Afkortonderstel + werkblad = (relatief) goedkope MFT/3?

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Hey LN, heb je een linkje naar de geleider en flipstop? Ik ben namelijk ook naar iets dergelijks op zoek.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Wauw, ik vind dit immens knap en zelfs redelijk geniaal. Heel mooi gedaan!

Bedankt voor het compliment!

Nice L.N.! Mooie uitvoering weer :)

Geeft mij ook inspiratie. Ik zoek nog steeds een oplossing voor het plaatsen van mn kolomboormachine. Ik zit al een tijdje te kijken naar zo'n kleine werkbank/werkkast van HBM of Hornbach. Kost 100-120 euro en heeft meteen opslagruimte. Maar is wel weer een extra meubel in de werkruimte.

Wat jij hebt gedaan om er een MFT van te maken, kan ik vertalen om er een werktafel voor mn kolomboor van te maken. Ik heb namelijk ook zo'n onderstel voor mn afkortzaag. Het zou helemaal mooi zijn als ik die klemmen los kon krijgen, maar dat kan vast niet bij HBM (waar ik hem vandaan heb). Dus dat wordt improviseren :)

Mijn kolomboor staat op een zelfgemaakt kastje op wielen. Het voordeel van zelf maken is dat je het aantal lades en het formaat van de lades kunt kiezen. Die van mij zijn zo gemaakt dat er Festool sytainers in passen en dat deze systainers open kunnen, zonder dat ik ze uit de lade moet halen. Een ander voordeel is dat deze een stuk goedkoper zijn om te maken. Doordat deze op wielen staat kan ik de kolomboor in een hoek van mijn garage rollen als niet gebruik.

38356466954_02f168a0ef_o.jpg


39066760751_88abc8ea34_o.jpg


Mijn klemmen komen van Amazon.de en zijn specifiek voor mijn Dewalt-onderstel. Dit onderstel lijkt heel erg op het jouwe, maar geen garanties dat ze passen. Het typenummer is Dewalt DE7030. Waarschijnlijk zijn de kortere en goedkopere De7025 ook geschikt voor jou.

Erg mooi L.N. ik krijg er mooie ideeen door.....

Ik heb inmiddels ook iets staan wat er op lijkt maar om er eventueel een lineaal en stops op te maken is wel erg leuk.
Waar ik ook tegen aan loop is dat ik graag mijn geleider omhoog zou willen klappen tussen de zaagsnedes door......
Bekijk bijlage 82732

Ik heb uit je topic nog niet echt kunnen halen hoe je dat precies gedaan hebt......en op de positie van die geleider nog te schuiven is langs de tafel?

Alvast bedankt voor je antwoord...

Gr,
Danny

Ik heb voor het scharnieren van de liniaal de originele onderdelen van de Festool MFT/3 besteld. Dit is het scharnierende deel en het stuk waar de liniaal in valt, zodat er helemaal geen zijdelingse beweging is. Het zijn Festool nummers 497022 en 497023.

De positie van de liniaal is niet meer te verschuiven. Enkel een klein beetje (1 cm) om de liniaal haaks te zetten. Volgens mij is de meerwaarde van het verschuiven van de liniaal beperkt, want in de meeste gevallen is het sneller om het plaatmateriaal wat je wilt zagen te verschuiven.

Hey LN, heb je een linkje naar de geleider en flipstop? Ik ben namelijk ook naar iets dergelijks op zoek.

Dit is de link naar de langsgeleider en dit is de link naar de nieuwe flipstop. Natuurlijk kun je deze ook kopen van Incra/Woodpeckers/Kreg/etc. maar dit was goedkoper. Het voordeel is ook dat de langgeleider 12 mm (en een beetje) dik is, waardoor deze niet hoger is dan 12 mm plaatmateriaal, waardoor je de anti-splinterstrip van de liniaal tot op het hout kunt laten komen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Misschien is het ook leuk om te weten wat het mij heeft gekost, omdat ik een goedkoper alternatief voor de Festool MFT/3 zocht. Dit waren mijn kosten:

Dewalt klemmen voor onderstel €63
Festool scharniersysteem €115
Langgeleider €19
Flipstop €10
Diversen (schroeven, restjes eiken en hardwax) €15

Totaal €222

Natuurlijk zijn deze kosten zo laag omdat ik al veel onderdelen had. Als ik deze niet zo hebben, dan zouden de kosten zijn:

Bovenstaande kosten €222
Dewalt Onderstel (meerprijs tegenover losse klemmen) €60
Liniaal Festool FS1080 €78
Blad met dogholes € 35

Totaal €395

Deze totale kosten kunnen een stuk lager. Voor het Dewalt onderstel zijn goedkopere alternatieven te vinden en het werkblad hoeft natuurlijk geen gaten te hebben, waardoor bijna elk plaatmateriaal voldoet. De grootste winst is natuurlijk te behalen bij het zelf maken van de onderdelen voor de scharnierende liniaal.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Dit is de link naar de langsgeleider en dit is de link naar de nieuwe flipstop. Natuurlijk kun je deze ook kopen van Incra/Woodpeckers/Kreg/etc. maar dit was goedkoper. Het voordeel is ook dat de langgeleider 12 mm (en een beetje) dik is, waardoor deze niet hoger is dan 12 mm plaatmateriaal, waardoor je de anti-splinterstrip van de liniaal tot op het hout kunt laten komen.

Bedankt. Meteen een langsgeleider en 3 slipstops besteld. Kan ik eindelijk eens aan mijn aangepaste Paulk bank beginnen :)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Kleine update:

Ik merk dat ik mijn gereedschap en machines veel vaker pak als je er gemakkelijk bij kunt en ze direct klaar zijn voor gebruik. Zo gebruik ik mijn lintzaag en kolom veel meer sinds ze op een karretje staan. Voorheen moest ik ze uit de kast tillen, plaats maken op de werkbank en in het geval van de lintzaag deze ook nog vastklemmen op de werkbank. Dus ik zocht voor deze MFT ook een manier waardoor ik deze snel en gemakkelijk kan gebruiken. Okay, het is nog steeds meer werk dan het karretje met de lintzaag op de juiste plaats rollen, maar veel werk is het niet. Ik heb gekozen voor een haak tegen de muur, waardoor ik deze in 1 beweging er af kan tillen. De MFT hangt redelijk hoog, zodat mijn gereedschapswagen er nog onder kan. Mijn garage is niet heel groot, dus besparen op ruimte is altijd nodig. De MFT staat op rubberen voetjes en die staan tegen de gemetselde muur.

E45C65B3-9815-48CC-B079-910B2FE4CBA0.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De nieuwe flipstop is binnen en gelijk maar gemonteerd. De flipstop lijkt misschien van geanodiseerd aluminium, maar is grotendeels van hard plastic. Maar dat lijk mij sterk genoeg voor deze toepassing. Omdat de stop te lang was heb ik deze omgedraaid (dus met het lange been omhoog ipv omlaag).
IMG_2990.jpg

IMG_2991.jpg

De naald om de schaal om de maatverdeling te lezen kun je zowel boven als onder zetten. Voor het kalibreren kwam bij mij onder beter uit, maar het kan zijn dat ik dit nog verander. De fliptop maakt het nu wat lastiger om deze uit te lezen.

IMG_2992.jpg

He kalibreren van de schaalverdeling is heel gemakkelijk. Het is een paar imbusjes los draaien, de schaalverdeling goed schuiven en de imbusjes weer aandraaien. Je kunt ook de messing knoppen losdraaien en dan de naald nog iets verschuiven (als een soort fijninstelling).

IMG_2993.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik kwam deze werkbank met een vergelijkbaar afkortsysteem als een MFT tegen. Dat is een goedkopere oplossing dan Festool onderdelen gebruiken.


Deel 1 en 3 zijn hier te vinden.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb het filmpje uitgebreid zitten bekijken. Meneer heeft leuke ideeën, maar hoe hij zijn liniaal vast maakt, is nu net helemaal niets. Ten eerste niet in hoogte verstelbaar. En de liniaal ligt daarmee ook niet vlak. Een zaagsnede op een bepaalde diepte gaat zo niet lukken. Ook wordt de liniaal niet geklemd en kan makkelijk van de pin schieten. Ik ben zelf ook wat vergelijkbaars aan het maken. Als het mee zit kan ik van de weekend wat foto’s maken.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Maar met enkel een werkblad op een onderstel ben je er niet. De kracht van de MFT/3 zit in de opklapliniaal. Ik heb gekozen om de betreffende Festool-onderdelen te kopen. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden .

Ik ben nu voor de 3e keer in een paar jaar bij dit topic uitgekomen, dus misschien moet ik nu toch maar eens aan de slag :)
Ik heb gelijk een vraag:
Die opklaplineaal is inderdaad briljant, is Festool het enige merk in Europa wat zoiets heeft?
Ik kwam via Youtube het Kreg ACS tegen, het Adaptive Cutting System, en daarop zit de lineaal ook vast, maar dan in de lengte. Dat systeem lijkt hier echter niet geleverd te worden en is bovendien ook erg duur.

En klopt het dat ik een Makita invalzaag op die Festool lineaal kan gebruiken?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Volgens mij kan een Makita op een Festool liniaal en denk zelfs dat er een Makita rail op de Festool scharnieren kan. Bij het maken heb ik eigenlijk niet heel veel verder gekeken dan de Festool scharnieren. Bij de Festool Owners Group zag behalve deze scharnieren alleen zelfbouw scharnieren. Maar dat is al weer even geleden en misschien zijn er ondertussen meer opties.

Eerlijk gezegd gebruik ik het systeem weinig meer doordat ik het meeste nu doe met mijn nieuwe zaagtafel en afkortzaag. Ik gebruikte het veel bij mijn broer, maar daar is de verbouwing ook klaar. Maar ben elke keer weer blij als ik het systeem gebruik.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Volgens mij kan een Makita op een Festool liniaal en denk zelfs dat er een Makita rail op de Festool scharnieren kan. Bij het maken heb ik eigenlijk niet heel veel verder gekeken dan de Festool scharnieren. Bij de Festool Owners Group zag behalve deze scharnieren alleen zelfbouw scharnieren. Maar dat is al weer even geleden en misschien zijn er ondertussen meer opties.

Eerlijk gezegd gebruik ik het systeem weinig meer doordat ik het meeste nu doe met mijn nieuwe zaagtafel en afkortzaag. Ik gebruikte het veel bij mijn broer, maar daar is de verbouwing ook klaar. Maar ben elke keer weer blij als ik het systeem gebruik.
Haha, mijn eigen reactie in dit topic heeft me weer aan het denken gezet: welk probleem wil ik hiermee oplossen, en, heb ik wel een probleem? Daarover ga ik een eigen topic openen, Kopen is zoveel gemakkelijker dan klussen.
 

tole

Nieuw lid
21 dec 2015
2
0
Gisteren toch nog wat tijd gevonden om verder te werken.

46136762102_a662440fb6_o.jpg


44370059220_e5ba34b62c_o.jpg


De geleiders voor de rail zijn vastgeschroefd aan het onderstel. Hierdoor kan ik ze niet bijstellen als dat nodig is, zoals dat wel kan bij de Festool MFT/3. Maar waarschijnlijk is dat ook niet nodig. Mocht dat wel nodig zijn, dan maak ik van de schroefgaten slobgaten, zodat ik wat afstelmogelijkheden heb.

De liniaal heb ik uitgelijnd via de gaten en benchdogs en deze staat nu exact haaks op de rij bench-holes.

46136761242_2eaa5ac1ba_o.jpg


44370059660_8a024dd140_o.jpg


Ik heb een 1400 en een 800 mm liniaal en dat zijn eigenlijk niet de juiste maten. 800 mm is te kort en 1400 mm is te lang. Ik ga even kijken of de 800 mm toch voldoet. Als dat niet zo is, dan ga ik de 1080 mm-versie halen.

Dit is de flipstop van Aliexpress

46136762742_a8e391a11c_o.jpg


De langsgeleider is er nog steeds niet, dus maar even een testje gedaan met een reststukje t-track/miter-rail van Incra.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
@tole: Ik denk dat er iets mis gegaan met jouw post. Je hebt mij geciteerd, maar jouw tekst is weggevallen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Met regelmaat krijg ik PM’s met de vraag of deze zelfbouw MFT nog bevalt en welke Festool onderdelen ik heb gekocht. Beide vragen heb ik al eerder teruggekomen in dit topic en dat is niet veranderd (voor de onderdelen zie post #22].

Wat ik tegen kwam was de Benchdogs Rail Square. Dit is een rail square (dus om een haakse aanslag te hebben aan een liniaal voor een invalzaag, zodat je groter plaatmateriaal kunt zagen). Wat deze speciaal maakt is dat er 2 benchdogs in kunt draaien, waardoor je de gaten in de MFT kunt kunt gebruiken om MFT te bevestigen. Op die manier is de liniaal vergelijkbaar met de aanslag op de MFT. Natuurlijk kun je deze niet opklappen en dat is een nadeel. Maar het heeft ook 2 voordelen, namelijk dat je de rail square ook kan gebruiken om plaatmateriaal te zagen. De rail square kan ook onder een hoek van 45 graden zagen. 10 Minute Workshop heeft de rail square getest.


Peter heeft er een hele werkbank mee gemaakt.


Benchdogs heeft ook een verwijderbare aanslag. Wel duur, maar blijkbaar ook heel goed.

 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Met regelmaat krijg ik PM’s met de vraag of deze zelfbouw MFT nog bevalt en welke Festool onderdelen ik heb gekocht. Beide vragen heb ik al eerder teruggekomen in dit topic en dat is niet veranderd (voor de onderdelen zie post #22].

Wat ik tegen kwam was de Benchdogs Rail Square. Dit is een rail square (dus om een haakse aanslag te hebben aan een liniaal voor een invalzaag, zodat je groter plaatmateriaal kunt zagen). Wat deze speciaal maakt is dat er 2 benchdogs in kunt draaien, waardoor je de gaten in de MFT kunt kunt gebruiken om MFT te bevestigen. Op die manier is de liniaal vergelijkbaar met de aanslag op de MFT. Natuurlijk kun je deze niet opklappen en dat is een nadeel. Maar het heeft ook 2 voordelen, namelijk dat je de rail square ook kan gebruiken om plaatmateriaal te zagen. De rail square kan ook onder een hoek van 45 graden zagen. 10 Minute Workshop heeft de rail square getest.


Peter heeft er een hele werkbank mee gemaakt.


Benchdogs heeft ook een verwijderbare aanslag. Wel duur, maar blijkbaar ook heel goed.

Goede tip. Eén ding: je schrijft “ Wat deze speciaal maakt is dat er 2 benchdogs in kunt draaien, waardoor je de gaten in de MFT kunt kunt gebruiken om MFT te bevestigen”, maar volgens bedoel je die 2e keer niet MFT maar de Benchdogs Rail Square.
Prijzig ding, maar ik zie wel in wat het toevoegt.
Ik zou natuurlijk kunnen beginnen met m’n speed square/winkelhaak om mijn rail haaks te leggen, dat werkt ook.
 

Gijs B

Nieuw lid
5 mei 2021
2
0
Schiedam
Beste L.N.,
Sinds kort ben ik lid geworden van Woodworkin.n. Jouw artikel over je Mft heb ik met veel interesse gelezen. Mag ik je gelijk een vraag stellen en een beroep doen op je kennis? In je verhaal schrijf je over de ‘Mft opklap lineaal’ van Festool en dat je die gekocht hebt voor 105€. Mag ik weten waar je deze gekocht hebt? Al een tijdje zoek ik op internet bij oa Klium en Kruis, maar ik kan’m niet vinden. Bvd Gijs
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.