Afzuiging wordt heet. Wat gaat hier verkeerd...?

rdol

Nieuw lid
1 apr 2018
14
1
68
Nieuwleusen (nabij Zwolle)
Ik heb een KUFO 101D 400V 2pk houtmotafzuiger met fijnstoffilter. Daar zit een 125 mm aansluiting op. Na ca 1 meter gaat dit over in een 63 mm hogedruk PVC leidingssysteem wat door mij hobbywerkplaats loopt. Ja ja ik weet het imiddels.... achteraf had ik dit met grotere diameter moeten doen en iets tegen vonkvorming... maar helaas dit ligt er nu eenmaaal. Er zitten hier diverse aftakkingen naar zaag/boor/freesmachines e.d. Al die machine hebben per stuk uiteindelijk iets van 35mm stofafzuigingaansluitingen. Die zijn allemaal met een stuk "35/40 mm stofzuigerslang van hooguit 1 meter" aangesloten op de 63cm "ringleiding". Als ik de KUFO machine (los van dit leidingsysteem) aanzet dan heb ik een fikse afzuigcapaciteit direct bij de 125mm opening en hij wordt niet heet.. Als ik er 1 meter 63mm pvcleiding op aansluit dan vind ik de afzuigkracht behoorlijk afgenomen en de machine wordt knap warm en zelfs eng heet adirect na het uitschakelen (wegvallen koeling van de fan). Als ik mijn hele 63mm leidingsysteem erop aansluit dan vind ik de afzuigcapaciteit op de machine aansluitingen van ca 35mm (ca 4 meter verwijderd van de afzuiger) fiks tegenvallen en de machine wordt nog heter. Onaanvaardbaar en gevaarlijk. Nou beweert de verkoper dat de overgang naar van 125mm naar 35mm niet kan. Zit wat in maar de meeste zaagmachines en afkortzagen en dergelijke hebben echt geen 125mm aansluitingen. Voordat ik nou het hele "ringleidingsysteem" vergroot en/of een andere afzuiger hoor ik graag wat wijze woorden van jullie. Op de foto zie je nog net linksboven de 125mm leiding naar de zolder waar direct boven het gat de afzuiger staat. De overgang van 125mm naar 63mm is te haaks en te abrupt. Dat moet nog wel anders.
 

Bijlagen

  • 20240908_104810 1.jpg
    20240908_104810 1.jpg
    93,3 KB · Weergaven: 46

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.275
606
Moordrecht
De machine moet te hard werken, je zegt t zelf al. Pas bij de machines verkleinen, dat geeft t meeste debiet
 

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
40
16
Naarden
Aan het luchtvolume te zien dat die Kufo verplaatst is dit een HVLP machine, die verplaatst veel luchtvolume. Deze is geschikt/bedoeld voor stationaire machines met 100/125mm aansluiting. Voor een handmachine met een 35mm aansluiting heb je een HPLV machine nodig, met laag volume en hoge druk.
Een machine zoals jij hebt kan niet tegen zo'n vernauwing. Door van 125mm naar 35mm te gaan, komt het er eigenlijk op neer dat je 92% 'afdekt'. Alsof je een gewone stofzuiger pakt en je hand tegen de slangopening houdt. Na een tijdje raakt hij dan oververhit, hier is hij niet voor bedoeld.
Als je vooral hand-apparaten wil gebruiken, dan moet je een 'gewone' stofzuiger gebruiken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.912
2.947
een centraal stofafzuig systeem is eigenlijk gewoon een bouwstofzuiger. Als je gewoon een grote bouwzuiger op je buizen zet , gaat dat beter werken.
 

rdol

Nieuw lid
1 apr 2018
14
1
68
Nieuwleusen (nabij Zwolle)
Aan het luchtvolume te zien dat die Kufo verplaatst is dit een HVLP machine, die verplaatst veel luchtvolume. Deze is geschikt/bedoeld voor stationaire machines met 100/125mm aansluiting. Voor een handmachine met een 35mm aansluiting heb je een HPLV machine nodig, met laag volume en hoge druk.
Een machine zoals jij hebt kan niet tegen zo'n vernauwing. Door van 125mm naar 35mm te gaan, komt het er eigenlijk op neer dat je 92% 'afdekt'. Alsof je een gewone stofzuiger pakt en je hand tegen de slangopening houdt. Na een tijdje raakt hij dan oververhit, hier is hij niet voor bedoeld.
Als je vooral hand-apparaten wil gebruiken, dan moet je een 'gewone' stofzuiger gebruiken.
Ik hoorde inmiddels van Baptist in Arnhem dat het wel kan maar dat ik zo lang mogelijk op leidingen van 100/125mm moet blijven en pas het allerlaatste stuk mag dunner zijn (afhankelijk van de diameter van bijv. de zaagmachine-stofafvoer-aansluiting) en daar ook zo kort mogelijke leiding. Dit is werkbaar zolang je kortdurend werk hebt en niet bijv. een half uur loopt te schuren. Weer wat geleerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vigier

rdol

Nieuw lid
1 apr 2018
14
1
68
Nieuwleusen (nabij Zwolle)
Even een update. Ik heb voor de zekerheid nog even een test gedaan met 2 m 125mm pijp en direct daaraan verbonden een verloopstuk naar 45mm voor mijn zaagtafel. Tot mijn verrassing blijft er (ondanks de minimale hoeveelheid pijpwerk) minder zuigkracht over als met mijn medium sized makita workshop stofzuiger. Inmiddels heb ik ook te weinig vertrouwen in een goed resultaat als ik het advies van de toch goed bekend staande Baptist medewerker. Het zal wel werken maar zoals gezegd heb ik dan minder druk als de huidige oplssing met het bestaande 63mm pijpwerk op de stofzuiger
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
826
202
Tot mijn verrassing blijft er (ondanks de minimale hoeveelheid pijpwerk) minder zuigkracht over als met mijn medium sized makita workshop stofzuiger
Die Makita levert veel meer onderdruk dan je stofafzuiger, ik schat 10 tot 15 keer meer.
Wanneer je met je hand tegen de slang houdt voel je die zuigkracht.
Je stofafzuiger levert veel meer volume, tenminste wanneer je leidingen voldoende groot zijn, om een groot volume spanen af te voeren bijvoorbeeld van een spanen van bijv. een vvd bank heb die grotere leidingdiameter en dat volume, lees luchtsnelheid in je leidingen nodig.
Een bouwstofzuiger levert veel minder volume (faktor 10) maar wel die hoge onderdruk: dus voor dunne leidingen en stof of kleine spanen.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
826
202
dus voor dunne leidingen
Die 63 mm leidingen passen veel beter bij een bouwstofzuiger dan bij die Kufo. En ook past een bouwstofzuiger beter bij de machines die je opnoemt. Ik ga er dan wel van uit dat je er steeds 1 tegelijk gebruikt en de aansluitingen die je niet gebruikt dicht kunt zetten.
 

rdol

Nieuw lid
1 apr 2018
14
1
68
Nieuwleusen (nabij Zwolle)
Ja ik hb afsluiters en gebruik er steeds eentje tegelijk. Vervelend is wel de snel volzittende stofzuigerzak van de bouwstofzuiger. Overweeg een cycloon er tussen te zetten, maarben bang dat me dat teveel zuigkracht kost en weet niet of dat "done" is voor een mobiele bouwstofzuiger.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.