Afkorten met Mafell Erika 60 ipv afkortzaag?

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.197
942
Omgeving Leiden
En passant noem je dat je er ook plinten mee wil zagen. Logisch bij een renovatie natuurlijk, maar denk er wel aan dat muren zelden zuiver haaks op elkaar en/ of loodrecht staan. Bij het in verstek zagen van plinten op gewoon 45 graden zal je altijd ergens een kier hebben. Hoe nauwkeurig je zaag dan ook is.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.901
2.192
Klein-Brabant, Vlaanderen
als het écht precies moet zijn, dan leg ik de (winkel)haak naast het zaagblad van mijn afkortzaag, en zet pas dan de machine voor de volgende sneden vast
2de stap is om proef te zagen met een wegwerpstuk, én dat op de grootst mogelijke zaagdiepte
je kan ook vooraf een stuk plaat perfekt zagen, en dat ipv een (winkel)haak gebruiken
een kapex is en blijft mijn favoriet
niet dat ik die heb, want gebruiks- en kostenmatig (nog) niet verantwoord
als het écht perfekt moet zijn, dan gebruik ik mijn rolwagen van 3.200 mm
die is goed afgesteld, kan ik op een zaagdiepte van 3.200 mm bijstellen, en geeft op een zaagdiepte van 600 mm een afwijking van een fraktie van een 10/de van een mm
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
183
73
Delft
Dat snap ik, maar iedere extra handeling is tijd en de renovatie duurt best geen leven lang. Ik zie me niet iedere van de duizend vloerplanken met de hand gaan bijschaven omdat mijn afkortsysteem niet voldoet. Ik kan me niet inbeelden dat interieurbedrijven on site de dag van vandaag wegkomen met afwijkingen die ik op mijn afkortzaag heb. Tegelijk zie ik die bedrijven niet al hun zagen wekelijks checken op onnauwkeurigheden. Dan wordt het helemaal onbetaalbaar.
Kieren in houten vloeren worden tegenwoordig dichtgemeerd, en ook plinten worden met kit passend gemaakt. Als je beter wil, dan kost dat veel tijd.
Ik heb zelf een tapis vloer gelegd zonder dicht te smeren, en dat was inderdaad per plankje met de futselplank pas maken. Geen vervelend werk, maar ging niet heel snel nee, denk 1m2 per uur, en dat was zonder ondervloer en zonder schuren, en nadat ik een beetje op gang was gekomen. Was ook een redelijk complex patroon. Mijn afkortzaag is best strak trouwens, maar voor het nauwkeurig pas maken was de futselplank handiger. Zeker als je iets een halve graad schuin wil hebben, dat kun je met de futselplank on the fly aanpassen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.643
783
Enschede
ingoogni.nl
Er zijn speciale plintenzaagmachines waarbij de zaag alleen maar op en neer kan en je het verstek middels aanslagen instelt (Festool SYMC 70 4,0 EBI-Plus SYMMETRIC) . Zaaghogte ca. 65 mm. Ik denk niet dat je er een vloerplank mee door zaagt, de zaagbreedte is beperkt. (Metabo heeft er een met trekunctie die ook vloerdelen kan, kgsv 72 xact sym)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PDR87

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Indien je afkortzagen, paneel zagen (Festool Kapex) met een Maffel Erika vergelijkt, heb je het over totaal verschillende apparaten. Een Erika is een zaagtafel van het trekzaag principe en geen afkortzaag, maar je kunt er wel mee afkorten. De Erika is veel universeler als cirkelzaag, maar een Kapex is bedoeld voor het makkelijk , nauwkeurig en snel afkorten van balken, plinten en panelen tot ca 30cm breed. Voor laminaat, plafonds, balken etc is de Kapex praktischer. Ik betwijfel sterk of een Erika 60 nauwkeuriger onder een hoek zaagt dan een Kapex. Dergelijke hulpstukken (Erika) hebben vaak speling. Ben niet bekend met het Maffel programma, maar een Erika kan je zo duur maken als je zelf wil.

Ik was daarstraks bij Gereedschapcentrum in Tilburg en van de vele afkortzagen die daar staan, was de Kapex duidelijk het stevigst en speling vrij.

Ik heb mijn Kapex 120 gebruikt om 2 dakconstructies te maken met boeidelen e.d. en deze zaagt nog steeds perfect haaks in alle richtingen. Er zit geen speling in de lagers van het zaagblad of geleidingen en de reproduceerbaarheid van hoeken is ook goed.

Indien je zou overwegen om een afkortzaag en een zaagtafel te nemen, zou ik wel naar een Erika kijken (bij Baptist staan er meerdere), al kan een invalzaag met lineaal praktischer zijn qua ruimte.
 

PDR87

Nieuw lid
28 okt 2023
18
7
Vlaanderen
Er wordt verwacht dat een machine perfect is.
Als je ziet hoeveel degelijke machines de dag van vandaag kosten, mogen die best perfect zijn, ja! De 40-jaar oude Felder-combine van mijn vader heeft letterlijk een heel huis gebouwd, en heeft na 5 riemen nog altijd z'n eerste motor, is nog altijd haaks in VVD en zagen, en heeft geen enkele sleet noch speling aan de bewegende delen. 'Klein' nadeel: beveiliging nihil. Als ik die kwaliteit vergelijk met het huidige aanbod, vind ik niet dat we op dit vlak vooruit gaan. Jammergenoeg is die op krachtstroom, en hebben we er de plaats niet voor.
Maar het uiteindelijke resultaat hangt af van mens en machine. Zelfs een perfecte machine geeft niet het gewenste resultaat als de bediening fout loopt.
Daar ben ik het volledig met je eens. Maar geloof me: na duizenden zaagsnedes en ontelbare afstelbeurten met die Metabo van me, kan ik iedereen verzekeren: dat ding is niet haaks te krijgen. Enkel puur geluk zorgt ervoor dat het haaks is.
En je moet je machines ook kennen met hún kuren en afwijkingen. Daar kan je dan omheen werken.
Met heel veel tijd wel ja. Maar mochten de doorsnee zelfstandigen zo denken, wordt iedere renovatie een miljoenenproject van 10 jaar. Daarom de hierboven genoemde 'oplossingen' die algemeen worden toegepast om in interieur onvolkomenheden op te lossen.
Wij geven duizenden euro's uit aan machines om dan 'om te gaan met met de kuren en afwijkingen'. Dat snap ik maar tot op een bepaalde hoogte. Alles is relatief. Het gaat mij niet om onzichtbare zaagsnedes. Er mag een fractie speling opzitten, dat is de aard van houtbewerking. Maar als ik in een showroom die kapex van 1200 euro los uit de haak kan draaien met het aandraaimechanisme, klopt er toch echt iets niet. Ik denk niet dat de doorsnee aannemer vriendelijker is met zijn of haar kapex dan de bezoeker in een showroom.
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtmoet

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
116
74
Tilburg
Ik ben (volgens mij een van de velen) een tevreden gebruiker van de kapex.
Ik denk dat je net een ongelukkig exemplaar hebt gezien
 
  • Leuk
Waarderingen: Rene71

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.