Afkortzaag: zaagblad diameter 216 vervangen door 210?

Potrel

Actieve deelnemer
5 feb 2020
28
3
Hallo!

Mijn standaard zaagblad (diameter 216 40 tanden, asgat 30) van de Metabo afkortzaag is aan vervanging toe.
Kan ik deze vervangen door eentje met diameter 210?

Met dank!
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Zou ik niet zonder meer durven beweren.
Je zult moeten kijken of de zaag nog diep genoeg komt om door het hout te zagen.
Je hebt toch een verschil van 3mm.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Qua diameter kan dit wel, maar let er even op dat je misschien 2 gaatjes moet boren in het nieuwe blad. Onze Metabo heeft nog 2 korte pennetjes naast de flens zitten, het originele blad heeft hier gaatjes voor. De vervangende zaagbladen meestal niet. Het kan ook zijn dat je een vullat nodig hebt tegen de geleider. Zonder deze vullat wordt het hout misschien niet niet helemaal doorgezaagd achterin het hoekje. Eigenlijk hebben wij er altijd zo een vullat opzitten ivm het makkelijker maken van een aanslag en een strakkere zaagsnede etc.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Het kan ook zijn dat je een vullat nodig hebt tegen de geleider. Zonder deze vullat wordt het hout misschien niet niet helemaal doorgezaagd achterin het hoekje. Eigenlijk hebben wij er altijd zo een vullat opzitten ivm het makkelijker maken van een aanslag en een strakkere zaagsnede etc.


Je bedoelt waarschijnlijk dat je een vulplaat op je normale oplegtafel(tje) moet leggen om de hoogte op te vullen die je nu van je zaagblad mist?
En natuurlijk is het ook handig om daarachter dan een houten opofferings-aanslag te monteren wat jij al zegt.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Waarschijnlijk is alleen tegen de aanslag een extra stukje al voldoende, het zaagblad van de meeste afkortzagen gaat meestal best een stukje "door" de onderkant, alleen door de radius mis je mogelijk net een klein hoekje als je de standaard aanslag gebruikt.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Je kunt de afkortzaag niet dieper stellen als standaard met een juiste diameter blad.
Wel kun je de zaag hoger instellen.
Mogelijk komt een blad met een kleinere diameter dus net wel/niet door het hout en dan zul je dus het af te korten materiaal hoger leggen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik ken de betreffende zaag niet, maar bij allebei mijn afkortzagen kan ik de zaag dieper zetten. Daarom ging ik er van uit dat dat bij deze ook kan.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Om helemaal tegen de geleider het materiaal door te kunnen zagen, komen de tanden van het blad een stukje dieper uit, recht onder de as. Dit heeft te maken met de ronding van het blad en het feit dat (over het algemeen) het hart van de as niet tot de geleider komt. Wanneer je dan een kleiner blad monteert kan dit punt iets van de geleider af komen te liggen. Hierdoor is opvullen tegen de geleider vaak al voldoende.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ja ik kan als de afstelling verloopt in mijn ondertafel zagen. Maar als het machinegeluid veranderd en er komen glimmende stukjes uit de zaagsnede, weet ik dat op te lossen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.