Aggregaat diesel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.455
617
Prov. Groningen
Deze herrieschopper is voor een liefhebber. Er is namelijk iets mee al weet ik niet precies wat.
Na een tien minuten te hebben gelopen neemt het toerental af en slaat ie af. Geen idee wat het is. Wanneer afgekoeld kan ik hem weer probleemloos aanslingeren.
Ik heb een andere, benzine, en die een stuk geruislozer is al zal deze waarschijnlijk niet half de levensverwachting hebben dan de diesel.
Hatz 14 pk diesel 5 KVA, decibels durf ik niet te schatten. :ROFLMAO:
DSCF6543.JPG
DSCF6547.JPG

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.455
617
Prov. Groningen
Zit een ontluchtingsgaatje in en die is open. En 'vroeger' liet ik hem eens in de drie a vier maanden even lopen en er gebeurde niets bijzonders. Tot afgelopen jaar. Ik ben geen (diesel)monteur en kan er zelf weinig mee. Maar ik heb het idee dat ik er wel vanaf kom, even geduld betrachten.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.323
3.728
Heb je de diesel behandeld voor je hem stop zette? Anders heb je kans dat je filter vol met alg zit. Voor je hem weg zet, water aftappen, tank volgooien en anti alg er in.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.455
617
Prov. Groningen
Er zit in de tank Aspen diesel met een drupje anti-alg, merk weet ik zo niet. Vanmiddag na een jaar stilstaan aanslingeren en in één keer lopen. Tank zit tot de nok vol dus weinig kans op alg.
Toen het probleem zich de eerste keer openbaarde heb ik het filter los gehad, maar daar was niets mee aan de hand. Evengoed, de liefhebber mag zich er op uitleven...

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.323
3.728
Het klinkt als of er iets warm loopt waardoor de weerstand te groot wordt. Als hij afgeslagen is, kan je hem dan nog wel makkelijk tornen?

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.441
320
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik had een tijd terug steeds problemen met een trilplaat die stted na korte tijd uit sloeg, 10 sec later kon ik m weer starten, toen bleek achteraf dat er te weinig carterolie inzat, de olie werd door de motor rond gepompt en kwam onder het nivo van de schakelaar en die schakelde hem af... Kan iets soortgelijks zijn...

• Leuk
Waarderingen: rinus en ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.323
3.728
Wat zit er voor toerentalregeling op? Want verder zit er weinig aan zo'n motortje.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.455
617
Prov. Groningen
Trilplaten hebben vaak zo'n Hatz als op mijn aggregaat. Er zitten twee snelheden op maar ik heb geen idee hoe het toerental is. Het oliepeil in mijn motor is trouwens "op peil'.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.323
3.728
Ik zie geen connectie tussen de generator en de hatz. Dus moet er op je motor een regelaar zitten, die het toerental op 1500 toeren houd. Die moet de brandstoftoevoer regelen. Op het moment dat je de generator zwaarder gaat belasten, moet de regelaar meer brandstof door laten, om het toerental op 1500 te houden. Je moet de motor ook uit kunnen zetten.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.455
617
Prov. Groningen
Op het moment dat je de generator zwaarder gaat belasten, moet de regelaar meer brandstof door laten, om het toerental op 1500 te houden. Je moet de motor ook uit kunnen zetten.
Er zal logischerwijze een regelaar opzitten en die werkt ook. Toen ik jaren geleden dit ding had aangeschaft heb ik hem gebruikt op een plek ver van een stroombron en ben gaan lassen. Geen probleem, hij bleef de nodige prik leveren. Uiteraard kan ik de motor uitzetten, gewoon hendel in de 0 en klaar.

Nelteren

Nieuw lid
26 sep 2015
10
4
Ik heb ook een oude hatz uit 1970. Nog nooit iets aan gehad. Een herrieschopper maar 1 slinger en hij loopt uren. Ik zou hem nooit bij het oud ijzer zetten. Laat hem maken. In Groningen is er vast wel ergens een landmechanica bedrijf of dieselservice bedrijf. Wellicht kunnen die dit. Anders gewoon even rond bellen. Heb je er weer 30 jaar plezier van.

Anders kom ik hem wel ophalen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.