Ik heb een KUFO 101D 400V 2pk houtmotafzuiger met fijnstoffilter. Daar zit een 125 mm aansluiting op. Na ca 1 meter gaat dit over in een 63 mm hogedruk PVC leidingssysteem wat door mij hobbywerkplaats loopt. Ja ja ik weet het imiddels.... achteraf had ik dit met grotere diameter moeten doen en iets tegen vonkvorming... maar helaas dit ligt er nu eenmaaal. Er zitten hier diverse aftakkingen naar zaag/boor/freesmachines e.d. Al die machine hebben per stuk uiteindelijk iets van 35mm stofafzuigingaansluitingen. Die zijn allemaal met een stuk "35/40 mm stofzuigerslang van hooguit 1 meter" aangesloten op de 63cm "ringleiding". Als ik de KUFO machine (los van dit leidingsysteem) aanzet dan heb ik een fikse afzuigcapaciteit direct bij de 125mm opening en hij wordt niet heet.. Als ik er 1 meter 63mm pvcleiding op aansluit dan vind ik de afzuigkracht behoorlijk afgenomen en de machine wordt knap warm en zelfs eng heet adirect na het uitschakelen (wegvallen koeling van de fan). Als ik mijn hele 63mm leidingsysteem erop aansluit dan vind ik de afzuigcapaciteit op de machine aansluitingen van ca 35mm (ca 4 meter verwijderd van de afzuiger) fiks tegenvallen en de machine wordt nog heter. Onaanvaardbaar en gevaarlijk. Nou beweert de verkoper dat de overgang naar van 125mm naar 35mm niet kan. Zit wat in maar de meeste zaagmachines en afkortzagen en dergelijke hebben echt geen 125mm aansluitingen. Voordat ik nou het hele "ringleidingsysteem" vergroot en/of een andere afzuiger hoor ik graag wat wijze woorden van jullie. Op de foto zie je nog net linksboven de 125mm leiding naar de zolder waar direct boven het gat de afzuiger staat. De overgang van 125mm naar 63mm is te haaks en te abrupt. Dat moet nog wel anders.