Afwerking fotolijstjes

Sergev

Nieuw lid
2 nov 2016
3
0
Hoi allen,

Ik maak momenteel fotolijstjes van oa Noten, Esdoorn, Essen en Beuken en ben op zoek naar een betaalbaar allround afwerkmiddel dat (subtiel) de houtstructuur benadrukt en het hout beschermt. Het is voor mij belangrijk dat het hout er natuurlijk blijft uitzien. Lak of iets dergelijks is dus geen optie.

Ik heb gekookte lijnzaadolie geprobeerd maar vond het Esdoorn te geel en noten te donker maken.

Iemand suggesties voor een geschikt allround middeltje?

Op de foto 2 lijstjes om een indruk te krijgen.

AB4EEF27-FD29-4050-B825-8910FACB8A4D.jpeg

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.108
937
Enschede, Twente
Houtbalsam. Dat is voornamelijk bijenwas. Te koop bij Dictum (DE) en ander de merknaam Walrus bij GereedschapPro (NL) en waarschijnlijk onder tal van andere namen bij andere winkels.

davidgallard

Nieuw lid
10 jan 2025
1
0
Amsterdam
Voor een natuurlijke uitstraling en subtiele bescherming van het hout kunt u kijken naar hardwaxolie of een natuurlijke meubelolie op basis van bijvoorbeeld tungolie. Deze benadrukken de houtstructuur zonder een sterke verkleuring te veroorzaken zoals lijnzaadolie. Een matte of transparante afwerking biedt extra bescherming terwijl het hout natuurlijk blijft ogen.

Laatst bewerkt door een moderator:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.301
2.319
Klein-Brabant, Vlaanderen
1736543943888.png

gerapporteerd als mogelijks ongewenste reclame
een scriptiebureau dat tips geeft om hout af te werken ?

citaat van bericht op aanraden van @Kor vervangen door een schermuitsnede
bedankt @Kor
het was mijn gewoonte om berichten waarop ik antwoordde te 'kopiëren' om te vermijden dat de auteurs nadien hun sporen uit zouden wissen

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Kor en Wim Kluck

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.270
624
... post aangepast.

jaap
@jaap davidgallard heeft nog een achterdeurtje open staan. Als je de link kwijt wilt moet je hem ook verwijderen uit het citaat in bericht #6 van ZvH .

Bericht #6 van @ZotVanHout ? Die staat nu op 8.267 berichten en heeft tussendoor nog tijd om te timmeren 😵‍💫 ?.
Respect man!

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.270
624
Ik snap je reden voor het citaat, vervanging door een schermuitsnede is een mooie oplossing.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.083
560
Noord-Veluwe
Ik vind Osmo 3041 wel fijn voor dit soort dingen. Is veel minder zichtbaar qua geling en glans dan de de gewone hardwax van hun.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.