Afwerken multiplex plaat: beide zijdes en zo ja hoe?

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
Dag allemaal,

Ik ben bezig met het maken van een kapstok in de hal. De kapstok bestaat uit een bijna volledige plaat van populieren multiplex (245x120) die met een french cleat bovenaan hangt en die ik onderin aan twee latten ga vast schroeven. Over de plaat zitten in een grid vorm (pegboard) gaten waar ronde stokken in komen voor de jassen. Ik wil de plaat tot 1m afwerken met dekkende lak, en alles erboven met transparante lak (Trae Lyx). De kapstok staat in een onverwarmde hal, dus die krijgt wel met wat temperatuurwisselingen te maken.

Nu lees ik hier en op andere plekken dat je plaatmateriaal tweezijdig moet afwerken ivm krom trekken. Ervan uitgaande dat dit moet, moet ik dan beide zijdes helemaal gelijk afwerken? Dus bv. aan beide zijdes die lak + (4 lagen) trae lyx, of kan ik de achterkant ook (goedkoper) afwerken met bv. 1-2 lagen grondverf?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Grondverf is meestal wel damp open. Ik weet niet hoe dat met de andere verven zit. Ik zou halverwege nog 2 of 3 french cleat verbindingen aanbrengen. Maar een ander dingetje: hoe dik wordt het multiplex? Bij 18 mm trekken de jassen onder het gewicht de stokken (heel erg) scheef. Populier is mooi, maar wel zacht.
 

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
Grondverf is meestal wel damp open. Ik weet niet hoe dat met de andere verven zit. Ik zou halverwege nog 2 of 3 french cleat verbindingen aanbrengen. Maar een ander dingetje: hoe dik wordt het multiplex? Bij 18 mm trekken de jassen onder het gewicht de stokken (heel erg) scheef. Populier is mooi, maar wel zacht.

Dank voor het meedenken. De andere verven zijn beide op water basis, 1 component Trae Lyx en gewone standaard lak op waterbasis. Kun je ergen zien of het dampopen is?

Ik heb nu (van boven naar beneden): 1 french cleat, 1x lat op de plaat tegen doorbuigen, 2x lat onder die ik ga vastschroeven en later kan afwerken omdat daar dekkend gelakt wordt. over 245 zitten dus 4 latten waarvan 3 vast aan de muur. Ik wilde eerst meerdere french cleats doen, maar wist niet zo goed hoe ik dat zo exact kon krijgen dat ze allemaal daadwerkelijk het gewicht dragen, vandaar deze oplossing.

Het is inderdaad 18mm, had nog niet nagedacht over het doorbuigen. Ik zou wel de rij waar de zware jassen komen te hangen kunnen verstevigen met hardhout multiplex of underlayment, dan heb je een dikte van 36 mm. Dat moet wel voldoende zijn toch?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Je kan zeg maar één hele grote french cleat maken van hardhout multiplex. Die dient dan als steun aan de achterkant tegen doorbuigen en je kunt er stokken beter in vast zetten.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dag allemaal,

Ik ben bezig met het maken van een kapstok in de hal. De kapstok bestaat uit een bijna volledige plaat van populieren multiplex (245x120) die met een french cleat bovenaan hangt en die ik onderin aan twee latten ga vast schroeven. Over de plaat zitten in een grid vorm (pegboard) gaten waar ronde stokken in komen voor de jassen. Ik wil de plaat tot 1m afwerken met dekkende lak, en alles erboven met transparante lak (Trae Lyx). De kapstok staat in een onverwarmde hal, dus die krijgt wel met wat temperatuurwisselingen te maken.

Nu lees ik hier en op andere plekken dat je plaatmateriaal tweezijdig moet afwerken ivm krom trekken. Ervan uitgaande dat dit moet, moet ik dan beide zijdes helemaal gelijk afwerken? Dus bv. aan beide zijdes die lak + (4 lagen) trae lyx, of kan ik de achterkant ook (goedkoper) afwerken met bv. 1-2 lagen grondverf?

De reden dat je beide zijden moet afwerken, is om het intrekken van vocht te verlagen en tegen te gaan, je kunt het niet helemaal voorkomen.

Zo gebruik eenzelfde afwerking, dat is gelijk in vocht doorlaat, BV een olieverf als die beschikbaar is voor je, vraag de verfhandel what eenelfde kwaliteit van verf is en minder kost, er is zoveel verschil in soorten dat we hier niet echt een antwoord kunnen geven over de “Grondverf” een goede prestatie levert voor jouw werk.
 

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
Dank beiden voor de hulp en de tips, heb de stukken waar de jassen komen te hangen versterkt met underlayment. Qua verf heb ik de achterkant twee keer in de grondverf gezet, hopen dat dat goed gaat!
 

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
Hoe heb je die gaten zo mooi in lijn en haaks geboord?

In lijn is een kwestie van netjes uitmeten. Ik heb geloof ik een rechte lat gebruikt waar ik de markeringen voor de gaten op aanbracht en die elke keer uitgelijnd met dezelfde kant van de plaat. Zo kun je voor iedere rij op dezelfde plek de punten markeren. Vervolgens met een priem voorprikken en boren met een forstner boor.

Dat haaks boren was nog wel een dingetje, lang niet ieder gaatje is even recht geboord. Tip: begin met de gaten die je waarschijnlijk toch niet gaat gebruiken, kun je oefenen :) Ik heb een paar malletjes geprobeerd, waarvan 1 eigenlijk redelijk werkte, gebaseerd op dit idee:
Ik heb alleen het metaal achterwege gelaten en je moet een plankje extra eronder schroeven om de verhoging te krijgen waar je forstner bit onder past.
 
  • Leuk
Waarderingen: bjgodefr

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Dat is een mooie kapstop.
Voor onze hal hebben we twee "design" kapstokken gekocht, maar die bleken na montage schots en scheef. Nu ruim een maand discussie met de dozenschuiver and still counting.
Dit is een oplossing die ik thuis eens in de week ga leggen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Kan je me vertellen hoeveel lagen lak je hebt aangebracht? En heb je de matte variant gebruikt van Trae Lyx of zijdeglans? Het lijkt alsof er een glansje over zit. Vind ik eigenlijk wel mooi staan.
 

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
Echt heel erg leuk! Wat voor diameter heb je gebruikt voor de stokken?

22mm, zijn van die naaldhout ronde stokken die je in de gewone bouwmarkt kunt halen. Ik heb op de plekken waar wat meer gewicht op komt de stokken langer gemaakt en in een dubbele laag multiplex gestoken, op advies van hierboven.

En dank voor de complimenten ;)
 

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
Kan je me vertellen hoeveel lagen lak je hebt aangebracht? En heb je de matte variant gebruikt van Trae Lyx of zijdeglans? Het lijkt alsof er een glansje over zit. Vind ik eigenlijk wel mooi staan.

Ik heb de matte variant van Trae Lyx gebruikt, er is een versie voor zacht hout, dus die heb ik maar gebruikt (populieren multiplex). 4 lagen Trae Lyx, en voor de lak 2x gronden en 2x aflakken. En je moet goede tape (Frog tape oid) gebruiken als je het net zoals ik wilt combineren met een dekkende lak, anders kruipt de dekkende lak onder het tape door over de transparante laag (had ik last van). Wel flink wat schilderwerk dus!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.