Afwerken eiken (bijzet)tafel

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Binnenkort ga ik onze oude eiken bijzettafel aanpakken. Is een gekregen meubelstuk, stond nog in het huis toen we het kochten. Maar hij is inmiddels flink lelijk (wat waterkringen) en het blad is ook nooit helemaal recht geweest, en de poten zijn zo jaren '70. Stijl bij wijze van spreken van oma dus en niet helemaal van ons.

Ik ga het hout wel gebruiken voor het nieuwe blad; dat mag toch iets kleiner worden. In stroken zagen zo ongeveer waar het nu gelijmd is, schaven en vlakken en opnieuw verlijmen. Omdat het m'n eerste tafel is, wil ik het met het oude hout proberen. Mocht het dan niet mooi worden omdat ik fouten maak, kan ik alsnog nieuw hout kopen en is het een mooie oefening geweest.

Ik weet alleen niet hoe ik 'm wil gaan afwerken. Het wordt een tafeltje (50 x 100 cm) met een zwart stalen onderstel, waar planten op komen te staan. Er is dus altijd een kans dat er wat water op geknoeid wordt. Ik wil wel de tekening en kleur van het blanke eikenhout zoveel mogelijk behouden.

Wat voor lak/olie adviseren jullie?
Ik heb vorig jaar een test op een stuk eiken gedaan met Osmo hardwax-olie en dat stond me wel aan qua uitstraling, maar of dat voor dit gebruik de beste afwerking is?
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
bij jullie valt vooral skylt in de smaak
olie dringt in het hout, maar vormt geen beschermlaag
komen er planten op, dan zit je met water en sap dat van de planten druipt, dus heb je een beschermlaag nodig
 

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Ik heb zelf de skylt ultra mat gebruikt voor het opnieuw in de lak zetten van een oude eiken eettafel die bij een boer in de schuur had gestaan. Kleur van het eiken blijft mooi behouden en is makkelijk schoon te maken (ook wijnvlekken en dergelijke gaan er zo af).
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Als ik zo e.e.a. lees van Skylt Original (de oude ultramat dus) is dat inderdaad een hele goede optie.
Hoe verwerk ik dat in 3-4 lagen? Want na het mengen blijft dat niet goed, en ik lees nergens een mengverhouding tussen component A en B; alleen dat de inhoud van B geheel bij A gevoegd moet worden.
Is er toch een manier om het goed te houden, of hoe gaan jullie daarmee om?

En de algehele behandeling. Klopt het als ik heb gelezen:
- Tafel schuren tot korrel 150,
- licht bevochtigen om de vezels overeind te zetten en een half uur later nogmaals schuren,
- lakken (3 of 4 lagen redelijk dik opgebracht)
- Tussendoor alleen voor de laatste laag licht opschuren (met welke korrel?)
Dan nog de vraag: en hoe lang laten uitharden tussen de lagen (en dus ook voor het schuren)? De gebruiksaanwijzing zegt overschilderbaar na 2-3 uur en schuurbaar na 8 uur. Betekent dat de eerste 3 lagen op de 1e dag opzetten, de volgende ochtend licht schuren en dan de 4e laag erop?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
de noodzaak van een 2K voor een oppervlak waarop je niet loopt, durf ik in twijfel te trekken
gebruik je toch 2K, dan is de truuk die ik gelezen heb om het in de koelkast te zetten
dat zou de verharding vertragen
met soortgelijke produkten is mijn volgorde: schuren met 150, 1ste laag, schuren met 220, 2de + 3de laag
komt ongeveer op jouw werkwijze neer
het grootste verschil zit'm in de 2 laatste lagen
door te schuren zorg je weer voor een zekere ruwheid
door na het laatste schuren nog 2 lagen aan te brengen, dek je de ruwheid van het schuren meer toe
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
hallo allemaal

ook even een vraag voor de afwerking van eikenhout , ik wil een blad maken voor op een bar in de keuken, wat kan ik nou het beste gebruiken om een goede bescherming tegeven maar wel om de natuurlijke kleur te behouden.

met vrienddelijke groet peter
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Hoi moguh
Dat is wat ik woon in het westen wat dan?🤣

Bedankt voor de info

Gr peter
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dat is wat ik woon in het westen wat dan?🤣
dat klusrob rond eindhoven woont, had ik niet gemerkt
met 'noorden' en 'zuiden' bedoel ik 'in ons taalgebied'
de produkten die je in vl en nl vindt, verschillen dikwijls grondig
peterl liet deze morgen weten dat hij in het westen woont
toegepast op ons taalgebied is dat de panne
toegepast op nl is dat cadzand bad
in ieder geval: hoe meer westelijk je woont, hoe meer vocht & zout er in de lucht hangt

1602671190720.png
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Ok ok zou dat dan zo bepalend zijn voor de keuze tussen skylt en linitop. Ik bedoel dan de eventuele zeelucht?
Gr Peter
 

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Ha klusrob; wat bewaren betreft heb ik gewoon de totale verhouding aangehouden (dus component A totale inhoud en component B ook). Dat werkte voor mij perfect!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Skylt meng je in de verhouding 1 op 15.
Zelf meng ik altijd mbv een keukenweegschaal. Dat werkt voor mij het prettigst.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
zou dat dan zo bepalend zijn voor de keuze tussen skylt en linitop. Ik bedoel dan de eventuele zeelucht?
we waren even aan het grappen
samengevat: in nl & vl vind je niet altijd dezelfde produkten, dus roeien met wat de handel aanbiedt
bijkomende tip: na het rondvragen de antwoorden distilleren, een keuze maken, en het zelf uitproberen
de zeelucht heeft weinig invloed, tenzij je materiaal buiten staat
mijn zus woont 10 km van de kust, en merkt dat ze veel meer metaalroest krijgt dan in het binnenland
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dus jij mengt exact wat je nodig hebt?
En het klopt dat ik het hout (de tafel dus) dan 3x op een dag kan lakken?
Ik meng wat ik nodig heb ja. Het is natuurlijk onzin om een hele fles aan te maken en de rest weg te gooien wat je niet gebruikt. Ik lak vaak 2 keer achter elkaar aan. De 1e laag is vaak redelijk snel droog. Dan zet ik vaak na een uur een 2e laag op. Ik bewaar tot die tijd de aangemaakte skylt dan onder vershoudfolie in de koelkast.
Meer lak maak ik ook niet aan. Pas de volgende dag weer voor de 3e laag.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
De tafelpoten (stalen U-poten) zijn in de maak, vanmiddag in elkaar gelast. Binnenkort is het tafelblad aan de beurt.
Maar nog even een vraagje over het aanbrengen van de Skylt. Wat voor kwast en roller gebruiken jullie?
Voor de kwast ga ik er vanuit dat dit iedere kwast mag zijn die geschikt is voor watergedragen lak.
Maar de roller. Een schuimroller of viltroller? En welk merk is aan te bevelen? Ik heb bij die viltrollers nogal eens het probleem dat er pluizen vanaf komen die dan in de verf blijven plakken :(

En hoe lakken jullie beide zijden van een (tafel)blad? Eerst de onderkant doen en dan omdraaien en op de plaats van de poten (dus op een onzichtbare plek) ondersteunen? Of eerst laten drogen voor het omdraaien (en zo ja hoe lang om plakken te voorkomen)?
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Eerst de onderkant doen en dan omdraaien en op de plaats van de poten (dus op een onzichtbare plek) ondersteunen? Of eerst laten drogen voor het omdraaien (en zo ja hoe lang om plakken te voorkomen)?
eerst de onderkant
niet op alle plaatsen tot aan de zijkant, zodat je het blad nog om kan draaien zonder in de skylt te grijpen
op de plaats van de poten kan je schroeven indraaien
of je zet de poten er ineens onder, en grijpt ze bij het omdraaien van het blad vast
bij met losse elementen ondersteunen loop je het risico dat die wegglijden en in de skylt verzeild geraken
droogtijd is op deze wijze niet van belang
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Je brengt me op een goed idee met je opmerking over de poten, daar had ik zelf nog niet aan gedacht... Dan maak ik nog ff een stel tijdelijke poten met een iets kleinere bevestigingsplaat, zodat ik tot net onder de poten kan lakken.

Alleen nog ff nadenken welke rollers ik moet gaan gebruiken...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.