Afwerking antieke kast badkamer

MariekeB

Nieuw lid
5 jun 2021
2
0
Hilversum
Hoi allen, ik wend mij tot jullie omdat ik er niet helemaal uitkom.. ik heb een mooie antieke kast gevonden die ik ga omtoveren tot badkamermeubel.
De vraag is nu, waar kan ik de kast het beste mee afwerken?

Ik denk dat het meubel nu in de boenwas staat. Mijn schoonvader zei: schuren met fijne staalwol en weer in de was zetten.
Maar dit lijkt mij niet erg waterbestendig (ook te zien aan de huidige vlekken). Dus mijn plan is nu om te kijken of ik de boenwas eraf kan krijgen. De vraag is dan nog welke afwerking er dan daarna op kan.
Wat zouden jullie doen?
1. Is het nodig om de waslaag te verwijderen of bestaat er een coating die over een waslaag aangebracht kan worden?
2. Als ik de waslaag verwijder, waarmee kan ik de kast dan weer mooi op kleur krijgen en (semi-) waterbestendig krijgen?
3. Of toch advies van de schoonpa volgen? ;)
 

Bijlagen

  • 20210605_104601.jpg
    20210605_104601.jpg
    74,5 KB · Weergaven: 35
  • 20210605_104642.jpg
    20210605_104642.jpg
    75,3 KB · Weergaven: 34
  • 20210605_104647.jpg
    20210605_104647.jpg
    69,9 KB · Weergaven: 32

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
ben geen antiekhersteller, dus eerder een technische kijk
vooraleer je er wat het ook moge wezen op zet, zou ik er voor zorgen dat het oppervlak overal in dezelfde staat verkeert
concreet voorbeeld: die witte vlek op de linkerdeur zou niet terug te vinden mogen zijn
bij mijn weten ligt was bovenop het hout, waardoor je er niets meer op kan zetten
dus zou die was er af moeten
dat kan meevallen, omdat er niet overdreven veel profielen in het hout getrokken zijn
luchtgommen is een tegenwoordig veel gebruikte methode
overleg hierbij vooraf met de gommer over de opbouw van de kast
als er een flinterdunne fineerlaag op zit, dan is het omzichtig werken
de nood om waterbestendig te zijn, trek ik in twijfel
aan de verkleuring van de poten is wel te zien dat men bij het dweilen van de vloer kwistig met water omgesprongen heeft
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Heb er geen ervaring mee, maar kreeg deze net in de mail...

71BB9FC5-0298-41C8-BF4D-DD683A236346.jpeg
ik begrijp van een reactie hieronder dat het niet over wax kan.
@A.N duidelijk, wel een beetje vreemde claim dan...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: thewieger

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
aanvulling
voor zover ik dit uit andere draadjes op heb kunnen maken
was is altijd de buitenste laag, maw de laag die er helemaal bovenop ligt, en die zich zoals zeep gedraagt
olie trekt in het hout
daarop kan je een laklaag zetten (mijn inziens voor zover opliggende olie dat niet verhindert)
op een laklaag - die al dan niet op het blote hout of op een met olie verzadigde laag komt - kan je was zetten
 

A.N

Actieve deelnemer
Heb er geen ervaring mee, maar kreeg deze net in de mail...

Bekijk bijlage 103947
Osmo bedoeld dat het over hout, kurk, osb etc kan maar dan moeten wel alle oude lak en waslagen verwijderd zijn.

@MariekeB Je kunt over was eigenlijk alleen maar bepaalde merken krijtverf aanbrengen zonder de oude waslaag te moeten verwijderen. De krijtverf moet dan wel weer geseald worden want die is ook niet watervast.

Je moet er even een lade uithalen en kijken of de bodem massief is of van triplex. Veel van dit soort kastjes hebben nml. triplex gefineerde panelen en zijn meestal niet geschikt om te logen of fijnstralen/luchtgommen om de oude waslaag te verwijderen. Het advies van je schoonvader is zo gek nog niet maar je krijgt er geen watervaste afwerking door.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Het is geen antwoord op je vraag, maar wellicht wil je een oudheids-indicatie. Ik heb vergelijkbare meubelen en deze dateren ongeveer uit 1890, voor zover ik dit heb kunnen achterhalen in de familie.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Je kan gewoon bijenwas gebruiken. De witte plek wat vaker in de was zetten die wat aangelengd is met terpentine (kan ook door wat terpentine op de doek te doen en dan was). Eerst alles goed schoonmaken, eventueel fijn schuren.
 

MariekeB

Nieuw lid
5 jun 2021
2
0
Hilversum
Dank voor de reacties! De panelen zijn inderdaad van triplex/fineer.
Ik ben nu begonnen met het eraf halen van de waslaag met terpentijn en staalwol. Dat lijkt wel goed te gaan! (Iemand nog tips? Ik doe nu: terpentijn aanbrengen met de staalwol > eraf poetsen met een natte doek > afnemen met droge doek. En dat herhalen tot het er goed uit ziet en -bijna- niet meer afgeeft)

Ik zal nog moeten zien of het voldoende verwijderd is om met een andere afwerking eroverheen te kunnen. Ik denk dat ik van Osmo een tester bestel om te zien of dat goed hecht. Ze hebben wel mooi spul dat een stuk beter waterafstotend is dan deze waslaag.
Mocht dat niet werken kan ik altijd weer een nieuwe waslaag aanbrengen. Nu wordt de ondergrond in ieder geval mooi egaal :)

@Henk H , dat zou gaaf zijn. Via welke weg zou ik daarachter kunnen komen? Aan de andere kant weet ik niet of ik dan nog op deze manier durf te experimenteren 😜
 

Bijlagen

  • 20210606_132946.jpg
    20210606_132946.jpg
    51,2 KB · Weergaven: 19
  • 20210606_145959.jpg
    20210606_145959.jpg
    58,1 KB · Weergaven: 15
  • 20210606_150626.jpg
    20210606_150626.jpg
    114,8 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Indien je was wil verwijderen: mengsel maken van gelijke delen bloem, groene zeep en soda + water, aanbrengen, in laten trekken 5-15 minuten en verwijderen
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.