Afkortzaag DeWalt DWS774 - 45 graden op de gradenboog links en rechts geeft hoek kleiner dan 90

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
46
5
De gradenboog op mijn DWS774 afkortzaag voor de horizontale draaiing heb ik afgesteld op 90 graden.
Maar al zaag ik 45 graden links en 45 graden rechts eindig ik met een los gezaagde driehoek die net niet haaks is, misschien 89 - 89.5 graden.
Dus om dan toch een perfect haakse snede te krijgen met twee keer '45 graden' dien ik in één van de standen een, bij benadering, extra graad toe te voegen.
Voor het afstellen van de hoeken kan ik de gradenboog op de afkortzaag enkel in z'n geheel verschuiven en hef ik dus nooit het verschil op tussen de twee uiterste 45 graden hoeken.
De enige oplossing die ik zie om dat verschil op te lossen is door de gradenboog iets naar achter te schuiven maar dat kan juist niet, die kan enkel naar links en rechts versteld worden. Voor zover ik kan zien wordt naar achteren verschuiven van de gradenboog beperkt door twee 'nokjes' en de gaten van de bevestigingsschroefjes. Dat is met een veiltje wel oplosbaar denk ik, maar creëer ik dan niet nog meer problemen dan dat ik er mee oplos? Bijv. het aangrijppunt van het draaiende plateau, of het feit dat die wel aangrijpt maar met extra speling.
Wie kan hier nog iets over vertellen?
gradenboog.PNG
 
J

j1eke

Guest
Als de gradenboog één geheel is kun je er inderdaad weinig aan veranderen. In dat geval zou ik eens gaan praten met DeWalt. Zou zeker eerst proberen verhaal te halen bij de dealer of fabrikant voordat je gaat vijlen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Persoonlijk vertrouw ik de gradenbogen op dit soort apparaten niet op nauwkeurigheid - ik zet er altijd een digitale hoekmeter tegenaan...
+1
hoekmeter er tegen om zeker te zijn
De enige oplossing die ik zie om dat verschil op te lossen is door de gradenboog iets naar achter te schuiven maar dat kan juist niet, die kan enkel naar links en rechts versteld worden. Voor zover ik kan zien wordt naar achteren verschuiven van de gradenboog beperkt door twee 'nokjes' en de gaten van de bevestigingsschroefjes. Dat is met een veiltje wel oplosbaar denk ik, maar creëer ik dan niet nog meer problemen dan dat ik er mee oplos?
dat zie ik ook als enige mogelijkheid
door de gradenboog meer naar de zaag toe te plaatsen, vergroot je de instelhoek
meer problemen verwacht ik niet
uiteraard moet je bij het instellen de hoekstanden meten
da's precisiewerk
 

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
46
5
Ik snap dat je de gradenboog niet vertrouwd, maar ik wil graag die standaard gaatjes een keertje goed 'kalibreren'. Nu maar is even gaan veilen, kijken of we dichterbij komen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
De gradenbogen op cirkelzagen en afkortzagen zijn veel en veel te klein om nauwkeurig op af te stellen. Staat leuk maar je hebt er niet veel aan.
Het beste is om in stellen met een vaste blokhaak van 90 graden, of een 'blokhaak' van 45 graden.
En dan nog moet je je zaagtechniek in de gaten houden: een beetje teveel druk hier of daar tijdens het zagen en je zit er zo 0,2 graad naast . Maal 2 is het alweer bijna een halve graad.
 

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
46
5
Nou het is uiteindelijk gelukt om het een stuk nauwkeuriger te krijgen door twee nokjes af te vijlen en de gradenboog 1-2 mm dichter tegen het draaipunt te monteren. Bedankt voor het meedenken!
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.