afkorten met blad schulpzaag

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Bij mijn zaagtafel (Mafell Erika 85) heb ik twee zaagbladen: een universele met 40 tanden en een speciaal blad om te schulpen met bijzondere ronde tandjes tussen de 32 scherpe tanden.
Best een gedoetje om het zaagblad steeds om te stellen. Vaak doe ik dus het meeste met het universele zaagblad en zet ik het schulpzaagblad er alleen in als ik grote planken in de lengte ga doorzagen.
Nu is mijn vraag: kun je met het schulpzaagblad ook enigszins afkorten? Niet de bedoeling misschien, maar wat gaat er mis?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Ja ik doe dat pook wel eens met een veel grover zaagblad op mijn erika 85. Ik heb ook een keer geprobeerd om er 5mm dik esdoorn mee te zagen. Dat moet je dus niet doen met mijn blad. Slaat het kapot maar bij wat dikker hout gaat het. Je krijgt aan een zijde wel een erg rafelige kant.
 

koekjes op pad

Actieve deelnemer
OK, voor grof afkorten van wat dikker hout zou het dus geen probleem moeten zijn. We gaan het morgen meteen even proberen.
Ik heb altijd geleerd:
bij schulpen: blad volledig omhoog
bij afkorten: enkele mm's boven het werkstuk.

Dat zo houden bij afkorten met een schuldzaagblad?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb altijd geleerd:
bij schulpen: blad volledig omhoog
bij afkorten: enkele mm's boven het werkstuk.
de antwoorden zullen verdeeld zijn :rolleyes:

zowel bij schulpen als afkorten van massief hout komt de bovenste tand best 1 tot 2 cm boven het hout
een andere benadering is dat er steeds 3 tot 4 tanden in de zaagsnede dienen te zitten
schulpen met zo'n lage stand van het blad vergroot de kans op omhoogkomen van het hout
zet je daarbij het blad volledig omhoog, dan drukt het maximaal het hout naar beneden
de hoek waarin de tanden in en vooral uit het hout komen, bepaalt de mate waarin het hout gesneden of gekapt wordt, dus de mate waarin het aan de uitgaande zijde uitrafelt
hoe hoger het zaagblad staat, hoe meer de tanden kappen, hoe meer uitrafeling
krijgt de zaagsnede later nog een bewerking, zoals schaven, dan is dat geen zorg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Dun hout kan gaan klapperen en dat kan best schrikken zijn. Dus toch even extra opletten tijdens deze bewerking.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.