Zoneregeling is puur voor comfort. Het gebruikt meer energie. Wil je besparen op verwarming, zet de kachel dan uit! Nou is dat natuurlijk een beetje onzin, maar kennelijk heb ik een discussie aangeslingerd.
Het gaat er niet om dat je alles puur op duurzaam doet en investeerd, het gaat erom dat je erover nadenkt en een weloverwogen besluit maakt.
Mijn nieuwe (jong gebruikte) auto heeft ook alleen een brandstofmotor, en mijn nieuwe verwarmingstoestel is een CV ketel, en geen warmtepomp.
In een jaren 70 huis is dat onzin, als niet eerst de warmte binnen blijft. Dus investeren wij in de juiste volgorde: eerste de vloer(de bodem is reeds gedaan), dan het dak en dan de zonnepanelen.
Wanneer er weer budget en ruimte is kunnen we weer verder kijken, bijvoorbeeld het glas en/of de kozijnen.
Maar vooruitlopend op andere manieren van verwarmen hebben we de radiatoren vervangen voor exemplaren die meer capaciteit hebben om met lagere watertemperatuur te kunnen stoken. Dit hebben we gedaan voordat we in de wonoing gingen wonen, we zijn pas verhuisd.De komende 15 jaar dat de CV ketel zijn werk doet stoken we op 65° waardoor de (ouderwetse zijnde geen warmtepomp) ketel op zijn beste rendement kan werken.
We denken hier over na en nemen voor de middenlangetermijn een weloverwogen besluit.
Maar Tatasteel, Schiphol en de grote havens zijn wel verantwoordelijk voor de meeste uitstoot. Daar is ook het meeste te winnen. Wat wij thuis doen is slechts een druppel op de gloeiende plaat, maar je moet klein beginnen.
Bij de CO2 afspraken in Parijs is de luchtvaart en de scheepvaart niet mee genomen, de twee grootste vervuilers. Tsja, daar zal in de (verre?)toekomst nog wel een vies woordje over vallen.