Afkorten met Mafell Erika 60 ipv afkortzaag?

PDR87

Nieuw lid
28 okt 2023
18
7
Vlaanderen
Dag forumleden,

We staan aan het begin van een interieurrenovatie van ons huis, waarin we nogal wat hout plannen te gebruiken.
Houten vloeren, plafonds, keuken, rekken/kasten/etc. moeten vernieuwd worden.

Tot nu toe korte ik alles af op een Metabo 216M-afkortzaag. De kwaliteit van deze zaagsnedes valt me iedere keer enorm tegen. Niet haaks te krijgen (of slechts door geluk), niet afstelbaar,... Kortom: er moet een andere oplossing komen om hout uiterst accuraat te kunnen afkorten.

Vorige week naar de speciaalhandel geweest om de nodige alternatieven te bekijken. Dewalt DWS780, Makita LS1219, Festool Kapex,... allemaal vielen ze me erg tegen qua speling op de geleiders, accuraatheid van de tafel,... Zelfs bij beide kapex-toestellen kreeg ik niet de bouwkwaliteit die we nodig hebben (bij de hoekvergrendeling op de tafel zat bij de KS60 meer dan 1 graad speling bij aandraaien van de knop!).

Daarom de vraag: zijn hier mensen die hun afkortzaag vervingen ten voordeel van een kwalitatieve trekzaag, zoals de Mafell Erika 60?
Krijg je hiermee een nauwkeurige zaagsnede ivm de vermelde afkortzagen?
Een grote stationaire tafelzaag is door plaatsgebrek niet aan de orde.

Ik weet dat je met de nodige tijd, moeite en geduld met zowat iedere machine een goed resultaat kunt bereiken, maar ik doe de renovatie in mijn vrije tijd, en wil efficient en zo foutenvrij kunnen werken.

Dank voor de hulp!
 

PDR87

Nieuw lid
28 okt 2023
18
7
Vlaanderen
Die kapex'en kun je prima bijstellen en daarna vastzetten tov de gradenboog. 1x doen en daarna weinig issues meer :) .
Wel, dat vastzetten verliep net heel onnauwkeurig: bij het aandraaien van de knop verliep de gradenboog meer dan 1 graad. En dat was gewoon handvast, zonder excessieve kracht ofzo.
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
188
77
Almen aan zee
Ik heb zelf een Kapex juist vanwege de nauwkeurigheid.
Eén keer goed afgesteld, geen verloop en al helemaal geen speling tot nu toe.
Ook op m'n werk, twee Kapexen, allebei goed en zuiver werkend.
Dus misschien net pech met deze ene Kapex?

Met een trekzaag zuiver zagen lijkt me juist een uitdaging,
want je dwarsgeleiding moet je dan steeds loepzuiver hebben staan.
En op mijn trekzaag (weliswaar geen Mafell maar een Emco) vind ik het lastig, wegens klein beetje speling.

Ben wel benieuwd hoe iemand met een Erika hiernaar kijkt
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.495
2.989
Gaanderen
Ik heb een erica 85. Na geruime tijd heb ik de roltafel nu perfect. De langs geleider nog niet. Ik heb toen ik deze kocht, het verplaatsbare, flink laten meewegen. Nu zou ik een hammer of scm sc-2 kopen. Als je nauwkeurig moet werken is een bouwzaag niet de beste keuze. Ook de laguna tafelzagen schijnen goed te voldoen. Festool en Mafell (erica) zijn beide bouwzagen met beperkingen. Daar kan je omheen werken. Hangt zeker ook af of je een prof bent of DHZ-er. Ik behoor tot de laatste.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
864
219
Ik heb zelf een al wat oudere Makita LS0714 en kan daarmee nauwkeurig afkorten.
Een kapex 60 is volgens mij nog een betere machine, wat ik daarover lees en hoor is dat een hele nauwkeurige afkortzaag.

Wanneer jij de lat zo hoog legt dat een Kapex niet voldoet vraag ik mij af of je met een Erica die resultaten gaat krijgen die jij wenst. Die kan natuurlijk meer dan een afkortzaag maar is ook een heel stuk duurder.
 

PDR87

Nieuw lid
28 okt 2023
18
7
Vlaanderen
Een Kapex in een showroom-opstelling is niet te vergelijken met eentje vers uit de verpakking, die is perfect afgesteld. Mensen doen maar wat in zo'n showroom en vaak hardhandig...
Ik denk niet dat dit vergrendelingsprobleem ligt aan het 'showroom'-effect. Zowat alle afkortzagen met een dergelijk daaimechanisme hebben een afwijking tijdens het vastdraaien. Mijn goedekope Metabo heeft zelfs minder afwijking dan die kapex in dit mechanisme. Ook de bouw viel echt tegen. Dewalt overtuigde me meer dan Festool. Maar: heel groot (geen rails vooraan), geen softstart (die zaag 'wipt' echt op en neer bij starten), gradenboog uit aluminium die snel uitslijt,...
 

PDR87

Nieuw lid
28 okt 2023
18
7
Vlaanderen
Ik heb een erica 85. Na geruime tijd heb ik de roltafel nu perfect. De langs geleider nog niet. Ik heb toen ik deze kocht, het verplaatsbare, flink laten meewegen. Nu zou ik een hammer of scm sc-2 kopen. Als je nauwkeurig moet werken is een bouwzaag niet de beste keuze. Ook de laguna tafelzagen schijnen goed te voldoen. Festool en Mafell (erica) zijn beide bouwzagen met beperkingen. Daar kan je omheen werken. Hangt zeker ook af of je een prof bent of DHZ-er. Ik behoor tot de laatste.
Dus, als ik je goed snap: je kunt er niet zonder heel wat afstellen/nawerk vb. mooie fotokaders mee zagen? Ik ben een DHZ-er die enkel tevreden is met (bijna-)professionele resultaten. De Vlaamse koterij-toestanden zijn niet aan mij besteed.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.737
766
Antwerpen
Dus, als ik je goed snap: je kunt er niet zonder heel wat afstellen/nawerk vb. mooie fotokaders mee zagen?
euh, jawel.
ik heb zelf een Erika85, met een In2Tools track en een goedkope chinese miter erop, en je kan er zeer nauwkeurig en herhaalbaar mee zagen.
Kom anders zelf kijken, ik woon in buurt van Antwerpen
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.249
1.888
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb je alleen naar de machine gekeken, of ook naar het zaag resultaat. Ik kan me voorstellen dat bij bij het vastzetten er misschien op het oog wat versteld, maar of het zaagblad ook daadwerkelijk versteld, of onnauwkeurig is t.o.v. de aanslag, weet je pas als je zaagt.

Ik zou een paar keer wat zagen, zaag verstellen en zagen en zo dat herhalen en de resultaten vergelijken. Het gaat er om of de resultaten elke keer nauwkeurig zijn. Neem ook goed hout of een goede kwaliteit mdf voor deze test. Een plank die niet zuiver recht is met de kant die tegen de aanslag ligt, geeft geen goed inzicht in de nauwkeurigheid van de zaag.

Met welke zagen heb je al gezaagd?

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: PDR87

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
183
73
Delft
Een goede futselplank en een scherpe schaaf geven allicht een haakser resultaat dan de best afgestelde cirkelzaag. Ook veel makkelijker de passing krijgen die je wil. Als je ergens een paar tiende mm vanaf wil halen is het sneller en preciezer met een futselplank en een scherpe schaaf dan met welke ander gereedschap dan ook.

Als je het per se wil oplossen met elektrisch gereedschap dan kun je het beste beginnen met het aanschaffen van goede meetapparatuur en een boekje over metrologie als je daar behoefte aan hebt. Een machine netjes afstellen gaat echt veel tijd in zitten, en een machine strak afgesteld houden is niet vanzelfsprekend. Hoe complexer de machine, hoe meer dit geldt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck
Ik heb een metabo afkortzaag en een Erica 60. De afkortzaag gebruik ik nooit meer en kort alles wat precies moet zijn af op de Erica. Ook al mijn segmenten(met zelfgemaakt hulpstuk) voor het draaiwerk zaag ik hiermee. Met een goed geslepen zaagblad krijg ik prachtige sneden en kan direct gaan lijmen. Een bouwzaag zou ik de Erica 60 niet willen noemen want hij is allen voor fijnwerk geschikt. Maar zoveel zagen zoveel meningen.
 
  • Leuk
Waarderingen: PDR87 en jaap

PDR87

Nieuw lid
28 okt 2023
18
7
Vlaanderen
Ik heb een metabo afkortzaag en een Erica 60. De afkortzaag gebruik ik nooit meer en kort alles wat precies moet zijn af op de Erica. Ook al mijn segmenten(met zelfgemaakt hulpstuk) voor het draaiwerk zaag ik hiermee. Met een goed geslepen zaagblad krijg ik prachtige sneden en kan direct gaan lijmen. Een bouwzaag zou ik de Erica 60 niet willen noemen want hij is allen voor fijnwerk geschikt. Maar zoveel zagen zoveel meningen.
Dan vermoed ik dat we ongeveer dezelfde setup hebben. Heb je bij de Erica de tafelverlengingen en roltafel etc of bouw je die zaag in een werktafel in? Is die bijgeleverde aanslag lang genoeg voor vb. plinten van 2,3m stabiel te houden, of voorzie je best budget voor de langere aanslag?
 

PDR87

Nieuw lid
28 okt 2023
18
7
Vlaanderen
Een goede futselplank en een scherpe schaaf geven allicht een haakser resultaat dan de best afgestelde cirkelzaag. Ook veel makkelijker de passing krijgen die je wil. Als je ergens een paar tiende mm vanaf wil halen is het sneller en preciezer met een futselplank en een scherpe schaaf dan met welke ander gereedschap dan ook.

Als je het per se wil oplossen met elektrisch gereedschap dan kun je het beste beginnen met het aanschaffen van goede meetapparatuur en een boekje over metrologie als je daar behoefte aan hebt. Een machine netjes afstellen gaat echt veel tijd in zitten, en een machine strak afgesteld houden is niet vanzelfsprekend. Hoe complexer de machine, hoe meer dit geldt.
Dat snap ik, maar iedere extra handeling is tijd en de renovatie duurt best geen leven lang. Ik zie me niet iedere van de duizend vloerplanken met de hand gaan bijschaven omdat mijn afkortsysteem niet voldoet. Ik kan me niet inbeelden dat interieurbedrijven on site de dag van vandaag wegkomen met afwijkingen die ik op mijn afkortzaag heb. Tegelijk zie ik die bedrijven niet al hun zagen wekelijks checken op onnauwkeurigheden. Dan wordt het helemaal onbetaalbaar.
 

PDR87

Nieuw lid
28 okt 2023
18
7
Vlaanderen
Heb je alleen naar de machine gekeken, of ook naar het zaag resultaat. Ik kan me voorstellen dat bij bij het vastzetten er misschien op het oog wat versteld, maar of het zaagblad ook daadwerkelijk versteld, of onnauwkeurig is t.o.v. de aanslag, weet je pas als je zaagt.

Ik zou een paar keer wat zagen, zaag verstellen en zagen en zo dat herhalen en de resultaten vergelijken. Het gaat er om of de resultaten elke keer nauwkeurig zijn. Neem ook goed hout of een goede kwaliteit mdf voor deze test. Een plank die niet zuiver recht is met de kant die tegen de aanslag ligt, geeft geen goed inzicht in de nauwkeurigheid van de zaag.

Met welke zagen heb je al gezaagd?

jaap
Dag Jaap,

Ik heb de bovengenoemde dewalt, kapex en makita getest. Allen met een recht stuk doorsnee MDF van +- 20 cm diep, allen gaven een lichte tot grote afwijking in de haakse afkortsnede (kapex meer dan 1 graad). Het gaat natuurlijk over een groot bedrag om hieraan uit te geven, en ik wil ook op langere termijn de juiste keuze maken. Dwz een machine die na 10 jaar nog afstelbaar en nauwkeurig te krijgen is. Als een kapex (die prijs/kwaliteit zeer duur is) in de showroom al afwijkingen vertoont, stel ik me als consument vragen bij de bouwkwaliteit van dit toestel. Over de Mafell Erika 60 vind je amper iets online. Vandaar dit topic.

Groeten!
 
Dan vermoed ik dat we ongeveer dezelfde setup hebben. Heb je bij de Erica de tafelverlengingen en roltafel etc of bouw je die zaag in een werktafel in? Is die bijgeleverde aanslag lang genoeg voor vb. plinten van 2,3m stabiel te houden, of voorzie je best budget voor de langere aanslag?
Ik heb de machine niet ingebouwd. De aanslag is tot iets voorbij het hart van het zaagblad en dat is voorbij goed.
Of je plinten van 2,3m stabiel kan zagen weet ik niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: PDR87

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.643
783
Enschede
ingoogni.nl
allemaal vielen ze me erg tegen qua speling op de geleiders
Zonder speling, geen beweging. Het is nu eenmaal zo dat hoe meer kanten op zo'n ding moet kantelen en bewegen hoe lastiger het wordt. Het wordt niet voor niets een "chop saw" genoemd, vrij vertaald een "hak zaag". Wat niet weg neemt dat je met de topmodellen heel precies kunt werken. Moet het beter dan is een verstekbak een mogelijkheid, of voor de handzaag of voor de cirkelzaag. Dat laatste wordt zelf bouwen, denk ik.

Verder zou ik ook zeker eens bij een andere showroom kijken en proberen of bij een van de forumleden in de buurt.
 
  • Leuk
Waarderingen: PDR87

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
241
63
Volgens mij kun je met een Erica of een Kapex ruim voldoende afkorten. Ik zou me eerder afvragen wat handiger is. Als je veel plinten etc. moet afkorten is een Kapex gewoon veel handiger. Het is ook al eerder op dit forum besproken, om te kunnen bewegen moet er speling op bepaalde onderdelen zitten, ook bij een afkortzaag. Een kapex, als je het geld hebt, maar ook een blauwe Bosch of goede Makita moet gewoon het werk kunnen doen.
Zorg voor een goede kwaliteit en scherp zaagblad. En laat de zaag het werk doen, dus niet knijpen, duwen etc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.