Afwerking binnenzijde tuinhuis?

Jac56

Actieve deelnemer
30 sep 2017
30
4
oud gastel
Samen met mijn zoon heb ik een mooi tuinhuis met veranda gemaakt. Tuinhuis/ schuur is 2,5 bij 5 meter, bekleed aan buitenzijde met Zweeds Rabat en dampwerende folie. Nu willen we het ook aan de binnenkant netjes en goed bruikbaar maken. We willen het ook isoleren, maar we hebben niet duidelijk voor ogen waarmee we betaalbaar en goed kunnen isoleren en aftimmeren. Zijn steen- of glaswol en underlayment bruikbare mogelijkheden?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Steenwol mijn eerste keuze zijn als je voornamelijk kijkt naar de prijs, (geluid)isolatiewaarde en eenvoud van verwerken. Dat laatste wel als je ofwel de breedte tussen de balken correct heb laten aansluiten op de standaard afmetingen van een isolatiedeken.
B keuze PIR platen leveren je een betere isolatiewaarde op, tegen een hogere prijs en montage is wat lastiger.
Glaswol is meestal wat voordeliger.

Deze site geeft je wat meer info over ook andere soorten isolatiemateriaal: Isolatiemateriaal | Info isolatiematerialen kiezen

Underlayment is niet bedoeld voor zichtwerk, maar kan uiteraard wel zodanig gebruikt worden als je de afwerking goed genoeg vind. Zie deze site voor wat informatie:
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dampwerend aan de buitenkant, weet je dat zeker?
Buitenkant hoort dampopen te zijn en binnenkant dampwerend. Als je dat andersom doet en je gaat je schuur verwarmen, dan ga je vochtproblemen krijgen in je wand.
 

Jac56

Actieve deelnemer
30 sep 2017
30
4
oud gastel
Dampwerend aan de buitenkant, weet je dat zeker?
Buitenkant hoort dampopen te zijn en binnenkant dampwerend. Als je dat andersom doet en je gaat je schuur verwarmen, dan ga je vochtproblemen krijgen in je wand.
U heeft gelijk, ik ben een amateur en had het letterlijk en figuurlijk vanaf de andere kant bekeken.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Maar wat is het dan nu? Het is verkeerd benoemd, of zit het er ook echt verkeerd op? Indien dat laatste, dan zou ik adviseren om de binnenkant te voorzien van zogenaamde klimaatfolie. Is wat duurder dan en gewone damp open/-dichte folie, maar deze is speciaal als de buitenzijde niet kan ademen.

Als je isolatie niet de hoogste isolatiewaarde (PIR) hoeft te hebben, dan zou ik je Knauf glaswol aanraden: Glaswol isolatie
Verhoudingsgewijs prima isolatiewaarde, betaalbaar en (zeker niet onbelangrijk) verwerkt fijn.
Verdere afwerking binnenzijde is, zoals hierboven ook aangegegevn, vooral afhankelijk van budget en gewenste uitstraling. Veel gebruikt zijn OSB en underlayment omdat die stevig en relatief betaalbaar zijn, maar eigenlijk is elke andere vorm van afwerking zoals je dat in een huis ook kan doen ook mogelijk.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Mijn tip is om toch echt geen steenwol te gebruiken in een schuur. Heb dat ook in een schuur gehad, echter vinden muizen en ander ongedierte dat ook erg fijne isolatie..
Gebruik liever stevige pir platen hiervoor. Daar vreten die beesten zich niet zo snel doorheen. Bovendien is de isolatie waarde een stukje hoger nog, eigenlijk ook geen last van vocht in de isolatie, de aluminium pir platen zijn van zichzelf al dampdicht, zeker als deze goed afgetapet zijn.
Installatie valt ook reuze mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Incactus

Jac56

Actieve deelnemer
30 sep 2017
30
4
oud gastel
Maar wat is het dan nu? Het is verkeerd benoemd, of zit het er ook echt verkeerd op? Indien dat laatste, dan zou ik adviseren om de binnenkant te voorzien van zogenaamde klimaatfolie. Is wat duurder dan en gewone damp open/-dichte folie, maar deze is speciaal als de buitenzijde niet kan ademen.

Als je isolatie niet de hoogste isolatiewaarde (PIR) hoeft te hebben, dan zou ik je Knauf glaswol aanraden: Glaswol isolatie
Verhoudingsgewijs prima isolatiewaarde, betaalbaar en (zeker niet onbelangrijk) verwerkt fijn.
Verdere afwerking binnenzijde is, zoals hierboven ook aangegegevn, vooral afhankelijk van budget en gewenste uitstraling. Veel gebruikt zijn OSB en underlayment omdat die stevig en relatief betaalbaar zijn, maar eigenlijk is elke andere vorm van afwerking zoals je dat in een huis ook kan doen ook mogelijk.
Het is gelukkig alleen maar verkeerd benoemd, maar goed geplaatst!!
 

Jac56

Actieve deelnemer
30 sep 2017
30
4
oud gastel
Beste allen, bedankt voor jullie deskundige ervaringsadviezen, want alleen maar zoeken op internet Werkt niet verhelderend, het valt mij overigens op, dat als je inhoudelijk advies zoekt op het net, itt een aantal jaren geleden, je alleen nog maar naar reclame-uitingen verwezen wordt. Daarom ook vind ik een site als woodworking erg prettig.
Nogmaals bedankt allemaal, met vriendelijke groet, Jac
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Interessant onderwerp.

Ik ga zelf ook een overkapping bouwen. 3 zijden dicht waarvan 1 korte zijde met een gedeelte lamellen voor de hete zomerdagen, om wat meer luchtdoorstroming te hebben.

De achterwand en de andere zijwand wil ik ook dubbelzijdig uitvoeren.

Gladde planken of zweeds rabat aan de binnenzijde en aan de buitenzijde simpel geïmpregneerd rabat. Dit is geen zicht-zijde.

Tussen de binnen-en buitenwand wil ik ook graag isoleren. Is er iemand die een soorsnee tekening heeft hoe dit op te bouwen? Binnenwand, dampwerende folie, isolatie, buitenwand in een afbeelding?

Dank alvast.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Normaliter gebruik je op dat punt een dampopen folie, om je isolatiemateriaal tegen binnendringend vocht te beschermen. Als je isolatiemateriaal nat wordt zakt het meestal naar beneden, tenzij je bijv. platen EPS/PIR hebt gebruikt.
Het is dampopen om verdampt water door te laten, zodat het niet opgesloten zit / uiteindelijk in je constructie gaat condenseren en daar rot veroorzaakt.
 

Jac56

Actieve deelnemer
30 sep 2017
30
4
oud gastel
Interessant onderwerp.

Ik ga zelf ook een overkapping bouwen. 3 zijden dicht waarvan 1 korte zijde met een gedeelte lamellen voor de hete zomerdagen, om wat meer luchtdoorstroming te hebben.

De achterwand en de andere zijwand wil ik ook dubbelzijdig uitvoeren.

Gladde planken of zweeds rabat aan de binnenzijde en aan de buitenzijde simpel geïmpregneerd rabat. Dit is geen zicht-zijde.

Tussen de binnen-en buitenwand wil ik ook graag isoleren. Is er iemand die een soorsnee tekening heeft hoe dit op te bouwen? Binnenwand, dampwerende folie, isolatie, buitenwand in een afbeelding?

Dank alvast.
Dag Bert,
Mooi plan, maar ik begrijp het idee erachter niet zo goed, je gaat een overkapping maken, dus geen afgesloten ruimte, waarvan je twee wanden ook aan de binnenrijden wilt afwerken met hout, dat snap ik, maar waarom zou je een dergelijke open constructie willen isoleren? Acoustische motieven of wil je er later toch een gesloten ruimte van maken?
Los daarvan: wij hebben van buiten naar binnen gewerkt, eerst het geraamte gezet, inclusief verticale regels om de 60 cm, vervolgens het plat dak met vellingdelen gelegd, vervolgens folie aangebracht op het dak en en op de wanden die vocht doorlaat van binnen naar buiten en niet van buiten naar binnen. Vervolgens pirplaten van 30 mm erop geschroefd en de wanden afgewerkt aan de buitenzijde met rabatdelen nu gaan we aan de binnenkant met glaswol tussen de regels de wanden isoleren en aftimmeren met underlayment
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Dag Bert,
Mooi plan, maar ik begrijp het idee erachter niet zo goed, je gaat een overkapping maken, dus geen afgesloten ruimte, waarvan je twee wanden ook aan de binnenrijden wilt afwerken met hout, dat snap ik, maar waarom zou je een dergelijke open constructie willen isoleren? Acoustische motieven of wil je er later toch een gesloten ruimte van maken?
Los daarvan: wij hebben van buiten naar binnen gewerkt, eerst het geraamte gezet, inclusief verticale regels om de 60 cm, vervolgens het plat dak met vellingdelen gelegd, vervolgens folie aangebracht op het dak en en op de wanden die vocht doorlaat van binnen naar buiten en niet van buiten naar binnen. Vervolgens pirplaten van 30 mm erop geschroefd en de wanden afgewerkt aan de buitenzijde met rabatdelen nu gaan we aan de binnenkant met glaswol tussen de regels de wanden isoleren en aftimmeren met underlayment

Het klinkt inderdaad ook onlogisch. Is puur voor geluidsisolatie bedoeld...

Thanks en succes met jullie project...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.