestroom op te slaan voor 's nachts. Dan is de kans groot (en zeker in de winter) dat je accu leeg is als je hem echt nodig hebt. Het wordt ook een flinke investering. Voor de prijs van een batterij met de capaciteit die je nodig hebt voor noodstroomvoorziening heb je al een mooie dieselgenerator.

• Leuk
Waarderingen: trigger

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.189
341
Je zou ook kunnen overwegen om verwarmen en elektriciteitsvoorziening te scheiden.
Verwarmen kan met een dieselkacheltje zoals je die hebt voor campers en caravans, kacheltje staat binnen maar verbrandingslucht en rookgasafvoer komt van buiten. Vaak zie je deze kachels met 2 kW maar er zijn ook grotere. Wel hebben ze een elektrische voeding nodig, meestal 12V

En voor je elektriciteit dan een agregaat. Voordeel is dat dat je dan een kleiner en lichter agregaat nodig hebt, wellicht is dan een Honda 1 kW al voldoende.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.152
2.397
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou de kogel is door de kerk hoor. Het is een Eurom Independ 3100 geworden, dus zo'n 3000w vollast en een looptijd tot 8 uur als je zuinig doet. Geen Honda maar dat zou minimaal 3x deze in aanschafprijs zijn geweest en dat is het me niet waard. Deze werkt prima.

• Leuk
Waarderingen: kettingspanner

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
93
23
Voorne-Putten ZH
Als brandstof zou ik Aspen nemen, "gewone benzine" geeft roestvorming in de tank. de ethanol in de benzine veroorzaakt dit. Als het is om toch nog wat comfort te hebben maakt die paar euro verschil niet uit.

• Leuk
Waarderingen: sander1238

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
177
44
67
Groningen, stad
Houd ook rekening met de electronica, de spanning van het net is een mooie sinusspanning, de spanning geleverd door het aggregaat, kan er wel anders uitzien, en dan vind de electronica niet fijn, een groffe gebruiker, bouwland//dompelpomp/, heater, dat maakt niet Zoveel uit, maar electronica, ik heb een oudere genset en daar wil de electronica niet op werken

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
177
44
67
Groningen, stad
Owjaa, vergeet ook niet de uitlaatgassen, ik heb een wat besloten tuin, bij weinig wind staat de tuin vol rook. Moet dan het ding dan op de straat zetten, dan heb ik er heel snel geen plezier meer van

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.152
2.397
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Houd ook rekening met de electronica, de spanning van het net is een mooie sinusspanning, de spanning geleverd door het aggregaat, kan er wel anders uitzien, en dan vind de electronica niet fijn, een groffe gebruiker, bouwland//dompelpomp/, heater, dat maakt niet Zoveel uit, maar electronica, ik heb een oudere genset en daar wil de electronica niet op werken
Klopt, deze is speciaal daarop uitgezocht en is geschikt voor fijne electronica. Desondanks ga ik er alleen 'gewone' spullen op hoeven gebruiken en sporadisch een powerbank (als het zover komt).

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.701
800
Prov. Groningen
Ga bij de aanschaf van Aspen even goed om je heen kijken, de prijsverschillen zijn op een vieze manier niet normaal. Vooral Gamma heeft er een handje van om het ontzettend duur aan te bieden. €30.49
Kraakman tuinmachine's €24.99 Bij deze moet je in de buurt wonen anders betaal je bezorgkosten. Maar ze zitten verspreid over het land dus het loont de moeite even te zoeken. Scheelt dus mooi €5.50 per 5 liter. Hier hebben we een lokale agro zaak zitten die het ook voor 25 euro aanbied. Omgeving Stadskanaal.

Zonder de hele politieke discussie te willen aanwakkeren, ik denk na over een aggregaatje. Velen van jullie zullen bekend zijn met het onlangs bezorgde 'paarse boekje' en ik wil toch wel iets beter voorbereid zijn dan ik al was. Vooral omdat het hele huis elektrisch is (incl verwarming) moeten we creatief zijn, want we hebben veel panelen maar geen thuisaccu's. En als we die wel hadden waren ze maar van beperkt nut in een noodsituatie wanneer de zon niet schijnt (en het is wel nederland...).

Dus mijn plan: een aggregaat dat voldoende pit levert voor:

- een 2000w blaaskacheltje (om de benedenverdieping vriesvrij te houden, warm is denk ik teveel gevraagd maar wie weet)
- een koelkast (hoog model, met vriezer, ik mik op 100w continue vermogen, als je gelijk bij stroomuitval omschakelt hoeft hij niet opnieuw in te vriezen immers)
- een beetje verlichting en opladen van kleine apparaten zoals telefoons en lampjes

Ik denk dus dat ik moet mikken op ietsje onder de 3000w continue vermogen. Ik wil een zo lang mogelijke draaien op één tank, minimaal 8-10 uur, want dan kun je er de nacht mee door qua verwarming. Wat ik al denk te weten:

- je wil niet te hoog gaan, want dan heb je een hoog basisverbruik, genoeg pit om de warmtepomp (enkele kw's nodig) gaande te houden lijkt mij echt onzinnig
- te laag en hij trekt het niet (of kan hij dan ook stuk? geen idee)
- stil is relatief, maar hij draait sowieso buiten
- hij moet betrouwbaar zijn.

Over dat laatste: Ik verwacht niet dat het ding vaak zal draaien (misschien om hem in goede werking te houden af en toe benutten voor een klus hier en daar) maar hij moet het wel altijd doen als je hem nodig hebt. Ik neig naar Honda (want altijd goed) maar die krengen zijn dúúr. Zeker met bovenstaande eisen. Een Eurom zou kunnen (nieuw met garantie bij Hornbach voor 699 iets wat ~2800w haalt) maar 2ehands voor iets goeds overweeg ik ook. Ik heb een Stiga veegmachine staan met 4takt 200cc motortje met een pull-start, die gebruik ik misschien 2x per jaar maar zolang er peut in zit is het 2/3x trekken en het ding loopt altijd. Geen idee welke motor daar in ligt maar dat is dus mijn definitie van betrouwbaar.

is dat bijvoorbeeld wat? Hij levert zelfs 3 fasen... mijn bouwkachel trekt ongeveer 4500w op halve stand :). De warmtepomp draait op continue laag vermogen ~500-700w maar als hij moet opstarten veel meer natuurlijk, bovendien heeft die 1x3fase en 1x1fase nodig (binnen en buiten unit zijn apart gevoed). Geen idee of je dat beiden tegelijk uit zo'n apparaat kunt trekken. En hoe zit het met vullen? Kan dat terwijl de generator draait of moet hij dan uit?

Een elektrische kachel op een aggregaat? Kun je je peut beter direct stoken?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.