Afstellen Vandikte-tafel Elektra Beckum HC260

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Hallo, ik heb een vraagje over de Elektra Beckum HC260 die ik aan het afstellen ben. De messen staan redelijk goed voor het vlakken (afgezien van een kleine holte over de breedte van het tafelblad, maar daar is mee te leven), maar nu neemt hij iets te veel af aan 1 kant bij het vandikte-schaven.

Hoe kan ik dit precies afstellen? Moet dat onder, bij de motor, waar de ketting voor de doorvoer loopt? Ik zie niet zo gauw hoe dat precies werkt. Moet je daarvoor de ketting en de motor helemaal demonteren?

Is er iemand die hier toevallig ervaring mee heeft?

Groet, Rob
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ketting eraf en dan de spindels aan 1 kant van de vandiktetafel draaien zodat de vandiktetafel evenwijdig staat aan de messen.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Zit er een langgatboortafel gew+-14kg aan dit geeft bij het vandikte-schaven bij de oudere machines wel eens problemen.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
@L.N. Dankje, is er nog een handige manier om dit precies af te stellen? Aangezien je niet even een testplankje kunt doen zonder alles weer te monteren.

Wbt langgatboortafel, deze heb ik er afgehaald, maar ik denk dat de vorige eigenaar deze er wel altijd aan had hangen (en deze had hem origineel gekocht, dus dat is een behoorlijk lange tijd). Misschien dat dat de oorzaak is, maar de vlaktafels zijn ook niet 100% recht, dus het kan ook daaraan liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.