afkorten met 45 graden

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
362
50
hoi allemaal,

een van de weinige dingen die mij nog steeds slecht afgaan met handgereedschap is het afkorten van balken op 45 graden. Zolang het haaks is (90 graden), dan kan ik heel nauwkeurig de potloodlijnen volgen en is het altijd (bijna) perfect haaks. Maar zodra ik 45 graden afteken en ga afkorten, dan "loopt" de zaag bijna altijd zodra ik op ongeveer de halve diepte zit "weg", 1 kant uit, waardoor het gezaagde vlak niet meer mooi aansluit. Misschien komt het omdat ik geen kapzaag gebruik?

Nu vraag ik mij af: is dit onkunde, of gebruikt men hier normaliter een hulpstuk voor? Een verstekbak lijkt mij wat beperkt, omdat ik soms ook dikkere balken wil kunnen afkorten op 45 graden en ik denk datdat niet altijd gaat passen. Ook slijt een verstekbank zou ik denken. Ik ben ook op de hoogte van verstekzagen. Dat klinkt mij beter. Hebben jullie nog tips? Als ik op dit onderwerp zoek vind ik niet zo veel, behalve 45 graden hulstukjes met magneten e.d., maar dat vind ik ook niet direct uitnodigend...

Laatst bewerkt:

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
953
1.098
de buurt van den bosch
Ik begin langs het 45 gr streepje te zagen en zaag dan schuin naar beneden.(aan de kant waar je staat)
Dan draai ik het hout en zaag vervolgens weer langs het 45 gr streepje en doe het zelfde.Dit doe ik bij balken,
bij kleinere afmetingen zaag ik langs het streepje naar beneden.
Je zaagt eigenlijk rondom. Dit vergt ook wel wat oefening.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.921
3.504
Goed in het verlengde van je zaagsnede staan, kan helpen. Rond om aftekenen en een spiegel achter je werk zetten, helpt je beide zijden van je zaagsnede te zien. En gewoon veel oefenen. Uiteraard heb je een scherpe zaag nodig.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.872
853
Antwerpen
aan elke kant vd balk een 45gr blok zetten waar je je zaag op kan leggen/duwen en zo redelijk correct de juiste hoek krijgt, liefst geen uitstekende tanden

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.